خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«گران‌تر شدن به معنی تورم نیست»

ایرج امینی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، اظهار کرد: گران بودن و گران‌تر شدن به معنی تورم نیست.

امینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نحوه محاسبه تورم، اظهار کرد: با وجود اینکه این‌گونه آمارها، ماهیانه از جانب سازمان آمار و در استان‌ها از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام می‌شود، ولی همواره نرخی که توسط این سازمان‌ها اعلام می‌شود با آنچه که مردم در جامعه احساس می‌کنند و در مورد آن سخن می‌گویند، متفاوت است.

این مسئول ادامه داد: تغییرات نرخ کالاها و خدمات را در ۱۲ ماهه گذشته بررسی می‌کند، در حالی‌که ملاک مردم آخرین قیمت‌های موجود است و احساس تورم در دهک‌های درآمدی و خانوارهای شهری و روستایی با توجه به سهم متفاوت از کالاها و خدمات در سبدهای مصرفی متفاوت است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان افزود: اقلام سرمایه‌ای مانند سکه، مسکن، اوراق‌ بهادار و غیره در سبد مصرفی خانوار قرار ندارد، به همین دلیل در محاسبه نرخ تورم لحاظ نمی‌شود؛ چرا که این کالاها جزو کالاهای لوکس و یا زیورآلات در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین برخی از کالاها و خدمات مانند کود شیمیایی، ابزارآلات کشاورزی و صنعتی در محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده لحاظ نمی‌شوند و این تغییرات در شاخص قیمت تولیدکننده وارد می‌شود که خانوارها آن را در نظر می‌گیرند.

امینی با بیان اینکه حس خانوارها از تورم اجاره‌بها بر مبنای قراردادهای منعقده در ماه‌های جاری است که این تغییرات در محاسبه نرخ تورم به میزان یک‌دوازدهم تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: قضاوت خانوارها در مورد تورم بر مبنای تغییرات قیمتی اقلام محدود مصرفی خود بوده و باید توجه کرد که گران بودن و گران‌تر شدن به معنی تورم نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا