خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا دیگر تابو نیست»

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و‌سیاست خارجی مجلس گفت: دیگر ایران و آمریکا تابویی برای مذاکره مستقیم با یکدیگر ندارند که کشور ثالثی بخواهد بین آنها نقش میانجی‌گری برای مذاکره را ایفا کند.

به گزارش خبرآنلاین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اهداف روحانی از سفر به ژاپن گفت: نباید ارزیابی میانجی‌گرانه‌ای از سفر آقای روحانی به ژاپن داشت چراکه اولاً ۲ طرف ایران و آمریکا راهبردی برای میانجی‌گری و مذاکره ندارند، ثانیاً این رابطه میانجی‌پذیر نیست.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس توضیح داد: دیگر ۲ طرف ایرانی و آمریکایی تابویی برای مذاکره مستقیم با یکدیگر ندارند که کشور ثالثی بخواهد بین آنها نقش میانجی‌گری برای مذاکره را ایفا کند.

روابط ایران و ژاپن به مو رسیده ولی هرگز پاره نشده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اهداف روحانی از سفر به ژاپن گفت: رئیس‌جمهوری بنا بر دلایلی به ژاپن سفر کرد و رابطه بین ایران و ژاپن همیشه به مو رسیده ولی پاره نشده است.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: ایران همیشه ملاحظات ژاپنی‌ها را در نظر گرفته است و می‌داند ژاپن بدون اجازه آمریکا با ایران همکاری نمی‌کند. ولی برای ایران مهم بود که آقای «آبه» این مسیر طولانی را طی کرد و برای تقدیم نامه آقای ترامپ به ایران آمد. بنابراین، این سفر رئیس‌جمهوری حرمت‌گذاری و پاسخی به این سفر بود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تاکید کرد: همان زمان که آقای «آبه» از سفر ایران برگشت، برخی اعلام کردند ایرانی‌ها به او بی‌حرمتی کرده‌اند، و سعی داشتند شرایط را دچار نوسان کنند، ولی انصافاً ژاپنی‌ها در این باره موضع خوبی گرفتند.

فلاحت‌پیشه یکی دیگر از اهداف سفر روحانی به ژاپن را قدرشناسی از سفر «آبه» به ایران خواند و گفت: یکی از اهداف این سفر، قدرشناسی از سفر آقای «آبه» به ایران به دلیل دغدغه‌ای است که بابت کاهش تنش بین ایران و آمریکا داشته است.

می‌کوشیم بین مناسبات کشورهای دوست و ایالات متحده شکاف ایجاد کنیم

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی دیگر از اهداف سفر را ایجاد خط و شکاف بین مناسبات برخی کشورهای دوست آمریکا برشمرد و ادامه داد: سعی بر این است که بین مناسبات روابط کشورهای دوست و ایالات متحده شکاف ایجاد کنیم تا بیش از این تحت تاثیر روابط ایران و آمریکا قرار نگیرد.

فلاحت‌پیشه عنوان کرد: آقای ترامپ یک دوران‌ گذار حتی در سیاست خارجی آمریکاست و کمتر رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا روی کار آمده‌ که کشورهای دیگر را تا این حد تحت فشار قرار دهد که با ایران مناسبات اقتصادی و دارویی نداشته باشند.

این نماینده هدف مهم دیگر روحانی از سفر به ژاپن را برخی حوزه‌های فنی دانست و تاکید کرد: برخی اقدامات از جمله گشایش و آزادسازی بخشی از منابع مسدودشده ایران در ژاپن برای مصارف دارویی از عمده دلایل آقای روحانی برای سفر به ژاپن بود. بنابران نباید تفسیر میانجی‌گری را از سفر رئیس جمهوری به ژاپن داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا