دوتفکر با دو ادبیات متفاوت در روز ۹ دی از تریبون حوزه

حجت الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «دوتفکر با دو ادبیات متفاوت در روز ۹ دی از تریبون حوزه» نوشت:

در روز ۹ دی، استاد آیت الله جوادی آملی در ضمن درس تفسیر نکاتی را مطرح فرموند و از قضا، در فاصله چند ده متری مسجد اعظم که محل درس تفسیر ایشان است، مدرسه فیضیه است که آیت الله مصباح یزدی در اجتماع طلاب نکات متفاوتی را طرح نمودند.

درنگ در سخنان این دو بزرگوار، نشان از دو نوع تفکر نسبت به “حکومت، جامعه و مردم” را به خوبی نمایان می‌کند.

هر دو سخنرانی در پایگاه اطلاع رسانی‌شان آمده و با حفظ امانت و به‌صورت اختصار چنین است:

حضرت استاد آیت الله جوادی آملی؛

◀️۱- ذخائر کشور و شایستگی و تعهدات مردم را می‌بیند و ضرورت رسیدگی به مردم را می‌بیند.
◀️۲- از ده سال رانت و اختلاس نمی‌گذرد و آن را شجاعانه طرح می‌کند.
◀️۳- در راستای ایفای حقوق مردم، رعایت کرامت مردم را دیده و تصریح می‌کند که یارانه و بسته معیشتی با کرامت مردم سازگار نیست.
◀️۴- به خطر دشمن و در کمین بودن او را گوشزد می‌کند.
◀️۵- نه تنها اعتراض عاقلانه و عالمانه‌ی مردم را نفی نمی‌کند بلکه امکانپذیر می‌داند.

اما در نگاه متفاوتی، آیت الله مصباح یزدی نقطه نظراتش را چنین بیان نموده:

◀️۱- فضای مجازی مسیر غفلت از ولایت فقیه است.
◀️۲- هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که کسی بر آن حکومت کند که مورد قبول امام عصر (عج) باشد.
◀️۳- سختی‌ها را امتحان خدا دانسته و در نتیجه از مقدّرات به حساب می‌آید.
◀️۴- مشکلات مالی لازمه جامعه اسلامی است و پیامبر هم آمد مردم با مشکلات فراوان مواجه شدند. آیا می‌توان رهبری مقصر دانست؟
◀️۵- تحمل این سختی‌ها برای ایجاد زمینه برای ظهور امام زمان (عج) است.
◀️۶- مذاکره مخفیانه را احمقانه می‌داند.

داوری و سپس انتخاب یکی از این دو دیدگاه را در شرائط امروز جامعه اسلامی، به خود شما می‌سپاریم.

فقط یک سوال:

در مفاد سخنرانی استاد مصباح یزدی، با گذشت از بحث‌های سیاسیی چون فضای مجازی و مذاکره مخفیانه و… [که برخی از آنها در دولت سابق که مورد حمایت شدید آقای مصباح بود اتفاق افتاده]، این سوال ذهن را می‌گزد که؛ بنا بر فرض صحت و تایید قرآن و روایات، نسبت به چنین استناداتی که به “دین و پیامبر و امام زمان” شده! [که بررسی آن نوشتار مستقلی را می‌طلبد]، چرا باید اینقدر از “دین و پیامبر و امام زمان” مایه گذاشته شود؟!

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینان اساس مشروعیت را هزینه کردن از دین ومذهب وپیامبران میدانندچون خودرامکلف به نتیجه نمیدانند……ضمنا تفاوت ماهوی ووزانت ایت الله املی را با دیگران نباید کمرنگ نمایانده شود…چه.. امام خمینی ایشان را شایستگی نمایندگی خودبرای رساندن ان پیام معروف به گورباچف دانستند….

  2. آخه عزیز من من که مردم سالاری را قبول ندارم فقط در صورتی کاندیدا می شوم که رای آوردنم تضمین شده باشه! میگن به رضاخان گفتند که بیا دموکراسی راه بنداز مثل اونجا و فلانجا و … جواب داد اگه نتیجه دموکراسی منم باشه! حالا حکایت بعضی ها شده! برادر شما که لباس شریعت را پوشیدید یک نظریه ای دارید که بسیار قابل احترام است اما خود شما که چیزی را قبول ندارید انجام بدهید همین میشه که گفته میشه دین از سیاست جدا بشه بهتره

  3. با سلام
    البته که نگاه و گزینش شما از سخنرانی های ایراد شده کاملا جهت دار هستند !!!

    بیش از اینکه نگاه انصاف رعایت شده باشد ، جنبه تخریب و توهین دارد !!!!

    اگر شما میخواستین منصفانه عمل کنید میبایست فایل صوتی هر دو سخنرانی را منتشر میکردید و قضاوت را برعهده شنونده میگذاشتید !!!

    با توجه به جبهه گیری شما نسبت به یکی از این دو عالم بزرگوار و روبروی هم قرار دادن افکار ایشان بیشتر غرض ورزی و دین ستیزی شما رو میرسونه تا کار خبری و اطلاع رسانی !!!!!!!

    البته که در صحت و سقم مطالبی که از لسان آقای مصباح نقل کردین جای تردید است !!!!!!

    1. پاسخ ادمین رو بخون. همیشه انقدر دقیقی؟ خب با اینهمه ذکاوت و فطانت به این نتایج مذکور در این عریضه هم میرسی دیگه استاد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن