خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مافی: باتوجه به اوضاع «23 نفر» را توصیه می‌کنم

/«چه فیلمی ببینیم؟» هفته با مافی/

امیررضا مافی -منتقد سینما- از میان فیلم‌های در حال اکران، 23 نفر را به مخاطبان پرده نقره‌ای پیشنهاد می‌دهد.

یکی از فیلم‌های متفاوت سی‌وهفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، «23 نفر» مهدی جعفری بود. این فیلم در واقع همان کتاب 23 نفر است که مهدی جعفری آن را جلو دوربین برده و داستان 23 نوجوان ایرانی را روایت می‌کند که در سال 61 توسط نیروهای عراقی اسیر می‌شوند. اگرچه منتقدان و مخاطبان این فیلم انتقادهایی به ساخت این فیلم وارد کردند، اما این اثر در جشنواره مورد اسقبال قرار گرفت. شاید یکی از جنبه‌های مثبت این فیلم وحدت کارکترهای داستان باشد که در مدت زمان فیلم بسیار مشهود است.

مافی درباره‌ی فیلم پیشنهادی خودش به انصاف نیوز می‌گوید: «من از فیلم‌های در حال اکران 23 نفر را پیشنهاد می‌کنم. امروز، بیش از هر چیزی نیازمند این هستیم تا دست به دست دهیم تا از این اوضاع سخت که همه گرفتار شده‌ایم خارج شویم. برای خارج شدن از این اوضاع، به جز وحدت هیچ راهی نداریم. منظورم این است که همدیگر را به رسمیت بشناسیم. مهم‌ترین کارکرد فیلم این است که به آدم‌ها یاد می‌دهد انگیزه داشته باشند تا در موقعیتی سخت همراه یکدیگر باشند برای اینکه به مقصود خودشان برسند. از این جهت این فیلم را توصیه می‌کنم.»

او درباره ساخت 23 نفر می‌گوید: «این فیلم به نسبت ساخت خوبی دارد ولی می‌توانست خوش‌ساخت‌تر باشد اما قابل دیدن است. بازی نابازیگرهای نوجوان در فیلم خوب است. روح فیلم از سینمای فیلم جدی‌تر است. شوخی‌های بامزه و به اندازه‌ای دارد و خانواده می‌تواند این فیلم را ببیند تا ساعتی را در سینما باهم باشند. بهترین توصیه‌ای که می‌توان کرد این است و من اکران‌های روز چهارشنبه را ندیده‌ام.»

این منتقد درباره ساخت فیلم گفت: «قصه‌ی فیلم خیلی خوب است. من stop motion [استاپ موشن] 23 نفر را نوشته‌ام و پخش شده است. ساختار و چیزی که در فیلم ساخته شده، اشکالات فنی زیادی دارد. کارگردانی فیلم طراز اول و درخور داستان نیست. اما دور از انصاف است که بگوییم فیلم را تنها به خاطر کارگردانی نمی‌توان دید و فیلم قابل دیدن است.»

فروش گیشه تابستان و پاییز امسال چندان موفقیت آمیز نبود و شاید اکران فیلم «مطرب» مصطفی کیایی فروش گیشه را تا حدودی متحول کرد. اکران فیلم «زیرنظر» به کارگردانی مجید صالحی و حضور بازیگرانی مثل رضا عطاران در فیلم شاید فرصتی مناسب برای تحول در گیشه‌ی سینماها باشد. این منتقد درباره‌ی اکران فیلم زیرنظر می‌گوید: «زیرنظر را ندیده‌ام ولی ترکیب بازیگران این فیلم، ترکیب بفروشی است. برای فروش بیشتر باید کارهایی کرد، در حال حاضر باید روی المان‌هایی مثل شوخی‌های رکیک یا نوستالژی با طعم حسرت گذشته که ما اینطور بوده‌ایم و حسرت روزهای گذشته را بخوریم، دست گذاشت. مجید صالحی اگر در فیلم از این المان‌ها استفاده کرده باشد، یعنی از شوخی‌هایی استفاده کند که در تریبون‌های رسمی غیرقابل پخش هستند یا به گذشته رجوع کرده باشد که از تیزرهای آن چنین چیزی برنمی‌آید، فیلم پرفروشی خواهد داشت. اما بازیگران فیلم بازیگران پرفروشی بوده و اساسا عطاران تضمین کننده‌ی فروش فیلم‌ها است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا