خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اما و اگرها درباره تشکیل کابینه لبنان

در شرایطی که وزیر دارایی دولت موقت لبنان پیش‌بینی کرده کابینه جدید تا آخر هفته جاری تشکیل خواهد شد، نحوه پیشرفت روند تشکیل دولت نشان می‌دهد که تشکیل کابینه عیدی لبنانی‌ها در آخرین روز سال جاری میلادی نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، علی حسن خلیل، وزیر دارایی دولت موقت لبنان در گفتگویی تلویزیونی پیش‌بینی کرد در صورتی که اتفاقی رخ ندهد، کابینه پیش از پایان این هفته تشکیل می‌شود.

خلیل اظهار کرد: به این کابینه پایبند هستیم و از آن حمایت خواهیم کرد همینطور ما در مقام ناظر و حسابرس خواهیم بود و در ادامه اگر این کابینه کوتاهی کند در مقام مطالبه‌گر و حسابرس خواهیم بود.

وزیر دارایی دولت موقت لبنان در ادامه گفت: بحث جدی و گسترده‌ای با حسان دیاب، نخست وزیر مکلف درباره تمامی گزینه‌ها و اسامی انجام شد و درباره توزیع پست‌های وزارتی و ساختار کلی کابینه توافق کردیم.

وی افزود: اعلام اسامی، یک مساله جزئی شده است و امروز اصلا مشکلی با دیاب و یا اسامی و پست‌ها وجود ندارد و ما هرگز با دیاب درباره اسامی اختلاف نظر نخواهیم داشت.

خلیل تاکید کرد: موانع جدی‌ای بر سر راه تشکیل کابینه وجود ندارد. معرفی دیاب صرفا برای فرصت خریدن تا طرح نام نامزد دیگر نبود بلکه گامی مهم و تلاش برای ارتباط با مخالفان و موافقان و شنیدن نظرات و پیشنهادات آنها بود. ما با عملیاتی جدی‌تر از هر زمانی مواجه هستیم.

وی افزود: دلایل استعفای سعد حریری، نخست وزیر دولت مکلف قانع‌کننده نبود.

این در حالی است که وئام وهاب، رئیس جریان “التوحید العربی” لبنان اظهار کرد: روند تشکیل کابینه به چند دلیل به تاخیر خواهد افتاد گرچه ما دیروز بیشتر از امروز خواستار آن بودیم زیرا هر روز تاخیر موجب استمرار بحران کشور برای چند ماه دیگر می‌شود.

همچنین انتشار توییتی منسوب به حسان دیاب، نخست وزیر مکلف لبنان سوالاتی را مطرح کرد. در این توییت به انتشار خبری خوشحال کننده برای لبنانی‌ها طی چند ساعت آتی اشاره شده بود اما دیاب در توییتی تاکید کرد هیچ گونه موضعگیری و صحبتی نداشته و تمامی خبرهای منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی نادرست هستند.

همزمان نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: لبنان نمی‌تواند تخریب و تعطیلی بیشتر را تحمل کند و با طرح‌های بسیاری که پس از استعفای سعد حریری ارائه شدند، همه متوجه شدند که اقدام نجات‌بخش با تشکیل کابینه‌ای جدید که قادر به اجرای اصلاحات برای حل بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و مالی و مبارزه با فساد و نیز بازگرداندن پول‌های به غارت رفته و قاچاق شده باشد، آغاز می‌شود.

نعیم قاسم در ادامه گفت: مرحله انتخاب نخست وزیر تمام شد و حسان دیاب مامور تشکیل کابینه شد و باید به ماموریت او سهولت بخشیده شود و هدف از هرگونه تلاش برای مسدود کردن این راه بازگرداندن لبنان به خلأ و اقدامی به ضرر منافع کشور است.

محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت نیز در موضعی مشابه گفت: کسانی که بخواهند بترسند باید از تشکیل نشدن کابینه بترسند زیرا این امر به آشوب منجر می‌شود و زمانی که کشور دچار آشوب شود، قدرتمندان بر آن کنترل خواهند یافت.

برخی این اظهارات رعد را تهدید به آشوب در صورت ناکامی حسان دیاب در تشکیل کابینه تفسیر کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا