خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حملات آمریکا در عراق دامی برای ایران است»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدامات اخیر آمریکایی‌ها در عراق را با هدف گستراندن دام برای ایران دانست و تاکید کرد که هیچ‌گاه راهبرد جمهوری اسلامی ایران چالش با نظامیان خارجی در منطقه نبوده و به دنبال آن هیچ وقت کشورمان وارد چالشی نشده که نتیجه آن آسیب زدن به یک سرباز خارجی باشد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به حملات شب گذشته آمریکا به نفرهای حشد الشعبی در عراق گفت: موضوع چالش آمریکا در عراق می‌تواند برای ایران یک دام و کمین باشد و باید کشورمان پرهیز کند تا داخل چنین دامی نیفتد.

به گفته وی، کشته شدن سرباز آمریکایی در عراق از ابتدا هم نوعی فریب‌آمیز بود؛ به هیچ وجه سیاست جمهوری اسلامی در منطقه این نیست که به نیروهای نظامی حاضر در منطقه آسیب بزند؛ هیچ وقت هم کسی نتوانسته سندی ارائه کند که به موجب آن ایران اقدامی علیه سربازان خارجی در منطقه داشته است. از زمان حضور نیروهای ناتو مستقر در افغانستان و نیروهای آمریکایی در عراق همواره جمهوری اسلامی ایران سعی کرده این موضوع به محدوده تنش تبدیل نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بسیاری از سربازان آمریکایی در قالب قراردادهای پیمانکاری به مناطق عملیاتی فرستاده می‌شوند، اضافه کرد: آنها کسانی هستند که آمریکایی‌ها بدترین رفتار را نسبت به آنها انجام می‌دهند؛ کسانی که عمدتا به دنبال اخذ تابعیت آمریکا بوده و برای آن مجبور هستند پنج سال در ارتش آمریکا در خارج از این کشور خدمت کنند تا تابعیت بگیرند. این موضوع به سال‌های گذشته یعنی از زمان بحران کوبا تا تحولات بعد از آن در افغانستان بر می‌گردد. آمریکایی‌ها در آن زمان سربازان خود را به عنوان طعمه قرار می‌دادند تا بهانه‌ای برای اقدام نظامی به دست آورند لذا این دامی است که ممکن است از طرف آمریکا و دیگر بازیگران برای ایران پهن شده باشد.

فلاحت‌پیشه همچنین اظهار کرد: نیروهای حشد الشعبی و سایر جریاناتی که پرونده باشکوهی در مقابل داعش دارند، سرنوشت سیاسی و نظامی‌شان در قلمروی قانونی دولت عراق شکل گرفته و ایران هم همواره بر این موضوع تاکید داشته است بسیاری از رسانه‌های چالش برانگیز بین ایران و دیگر کشورها به دنبال این هستند تا اقدام صورت گرفته علیه حشد الشعبی را به عنوان اقدامی علیه ایران نشان دهند حال این‌که این کار علیه حاکمیت ملی و تمامیت عراق شکل گرفته و باید دولت عراق نسبت به آن تصمیمی بگیرد.

وی همچنین اظهار کرد: در عراق جریاناتی وجود دارد که می‌خواهند ایران را وارد معرکه این کشور کنند؛ در گذشته هم تلاش‌هایی را صورت دادند تا ایران گرفتار بحران‌هایی شود که خارج از قلمروی حاکمیتی ملی جمهوری اسلامی است؛ آنها گروه‌هایی هستند که غیر از بازی نظامی، بازی دیگری بلد نیستند و برای این کار آموزش دیده‌اند. ما نباید سرنوشت کشورمان را به جریاناتی گره بزنیم که فقط نظامی فکر می‌کنند و یا تنها می‌توانند در محیط نظامی نفس بکشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی با تاکید بر لزوم پرهیز از افتادن در دام پهن شده برای ایران گفت: در مجموع می‌توان نسبت به آمریکایی‌ها در عراق چند حالت را متصور شد. این‌که گروه‌های نظامی دنبال جنگ در عراق هستند یا این‌که خود آمریکایی‌ها این کار را صورت دادند و یا این‌که مرتجعینی در عراق که در فاز سیاسی این کشور نتوانستند به نتایجی دست پیدا کنند تلاش می‌کنند ایران را درگیر قلمروی نظامی کنند. هر سه فرضیه بر پایه پهن کردن دام برای ایران است؛ مهم آن است که راهبرد جمهوری اسلامی این است که چالش با نظامیان خارجی در منطقه ندارند از سال ۲۰۰۱ یعنی زمان استقرار نظامیان آمریکا در افغانستان و ۲۰۰۳ در عراق هیچ‌گاه کشورمان وارد چالشی نشد که نتیجه آن آسیب زدن به یک سرباز خارجی باشد.

فلاحت‌پیشه همچنین گفت که در این اتفاقات ترامپ نیز به دلایل داخلی همچون استیضاح از منحرف کردن ذهن مردم آمریکا بهره لازم را خواهد برد.

وی در پایان با اشاره به موضع سخنگوی وزارت خارجه آن را خوب دانست و گفت که طبق موضع سخنگوی وزارت خارجه این اقدام تروریستی و جنایتکارانه و خلاف منشور ملل متحد است. دولت عراق می‌تواند پیگیری‌های لازم را داشته باشد. عراقی‌ها هم بدانند دولت آمریکا دنبال امنیت پایدار برای آنها نیست.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا