خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت دوباره‌ی داعش در عراق؟!

ایرنا نوشت: اعتراضات سه ماهه اخیر استان های جنوب، مرکز و پایتخت عراق که به بحران تبدیل شده است، فضا را برای فعالیت و بیداری هسته های خفته داعش در برخی مناطق شمال، غرب و شرق عراق فراهم کرده است.

استان های الانبار، نینوا، صلاح الدین، جنوب کرکوک و استان دیالی در طول سه ماه گذشته شاهد حمله ها و تحرک های چشمگیر گروه های تروریستی بوده موضوعی که نیروهای دولتی را به انجام عملیات مخلتف امنیتی در این مناطق واداشته است.

نیروهایی که به طور ویژه در این عملیات ها علیه داعش مشارکت دارند در درجه نخست الحشد الشعبی و سپس ارتش، پلیس مرکزی، بالگردهای ارتش و نیروی هوایی عراق هستند.

به دنبال بالا گرفتن فعالیت های تروریستی در مناطق یاد شده، هفتمین مرحله عملیات امنیتی «اراده پیروزی» از ۱۶ آذر گذشته به دستور «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر (دولت پیشبرد امور) و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و با مشارکت نیروهای ارتش، پلیس مرکزی و الحشد الشعبی در سه استان “دیاله، کرکوک و صلاح الدین” آغاز شد. نخستین مرحله این عملیات از نیمه تیرماه گذشته در طول مناطق بیابانی واقع در میان سه استان الانبار، نینوا و صلاح الدین تا جوار مرزهای عراق و سوریه آغاز شد. این عملیات در واکنش به افزایش تحرکات داعش در استان الانبار انجام شد که

از آن به عنوان بزرگترین عملیات تعقیب تروریسم در عراق پس از اعلام پیروزی بر داعش در اواخر ۲۰۱۷ یاد شده است.

همچنین به دنبال چند مورد حملات داعش در هفته های اخیر در استان دیاله که منجر به کشته شدن تعدادی از نیروهای الحشد الشعبی، ارتش و نیروهای پیشمرگه کرد عراقی شد، عملیات امنیتی در ۱۱ آذر در این استان نیز آغاز شد.

براساس گزارش فرماندهی الحشد الشعبی، نیروهای امنیتی در عملیات امنیتی استان دیالی توانسته اند بسیاری از مناطق را از وجود داعش پاکسازی کرده و کنترل تعدادی از جاده ها و راه های مهم را به دست گیرند.

نیروهای الحشد الشعبی از دیروز سه شنبه نیز عملیات ویژه امنیتی را در منطقه «الحضر» در جنوب استان نینوا برای پاکسازی منطقه از وجود تروریست های داعش آغاز کرده اند.

اکنون مناطق موسوم به «وادی حوران» در استان الانبار، مناطق بیابانی جنوب و غرب استان نینوا به علاوه بلندی های حمرین واقع بین سه استان دیاله، صلاح الدین و کرکوک مهمترین مکان حضور داعش در عراق به شمار می روند.

منطقه وادی حوران به دلیل وجود شکاف ها و غارها در مناطق بیابانی در طول ۱۶ سال گذشته یکی از مهمترین مخفیگاه های تروریست ها به شمار می رفته است.
مناطق جنوب و غرب استان نینوا به ویژه منطقه موسوم به «جزیره» که یک ضلع آن از منطقه حضر آغاز شده و تا «البعاج» و «القیروان» تا جوار مرزهای سوریه در غرب استان نینوا امتداد دارد و ضلع دیگر آن به منطقه وادی حوران متصل می شود، همواره مناطق مهم هسته های خفته داعش تلقی شده است.

از طرفی کوه های حمرین و غارها و تونل های زیر زمینی و روستاهای متعدد واقع در این منطقه تبدیل به پناهگاهی برای هسته ها و پس مانده های داعش شده است.
پیرامون تعداد عناصر داعش در این مناطق اختلاف نظر وجود دارد و برخی آنها را صدها نفر عنوان کرده و رسانه های غربی همواره می کوشند رقم هزاران نفر را بر تعداد عناصر داعش در این مناطق بر شمرند.

برخی از کارشناسان امنیتی در عراق به گزارش های اخیر منتشر شده توسط رسانه های غربی و گزارش های منتسب به سازمان های امنیتی اقلیم کردستان عراق مبنی بر وجود پنج هزار نیروی داعشی در ارتفاعات حمرین به دیده تردید نگاه کرده اند.

این اعتقاد وجود دارد که بزرگنمایی حضور داعش در این مناطق با انگیزه های خاص سیاسی است که یکی، برای توجیه حضور نظامی آمریکا در عراق و دوم، اعطای بهانه لازم به نیروهای پیشمرگه برای مداخله و حضور نظامی در این مناطق به بهانه مبارزه با داعش عنوان شده است.

یک تحلیلگر امور سیاسی و امنیتی عراق گفت که عملیات های امنیتی جاری در مناطق غرب، شمال شرق بغداد، اقدام های دوره ای برای پاکسازی تدریجی همه این مناطق از وجود تروریسم است.

«حسین الکنانی» خاطر نشان ساخت که برخلاف سال های گذشته، سیاست فرماندهی مشترک بر انجام عملیات های امنیتی دوره ای به منظور پاکسازی این مناطق از وجود تروریسم است.

وی پاره ای ادعاها را در خصوص تعداد بالای عناصر داعش در استان های غربی، شمالی و شرق بغداد بی اساس خواند و گفت که تنها شماری از عناصر باقی مانده و هسته های خفته داعش در این مناطق باقی مانده اند.

الکنانی افزود که این باندهای تروریستی هر از گاهی به اقدام های تروریستی دست می زنند اما مانند گذشته قدرت دست زدن به عملیات های گسترده یا تصرف برخی مناطق را ندارند.

این تحلیلگر عراقی تاکید کرد که اگر داعش قدرت سابق را داشت بی شک، اعتراضات مردمی امروز در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق بهترین فرصت برای دست زدن به عملیات ترویستی در داخل این اعتراضات بود.

این کارشناس عراقی در عین حال گفت که اعتراضات مردمی سه ماهه اخیر و درگیر شدن نیروهای امنیتی عراق به حفاظت از این اعتراضات، فضا را برای فعالیت محسوس هسته های خفته داعش در مناطق شمال، غرب و شرق بغداد فراهم کرده است.

عملیات های امنیتی متعددی که اکنون مناطق شمالی، غرب و شرق عراق شاهد آن است با هدف نابودی تروریست ها و گرفتن فرصت بازسازی از تشکیلات مخوف گروه های تروریستی برای تنظیم مجدد صفوف خود و ایجاد ناامنی در منطقه انجام گرفته است.

این عملیات ها تاکنون منجر به دستگیری تعدادی از سرکرده های داعش و کشف مخفیگاه ها، مهمات و تجهیزات این گروه تروریستی شده است.

با وجود تلاش مکرر این گروه تروریستی برای نفوذ به داخل خاک عراق از طریق سوریه، نیروهای نظامی و امنیتی عراق تاکنون مانع این کار شده اند امری که قدرت و اراده بالای نیروهای عراق را در مبارزه با این گروه تروریستی برای نابودی کامل آنها نشان می دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا