خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل رای‌الیوم از رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

به نوشته‌ی رای‌الیوم بزرگ‌ترین رزمایش مشترک نظامی- دریایی روسیه، ایران و چین، که از امروز در دریای عمان و اقیانوس آغاز شده است، موید این واقعیت است که این کشورها تلاش می‌کنند ائتلافی نظامی علیه اقدامات مخرب آمریکا در منطقه و جهان، تشکیل دهند.

به گزارش تسنیم به نقل از رای الیوم، امروز- جمعه- بزرگ‌ترین رزمایش نظامی- دریایی در آب‌های منطقه، با مشارکت ایران، روسیه و چین آغاز می‌شود. این نخستین همکاری نظامی میان سه کشور مذکور محسوب می‌شود و پیامی روشن و چالش‌برانگیزی برای دولت آمریکا ارسال می‌کند و این نشانه‌ای قابل توجه از ظهور ائتلاف نظامی جدی میان تهران، پکن و مسکو در رویارویی با اقدامات دولت آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه و جهان تلقی می‌شود.

امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که رزمایش‌ از منطقه «چابهار» در جنوب شرقی ایران آغاز خواهد شد و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت و بین سه کشور انجام خواهد شد.

وی  خاطرنشان کرد، رزمایش بزرگ میان مهم‌ترین نیروهای دریایی منطقه و جهان، یعنی ایران، روسیه و چین، خواهد بود و هدف از این رزمایش تقویت امنیت در منطقه است و این نیروهای از تاکتیک‌های مختلف نظامی استفاده خواهند کرد و به همکاری و هماهنگی مشترک متکی خواهند بود.

«وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین طی کنفرانسی خبری اعلام کرد، زمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه از روز جمعه به مدت 4 روز در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار می‌شود.

وی افزود نیروی دریایی چین با یک ناوشکن موشک‌انداز به نام «شی نینگ» در این رزمایشی، که تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، مشارکت می‌کند.

وی بدون اشاره به استعداد نیروهای شرکت کننده ایرانی در این رزمایش گفت: نیروی دریایی روسیه نیز با سه فروند شناور در این عملیات شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین تأکید کرد که هدف از این رزمایش تعمیق همکاری میان نیروهای دریایی سه کشور است و این رزمایش نشان می‌دهد که تبادل نظامی طبیعی میان نیروهای مسلح سه کشور وجود دارد که مطابق با قوانین و اقدامات بین‌المللی است و لزوما با اوضاع منطقه مرتبط نیست.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که نشست‌های نظامی پی در پی و دیدارهای متقابل میان سه کشور از ماه سپتامبر گذشته انجام می‌شد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رزمایش سه‌جانبه که برای اولین بار برگزار می‌شود آزادسازی کشتی‌هایی که توسط دزدان دریایی ربوده می‌شود را شبیه‌سازی می‌کند.

وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که سه کشتی متعلق به ناوگان بالتیک روسیه- قدیمی‌ترین ناوگان نیروی دریایی روسیه- در این رزمایش سه‌جانبه شرکت خواهند گرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، طی این رزمایش ملوانان روسی، ایرانی و چینی بخش‌هایی از تاکتیک‌های مانور مشترک، سازماندهی ارتباطات و ارائه کمک به کشتی سانحه‌دیده را اجرا خواهند کرد و همچنین برای تفتیش کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی و آزادسازی آن از چنگ‌شان آموزش خواهند دید.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، توافق درباره این رزمایش دریایی در ماه ژوئیه سال جاری و در جریان رژه بزرگ دریایی در «سنت پترزبورگ»، که به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه با حضور فرماندهان نیروی دریایی سه کشور مذکور برگزار شد، انجام شد.

همزمان روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین، روز گذشته در مقاله‌ای نوشت: رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین در آّ‌های منطقه پیامی برای آمریکا است.

این روزنامه دولتی افزود، این رزمایش از روز جمعه به مدت 4 روز در دریای عمان برگزار می‌شود توانمندی‌های چین در پاسخ به چالش‌های امنیتی در اقیانوس‌های دورافتاده را افزایش می‌دهد و از ثبات در آب‌های خلیج‌فارس، در سایه تنش فزاینده در آن، حمایت می‌کند.

گلوبال تایمز تأکید کرد، این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ جهانی از ایران و توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از آن حمایت می‌کنند.

هر سه کشور ایران، روسیه و چین به دلیل منازعات در برخی پرونده‌ها، با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستند و اقدامات تنبیهی فزاینده آمریکا مستلزم هماهنگی سه‌جانبه میان این کشورهاست که این هماهنگی به سطح نظامی رسیده است و این سه قدرت با برگزاری مانوری توانمندی‌ها و قابلیت‌های نظامی‌شان را در منطقه‌ای حیاتی و حساس به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا