خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حباب سکه امامی چقدر است؟ نفت دست بازارساز را می‌گیرد؟

اکوایران نوشت: حباب سکه سطوح تازه‌ای را تجربه میکند که نشان‌دهنده افزایش ریسک برای معاملات سکه است، از طرفی رشد قیمت نفت خبر از افزایش درآمدهای نفت می‌دهد که می‌تواند دستگیر بازارساز ارزی باشد.

حباب سکه امامی چقدر است؟ نفت دست بازارساز را می‌گیرد؟

میزان نقدینگی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ در محدوده هفت هزار و ۸۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد. نقدینگی و انتظارات دو پارامتر اصلی اثرگذار بر نرخ دلار هستند که دائما توسط کارشناسان در بررسی بازار ارز مطرح می‌شوند. نقدینگی در پایان اسفند سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۴.۳ درصد رشد کرده که کمترین میزان رشد نقطه‌ای از اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ می‌باشد.

فروردین‌ماه به تازگی از نیمه گذشته و با توجه به رشد قیمت دلار با داشتن حجم نقدینگی در پایان اسفندماه و قیمت دلار در روز شانزدهم فروردین، حجم دلاری نقدینگی به دست می‌آید. بر اساس داده های فوق حجم دلاری نقدینگی در شانزدهم فروردین در محدوده ۱۲۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود رشد قیمت دلار باعث کاهش حجم دلاری نقدینگی شده است که بررسی‌های اکوایران نشان میدهد از سال ۹۵ تا کنون حجم دلاری نقدینگی در پایان همه سال‌ها بالاتر از محدوده فوق بوده است.

با رشد قیمت دلار حجم دلاری نقدینگی کم شده است و این در حالی است که بررسی‌ها از حجم دلاری نقدینگی نشان می‌دهد که حجم دلاری نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۶ در محدوده ۳۱۲ میلیارد دلار قرار داشته که تقریبا ۲.۵۷ برابر محدوده فعلی بوده است.

کاهش حجم دلاری نقدینگی در ایران طی سال‌های گذشته دو نکته را گوشزد می‌کند اول آنکه با کاهش حجم دلاری نقدینگی مسئله کمبود منابع مالی و نقدینگی برای شرکت‌ها جدی تر می‌شود. نکته دوم هم افزایش اهمیت انتظارات در بازار ارز است با توجه به ارزش دلاری نقدینگی و روند نزولی آن از سال۱۳۹۶ اهمیت عامل انتظارات در بازار ارز نسبت به سایر عوامل رشد کرده است و سهم آن افزایش یافته است‌. ریسک های ناگهانی منطقه‌ای که به طور ناگهانی رخ می‌دهد از عواملی است که که پیش‌بینی پذیری اقتصاد را کاهش داده و تقاضا برای اسکناس آمریکایی را افزایش داده است.

اهمیت رشد قیمت نفت برای بازار ارز

نکته ای که در تحلیل بازار ارز نباید مورد غفلت واقع شود افزایش قیمت جهانی نفت است. قیمت نفت به دلیل افزایش تنش در خاورمیانه، کاهش تولید اوپک پلاس و حمله پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه افزایش پیدا کرده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل در محدوده بالاتری قرار گرفته است. با توجه به سهم بالای نفت از درآمد ارزی و صادراتی کشور انتظار می‌رود در صورتی که درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد و رشد آن پایدارتر باشد قدرت کنترل بازارساز در بازار ارز بیشتر خواهد بود و نفت دستگیر بازارساز ارزی می‌شود، ولی در چنین شرایطی وقتی درآمد کشور از محل صادرات نفتی افزایش می‌یابد لازم است بازارساز تولید داخل و شرکت‌های تولیدی را مدنظر قرار داده و از آن غافل نشود چرا که تقویت تولید داخل و شرکت‌های تولیدی ضربه گیر شوک‌های ارزی در صورت کاهش نرخ نفت خواهد بود.

حباب سکه چقدر است؟

این روزها رکورد شکنی سریالی اونس جهانی طلا ادامه دارد و رشد همزمان اونس و دلار به افزایش قابل توجه طلا و سکه در بازار داخلی دامن زده است. آنچه از بازار طلا و سکه به گوش می‌رسد افزایش فاصله خرید و فروش در بازار است که نشان‌دهنده افزایش احتیاط در میان خریداران بازار است. حباب سکه امامی به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است و حدود ۲۴ درصد از قیمت پرداختی برای سکه امامی حباب است که افزایش قابل توجه حباب افزایش میزان ریسک در معاملات سکه را یادآور می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا