خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمریکا آخرین کویتی زندان گوانتانامو را آزاد کرد

آمریکا یک تبعه کویتی را که به اتهام وابستگی به القاعده درگوانتانامو زندانی بود آزاد کرد. هنوز 104 نفر دیگر در این زندان بسر می برند.

به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روزجمعه دربیانیه ای اعلام کرد، «فایز محمد احمد الکندری» شهروند کویتی را که از 13 سال پیش در این پایگاه زندانی بوده، تحویل دولت کویت داده است.
پنتاگون افزود : ادامه بازداشت این زندانی «برای مقابله با خطراتِ تهدید کنندۀ امنیت آمریکا» دیگر ضروری نیست.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که الکندری احتمالا به عنوان مشاور مذهبی «اسامه بن لادن» بنیانگذار و رهبر القاعده عمل می کرده است.
«اریک لویس» وکیل وی گفت: الکندری روزجمعه به کویت منتقل شد وپس ازانجام آزمایش پزشکی، یک دوره بازپروری را برای ورود مجدد به جامعه، خواهد گذراند.
وی افزود: الکندری آخرین فرد ازگروه 12نفره اتباع کویت است که دراردوگاه گوانتانامو زندانی بودند.
اوباما رئیس جمهوری آمریکا درجریان دوراول کارزارانتخاباتی خود درسال 2008 میلادی و همچنین درسال 2009میلادی پس ازبه قدرت رسیدن، وعده بسته شدن زندان گوانتانامو را داد که تاکنون به آن عمل نکرده است.
بازداشتگاه گوانتانامو درخلیج گوانتانامو درجنوب شرقی کشورکوبا واقع است که به موجب پیمانی در اختیار نظامیان آمریکا قرار دارد.
درپی واقعه 11 سپتامبر سال 2001 دولت آمریکا بازداشتگاهی را دراین پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که درارتباط با اقدامات تروریستی درنقاط مختلف جهان بازداشت می شوند، در این محل زندانی کند.
به دلیل این که آمریکا این افراد را ‘نظامی دشمن’ نمی داند، آنان ازحقوق اسیران جنگی برخوردار نبوده وازآنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند ونه درخاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده اند، درحوزه قضایی آمریکا قرار ندارند ومشمول حقوق بازداشت شدگان درقوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع درمراحل بازجویی وحق محاکمه سریع و عادلانه نشده اند.
ادامه این روند ازسوی واشنگتن با اعتراضات داخلی وجامعه بین الملل روبرو مواجه شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا