خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترکان: بحث استعفای روحانی حرف مزخرفی است

«اکبر ترکان»، مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهوری گفت: این حرف مزخرفی است که عده‌ای خواستار استعفای روحانی هستند، به نظرم رسانه‌ها هم نباید به این موضوع غلط بها بدهند.

ترکان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به بحث داغ این روزهای کشور درباره استعفای حسن روحانی گفت: این حرف مزخرفی است که عده‌ای خواستار استعفای روحانی هستند، به نظرم رسانه‌ها هم نباید به این موضوع غلط بها بدهند. رئیس‌جمهور قانونی ایران در حال اداره کشور است و اگر هر نوع تزلزلی در این بین پیش بیاید، به ضرر نظام و کشور خواهد بود.

آنهایی که از استعفای روحانی حرف می‌زنند اشتباه می‌کنند

مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌هایش گفت: به عنوان مثال اتفافات لیبی که باعث شده خان‌های محلی نفت را به قیمت نازل 9 دلار بفروشند، یا بی‌سامانی‌های مصر و یمن و همچنین بی‌خاصیت شدن دولت سوریه و… نشان می‌دهد‌ آمریکا ماموریتش را برای متزلزل کردن این کشورها با موفقیت به پایان رسانده است. پس آنهایی که در ایران از لزوم استعفای روحانی حرف می‌زنند اشتباه می‌کنند.

دولت موفق نبوده است
وزیر دولت‌های هاشمی و خاتمی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند‌ اختیار کار از دست رئیس‌جمهوری خارج شده است توضیح داد:‌ اصلاً چنین چیزی را نمی‌توان قبول کرد. به هر حال آقای روحانی کشور را اداره می‌کند. هرچند دولت موفق نبوده و نمی‌توانیم بگوییم آقای روحانی مدیر موفقی است.

نظام ما نه ریاستی است نه پارلمانی

ترکان تاکید کرد: مشکل اصلی این است که نظام ما نه ریاستی است نه پارلمانی. در واقع وزیران دولت به جای اینکه در برابر مجلس پاسخگو باشند، باید به رئیس‌جمهوری پاسخ بدهند. چون در این حالت وقتی وزیران به طور فردی به مجلس می‌روند، برای حل مشکل‌شان گاهی تصمیم‌های دولت را هم تقبیح می‌کنند. زمانی که در قانون اساسی نخست‌وزیر را حذف کردند قانون را کامل ننوشتند، به همین دلیل وزیران از مجلس رأی می‌گیرند و توسط مجلس هم استیضاح می‌شوند. این در حالی است که دولت باید مقابل مجلس مسئول باشد و اگر قرار بر استیضاح باشد، دولت استیضاح شود نه تک‌تکِ‌ وزیران.

قانون اصلاح شود، دیگر نمایندگان مجلس نمی‌توانند در کار دولتی‌ها دخالت کنند

او ادامه داد: اگر قانون اصلاح شود، دیگر نمایندگان مجلس نمی‌توانند در کار دولتی‌ها دخالت کنند و به وزیران حتی در گزینش معاونان و مدیرکل‌ها امر و نهی کنند. چون در شرایط فعلی مثلاً اگر بخشداری به نماینده‌ای در انتخابات کمک نکرده باشد، خواستار حذفش می‌شوند و… که در نهایت قوه مجریه به هم ریخته خواهد شد. به نظر می‌رسد از این دیدگاه یکپارچگی قوه مقننه آسیب می‌بیند.

اکبر ترکان در پایان سخنانش، با اشاره به پیشنهاد افرادی چون عباس عبدی که از حسن روحانی خواسته بودند از سمت خود استعفا دهد،‌ گفت: به‌ آقای عبدی و دیگران توصیه می‌کنم‌ پیش از اینکه بخواهند توصیه‌ای داشته باشند، مسائل را به طور دقیق واکاوی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا