خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش الجزیره از رزمایش ایران، روسیه، چین

شبکه الجزیره در گزارشی به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین پرداخته است و نوشت: اگرچه این رزمایش با شعار “حمایت از کشتیرانی” برگزار شد اما اهدافی “سیاسی” و” نظامی” دارد.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره در گزارش خود می نویسد: روز جمعه در اقیانوس هند و در منطقه ای که گذرگاه مهم نفتی را در بردارد، رزمایشی به منظور “تقویت امنیت تجارت بین المللی و مبارزه با دزدان دریایی” میان ایران، روسیه و چین آغاز شد. اگرچه این رزمایش با شعار “حمایت از کشتیرانی” برگزار شد اما اهدافی “سیاسی” و” نظامی” دارد زیرا در منطقه ای درحال برگزاری است که واشنگتن از چند دهه پیش به بهانه رساندن نفت به بازارهای جهانی در آن نفوذ گسترده ای دارد و طی ماه های گذشته آب هایی که جنوب ایران را احاطه کرده اند به محوری اصلی برای تنش های بین المللی تبدیل شده اند و آمریکا به منظور توقف فروش نفت ایران فشارهای شدیدی در آن منطقه ایجاد کرده است.

این شبکه قطری در ادامه گزارش خود با اشاره به سخنان امیر دریادار غلامرضا طحانی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین می نویسد: کشورهای ایران، روسیه و چین روابط اقتصادی و منافع راهبردی مشترک در خاورمیانه دارند و هر سه کشور اختلافات سیاسی و تجاری با آمریکا دارند.

این شبکه در ادامه با اشاره به اینکه رزمایش مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه ای به مساحت 17 هزار کیلومتر مربع درحال انجام است و قرار شده چهار روز به طول بینجامد می نویسد: دریادار طحانی اعلام کرد که پیام این رزمایش صلح و دوستی و امنیت مداوم در سایه همکاری و اتحاد جمعی است و از مهم ترین نتایج آن این است که نمی توان ایران را منزوی کرد.

شبکه الجزیره در ادامه گزارش خود به گفت وگو با عباس اصلانی، پژوهشگر مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه پرداخته است.

اصلانی معتقد است که اهمیت این رزمایش در این است که پس هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو و تشدید فشارهای آمریکا بر ایران، تهران برای اولین بار پیشنهاد برگزاری چنین رزمایشی را به روسیه و چین داده است.

وی در بخشی از گفت وگوی خود می گوید که تقویت همکاری های تهران با قدرت های بزرگ مانند روسیه و چین تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران را با شکست مواجه می کند و احتمال انجام عملیات نظامی علیه ایران را کم تر می کند.

این شبکه قطری در ادامه به گفت وگو با حسین دلیریان، کارشناس مسائل نظامی پرداخته است. او می گوید که این رزمایش نشان دهنده رویکرد ایران، روسیه و چین در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و همچنین امنیت تنگه هرمز و دریای عمان است.

دلیریان می افزاید: این رزمایش در راستای قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران در برابر دخالت های آمریکا و انگلیس در آب های خلیج فارس و همچنین ایستادگی پکن و مسکو در کنار تهران درحال برگزاری است. این رزمایش در واقع آغازی برای همکاری نظامی گسترده میان کشورهای شرکت کننده است و انتظار می رود که این همکاری نظامی میان تهران، مسکو و پکن به زودی به یک” ائتلاف استراتژیک” تبدیل خواهد شد و این سه کشور بر اساس اهداف و منافع مشترک خود به صورت دوره ای به تمرینات نظامی خود ادامه خواهند داد.

این کارشناس مسائل نظامی همچنین معتقد است که همکاری نظامی میان تهران، مسکو و پکن باعث خواهد شد که بعضی طرف ها که قرار بود در ائتلاف دریایی آمریکا مشارکت داشته باشند، کنار بکشند.

شبکه الجزیره در ادامه گزارش خود به اظهارات علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران بر این باور است که این رزمایش نشان دهنده شکست دیپلماسی نظامی آمریکا در منزوی کردن ایران از جهان است و همچنین این پیام را در بردارد که زمان سرکشی آمریکا در منطقه پایان یافته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا