خرید تور تابستان ایران بوم گردی

داعش خلع سلاح شده اما… | تحلیل واشنگتن پست

به نوشته‌ی واشنگتن‌پست نیروهای سوریه دموکراتیک برای دستگیری شبه‌نظامیان داعش با کمبود منابع مالی و انسانی مواجه هستند و شرایط موجود در سوریه در ماه‌های اخیر پیچیده‌تر شده است. یک فرار گسترده از زندان می‌تواند جان تازه‌ای به داعش بدهد و دستاورهایی را که تاکنون در مبارزه با این گروه به دست آمده، از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره خطر احیای مجدد داعش نوشته است: بسیاری از کشورها نگران بازگرداندن شهروندان داعشی خود هستند. رهبران این کشورها برای این کار با مخالفت جامعه روبه‌رو هستند و مقامات امنیتی نیز نگران فرار کردن این شبه‌نظامیان از دست قانون و نیروهای پلیس هستند. بسیاری از دولت‌ها که از بازگرداندن تهدید تروریستی به کشور خود هراس دارند، تلاش کرده‌اند تا برای خود وقت بخرند.

کشورهایی که شبه‌نظامیانی وابسته به داعش در سوریه دارند، در دو راهی بازگرداندن این نیروها برای جلوگیری از خطر فرار و تبدیل شدنشان به تهدید تروریستی و نگرانی از در خطر قرار دادن امنیت داخلی‌شان روبه‌رو هستند.

برخی از تحلیلگران مسائل امنیتی می‌گویند، بازگرداندن این نیروها و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن‌شان برای جلوگیری از احیای داعش امری ضروری است. آنان همچنین تاکید دارند که اجرای عدالت در خصوص آنان نیز مستلزم این اقدام است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید، دشواری‌های موجود در این مسیر اما کم نیستند. برخی از دولت‌ها حتی نمی‌دانند که چه تعداد از شهروندانشان در سوریه بازداشت هستند و تا چه حد در جنایات داعش دست داشته‌اند. بسیاری از این کشورها قانون مناسبی برای پیگرد این افراد ندارند و حتی اگر قوانینی مرتبط با این مساله در کتاب قانون آن‌ها یافت شود، معمولا مشخص نیست که مدارک موجود از اقدامات آن‌ها برای محاکمه‌شان کافی باشد.

آنان در صورت محاکمه شدن، می‌توانند عقاید افراطگرایانه‌شان را به دیگر زندانیان منتقل کنند و پس از پایان دوره محکومیتشان که می‌تواند به کوتاهی سه سال باشد، دوباره به جامعه بازگردند و نیروهای پلیس را که هم‌اکنون به اندازه کافی مشغول وظایف‌شان هستند، مسئول جلوگیری از بازگشت این شبه‌نظامیان به خشونت کنند.

نیروهای ارتش ترکیه در ششم اکتبر با هدف بیرون راندن نیروهای کرد از نزدیکی مرز کشور خود به شمال سوریه حمله کردند که موجب آشفتگی در طرح بازگرداندن شبه‌نظامیان زندانی به کشورهای خودشان شد.

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز چراغ سبزی به حمله ترکیه بود که نیروهای سوریه دموکراتیک را آسیب‌پذیرتر کرد.

نیروهای بازداشت شده وابسته به داعش تا امروز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بوده‌اند اما با توجه به پیچیدگی موجود در شرایط شمال سوریه و کمبودهایی که این نیروها با آن روبه‌رو شده‌اند، خطر فرار این زندانیان و تهدیدهای امنیتی ناشی از آن را در پی دارد و می‌تواند در نهایت منجر به احیای مجدد داعش شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا