خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت شناخت درست حوادث آبان ۹۸

عبدالله شهبازی، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر تاریخ در یادداشتی تلگرامی نوشت:

اگر حوادث آبان ۹۸ به درستی شناخته نشود ایران در آینده نزدیک با مشکلات جدی‌تر مواجه خواهد شد.

در آشوب‌های آبان ماه در آغاز بنظر می‌رسید کسانی می‌خواهند از رویه‌ای مشابه با ماجرای پرونده ترورهای هسته‌ای، که به رسوایی انجامید، برای توضیح حوادث استفاده کنند یعنی منتسب کردن به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی چون فرقه رجوی (منافقین) و سلطنت‌طلبان. این روش به دلیل مقابله گسترده و عدم مقبولیت ظاهراً در نطفه خاموش شد.

معهذا، اگر، طبق گفته آقای شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، مواردی از قتل‌های مشکوک خیابانی وجود داشته طبعاً ضرور است عاملان آن شناخته و معرفی شوند. ولی این شناخت باید برای کارشناسان معقول و مستند و برای افکار عمومی قانع‌کننده باشد.

روی دیگر سکه شناخت علل اجتماعی حوادث اخیر است. باید از پتانسل نارضایتی و خشونتی که در بخش‌هایی از جامعه ایجاد شده آگاه شد و مهم‌تر از همه باید مهندسی گام بگامی را شناخت که برای تشدید این نارضایتی و متراکم کردن خشم و جرقه زدن به آن در زمان و فضای مناسب (هماهنگ با بروز آشوب در حوزه نفوذ منطقه‌ای ایران) به کار گرفته شد.

شناخت عاملین و سازوکار این «مهندسی اجتماعی» پیچیده‌ و دشوار است ولی بدون آن نمی‌توان به شناخت جامع و دقیق از تحولات جاری ایران و منطقه و راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از بحران‌های مشابه دست یافت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا