خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«با قطع دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌‎توانید آشوب را پایان دهید»

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارج پایه را قطع کنید می‌‎توانید آشوب و تخریبگری‌ها را پایان دهید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ارتباط مستقیمی بین امنیت مردم و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. ضمن اینکه باید در نظر بگیریم که شبکه‌های اجتماعی، امروز تنها نقش پیام‌رسانی را ایفا نمی‌کنند و در حوزه‌های وسیعی ورود کرده اند.

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در نشست تبیین علل بروز ناآرامی‌های آبان ۹۸، با بیان اینکه ارائه یک تحلیل جامع از حوادث آبان، نیازمند گذر زمان برای روشن‌شدن زوایای مختلف آن است تا به درک درستی از این مسئله پیچیده برسیم، تصریح کرد: این ماجرا، کاملاً پیچیده، عمیق و چندبعدی بود. آنچه مسلم است اصل ضرورت اصلاح قیمت سوخت در کشور یک کار عقلایی بود و ما تجربه‌ای را در دوره قبلی فشارهای اقتصادی داشتیم که کشور در حوزه بنزین دچار تحریم شده بود و اگر مصرف سوخت را به روال قبل از طرح اصلاح مصرف سوخت ادامه می‌دادیم با توجه به افزایش سرانه مصرف و افزایش قاچاق سوخت، دچار مشکل و مجبور به واردات سوخت می‌شدیم.

وی افزود: اجرای این طرح هم می‌توانست رشد مصرف را کنترل کند هم موجب کاهش قاچاق شود و هم این فضا را به وجود بیاورد که مازاد مصرف سوخت را به فروش برسانیم. ضمن اینکه مبلغ حاصل از درآمد این طرح به مردم اختصاص یافت تا به معیشت افراد کمک کند و این یک گام در راستای گسترش عدالت اجتماعی بود اما این طرح زمانی اجرا شد که ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و راهبرد اصلی آمریکا فشار همه‌جانبه و مادون جنگ است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در جنگ اقتصادی دشمن دنبال این است که مزیت‌های اقتصادی را رصد کند و آن‌ها را از بین ببرد، تصریح کرد: ترامپ زمانی که روی کار آمد سه رویکرد کلی جنگ نظامی، جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی را مقابل کشور ما در دستور کار قرار داد که در حوزه تقابل نظامی پس از ساقط‌کردن پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته آمریکا، او به این درک رسید که توان نظامی رویایی با ایران را ندارد و سطح قدرت دفاعی ایران به حدی است که می‌تواند از منافع خود دفاع کند و پاسخی دهد که آمریکا را از جنگ پشیمان کند.

وی ادامه داد: قدرت‌نمایی ایران در خلیج فارس نتیجه مثبت دیگری هم داشت و کشورهای مرتجع منطقه که تلاش داشتند آمریکا را وارد جنگ با ایران کنند متوجه شدند که در صورت بروز چنین جنگی در درجه نخست آمریکا توان حمایت از آن‌ها را ندارد و دوم اینکه خودشان هیزم این جنگ خواهند بود و همین باعث عقب‌نشینی معنادار آن‌ها از نوع سیاست‌هایشان در قبال ایران شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ترامپ که در جبهه نظامی شکست خورده و به سراغ جبهه اقتصادی و سایبری رفته است، تصریح کرد: در حالی که آمریکایی‌ها ادعا دارند در جنگ سایبری علیه ما حملاتی داشته‌اند ولی توان دفاع سایبری کشور، به نحوی بوده است که ما اثری از این حمله در زیرساخت‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

جلالی با بیان اینکه در حوزه جنگ اقتصادی اصلی‌ترین هدف آمریکا ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و سوءاستفاده از اعتراضات معیشتی مردم است، اظهار کرد: در حوادث آبان به نوعی معاندان انقلاب، با تمام ظرفیت در حوزه رسانه و فضای مجازی، تحت حمایت آمریکا، گردهم آمدند و ۴ قرارگاه سایبری فعال در حوزه شناختی، علیه ایران فعال شد.

وی با بیان اینکه آنچه سبب شد دشمن و عمالش بتوانند در غائله آبان نقش ایفا کنند شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه بود، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از مخاطبان فعال رسانه‌ای در همین شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه ساماندهی شده‌اند و این شبکه‌ها با پدید آوردن یک کلان‌داده، به نوعی سیستم فرماندهی و کنترلی را در اختیار دشمن قرار می‌دهند.

جلالی با بیان اینکه اگر بگوییم چنین ظرفیتی در اختیار دشمن قرار گرفته اقدامی سهل­‌اندیشانه کرده‌ایم، ادامه داد: اساس جنگ‌ شناختی، تولید، مدیریت و هدایت افکار عمومی است که شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه، تمام این ظرفیت را در اختیار دشمن قرار می‌دهند و این در حالی است که متاسفانه در کشور برخی به‌دلیل رویکردهای عوام‌فریبانه، به نوعی خواهان استمرار فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه وقتی اینترنت در حوادث آبان با اندکی تعلل قطع شد آبی بر آتش فتنه آشوب بود، ادامه داد: این اتفاق نشان داد این اغتشاشات عملا با شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌شود و شما اگر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارج پایه را قطع کنید می‌‎توانید آشوب و تخریبگری‌ها را پایان دهید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ارتباط مستقیمی بین امنیت مردم و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. ضمن اینکه باید در نظر بگیریم که شبکه‌های اجتماعی، امروز تنها نقش پیام‌رسانی را ایفا نمی‌کنند و در حوزه‌های وسیعی ورود کرده اند.

جلالی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی به سه حوزه ورود کرده و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده‌اند، توضیح داد: این حوزه‌ها شامل تولید شغل، نظام پولی و تنظیم مقررات داخلی یا همان رگولاتوری است. این در حالی است که با این حوزه گسترده، ما امکان دفاع و صیانت از کسب‌وکار و اطلاعات مردم در این شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه را نداریم. چون این سه مولفه در حوزه حاکمیتی است، پس شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در درون خود دولتی تشکیل دهند که تنها از قوانین خودشان تبعیت می‌کند و شما عملاً نه تنها ابزاری برای کنترل و نظارت بر آن در اختیار ندارید بلکه ممکن است به دلیل گروگان‌گرفتن کسب‌وکار و اطلاعات مردم، مجبور به امتیازدهی شوید.

وی یکی از مهمترین اهداف حوادث آبان را تضعیف و تخریب احساس و نمادهای امنیت در کشور دانست و اظهار کرد: ما نمونه فجیع این رویکرد را در کشور عراق شاهد بودیم که نوجوانی بی‌گناه را به بهانه‌های واهی به شنیع‌ترین وضع ممکن سلاخی کرده، به دار آویخته و در میدان شهر به نمایش عموم می‌گذارند. این اقدام هولناک هدفی جز ایجاد هراس عمومی و از بین بردن احساس امنیت روانی جامعه ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این عقیده که پروژه ایجاد ناامنی و آشوب در کشور ما کاملاً سازماندهی شده و از سوی دشمن است، گفت: آنان منتظر یک فرصت برای اجرای این پروژه بودند و گرانی بنزین صرفا بهانه‌ای برای اغتشاش و برهم زدن نظم جامعه بود. همانطور که ما شاهد سناریوهایی از قبیل کشته‌سازی و قهرمان‌سازی بودیم.

جلالی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های اصلی جریان اغتشاشگران این بود که شبکه اغتشاشات را با مردم گره بزنند؛ اغتشاشگران می‌دانستند که هرجا از پوشش مردم استفاده نکنند سریع متوقف خواهند شد. نمونه عینی این اتفاق، گروگان‌گیری مردم در اتوبان‌های تهران بود که مردم را تهدید می کردند که خودروهای خود را در خیابان متوقف و خاموش کرده و راه‌بندان مصنوعی ایجاد کنند. اما مردم ثابت کردند که اگر اعتراضی هم داشته باشند هیچ نسبتی با اغتشاش‌گری و تخریب اموال عمومی ندارند و با این کار خود از بدخواهان، اعلام برائت کردند.

وی با بیان اینکه ما باید حوادث آبان را تحلیل، ارزیابی و آسیب‌شناسی و ضعف‌ها را در تمامی حوزه‌ها شناسایی و برطرف کنیم، اظهار کرد: نگاه و رویکرد دیگری نیز می‌توان به این حوادث داشت و آن اینکه از همین جنس حوادث ماه‌هاست که در لبنان و عراق در جریان است و این کشورها همچنان درگیر این چالش‌ها هستند اما ما در ۴۸ ساعت توانستیم کل غائله آشوب­گری را جمع کنیم. این نشان از انسجام بالای داخلی ملت و توان نظام برای پاسخگویی به شرایط حساس دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از نقاط قوت اصلی ما در مدیریت شرایط حساس را وجود رهبری دانست و گفت: ایشان هزینه طرحی که خود مسئولان جسارت پذیرش آن را نداشتند، برعهده گرفتند. رهبر انقلاب در این ماجرا از شخص حمایت نکردند بلکه از کلیت نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند و با این کار جلوی انشقاقی که ممکن بود بین بدنه حاکمیت پدید بیاید را گرفتند و آن را به یک وحدت تبدیل کردند که این نشان می‌دهد داشتن چنین رهبری، چقدر می‌تواند در بزنگاه‌ها اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه هیچ کسی مخالف حق اعتراض مسالمت‌آمیز نیست اما همه با هرج و مرج و ناامنی مخالف هستند، تصریح کرد: نتیجه ورود رهبری به ماجرا این بود که مردم با بصیرت خود به سرعت صف اعتراض از اغتشاش را جدا کردند و مردم هم دریافتند که هدف از این غائله، پروژه سوریه‌سازی ایران بوده است. همه باید آگاه و هشیار باشند که امنیت کالای بسیار گران قیمتی است که برخی از کشور برای بدست آوردن آن بیش از ۵۰ سال درگیر جنگ بوده‌اند.

جلالی با تاکید بر اینکه ما در پیچیده‌ترین جنگ اقتصادی هستیم که شاید تاکنون علیه هیچ کشور اعمال نشده باشد، اظهار کرد: شاید اگر تنها بخشی از این تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر اعمال می‌شد ما شاهد فروپاشی کل سیستم آن کشور بودیم. اما در ایران ما توانستیم با همکاری و همراهی مردم با وجود تمام این فشارهای همجانبه و ناجوانمردانه ثبات اقتصادی کشور را حفظ کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا