خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ستاد حقوق بشر به تایید مستقیم ولایت فقیه رسیده است»

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه گفت: ستاد حقوق بشر از یک جایگاه و مرتبه‌ای برخودار است که بی نظیر یا کم نظیر است. این ستاد مصوب شورای عالی امنیت ملی و به تایید مستقیم ولایت فقیه رسیده است و هر وقت بخواهد تغییری در آن ایجاد شود باید همان مسیر را طی کند. پس نهادی است که می‌تواند دوراندیشی و برنامه ریزی کند و پایه مستحکمی دارد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین تکریم و معارفه رئیس امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر با بیان این که این جلسه برای تقدیر و تشکر از دو مدیر خدوم برگزار شده است، گفت: خدا رو شاکریم که قریب به اتفاق مدیران ما تکلیف مدار هستند و چون تکلیف وجود دارد کار برای مدیر آسان می‌شود.

وی افزود: بحمدالله این دو مدیر شایسته‌ای که امروز در خدمتشان هستیم معرف حضور همه هستند و من نمی‌توانم خیلی در مورد کار این دو بزرگوار صحبت کنم اما همین قدر عرض کنم که هردوی بزرگوار عالم و دارای تجربه فراوان در طول دهه‌های گذشته هستند و این مسئولیتی را که عهده دار هستند را به خوبی می‌شناسند و این امر می‌تواند در پیشرفت هر مدیری بسیار موثر باشد.

معاون رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: آقای جواد لاریجانی بیش از سه دهه است که با قوه قضاییه همکاری دارد و از زمان تاسیس ستاد  حقوق بشر هم دبیر ستاد و هم مسئول اصلی ستاد بودند. آقای باقری هم در وزارت امور خارجه و هم در بسیاری از اموری که مربوط به این موضوع است تجربه کافی دارد.

محسنی اژه‌ای با بیان این که دکتر لاریجانی با توجه به مسئولیت‌های که داشتند خودشان متقاضی بودند که کسانی دیگر به جای ایشان مشغول به کار شوند، گفت: دکتر لاریجانی از کسانی که به من معرفی کردند آقای باقری بود و من در آقای لاریجانی شور و شعفی می‌دیدیم که آقای باقری جایگزینی ایشان شدند و از جناب لاریجانی تشکر می‌کنم که سالیان متمادی با قوه قضاییه همکاری کردند و در حد وسع و امکانات خدمات بسیاری خوبی را ارائه دادند.

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان این که انسان  و حقوق انسان و بشر از نگاه اسلام مسئله‌ای فوق العاده‌ای مهمی است افزود: شاید در اسلام مسئله‌ای بالاتر از این مسئله نداشته باشیم. انسان و حقوق انسان موضوع بسیار مهمی در اسلام است و اگر موضوع مهمی نبود نهادی به نام ستاد حقوق بشر تاسیس نمی‌شد.

وی افزود: ما وظیفه داریم که انسان را به گونه‌ای که خدا معرفی می‌کند و به گونه‌ای که انسان است به رسمیت بشناسیم و حقوقش را به دنیا بفهمانیم و تبلیغ کنیم چون معتقدیم اگر حقوق انسان رعایت شود هم انسان فردی و هم امت و جامعه انسانی به سعادت می‌رسد.

محسنی اژه‌ای با بیان این که امروز حقوق بشر دستاویزی برای نظام سلطه شده و نظام سلطه از عنوان حقوق بشر به صورت ابزاری استفاده می‌کند نظام سلطه با اقدامات سخت و نرم خود در این زمینه حقوق میلیاردها انسان‌ را به خطر می‌اندازد و از رشد و کمال و آزاد اندیشی انسان جلوگیری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: نظام سلطه تحت عنوان دفاع ازحقوق بشر، امت و مردمی را تحقیر می‌کند و به خودش اجازه می دهد که سران یک کشور را به گاو شیرده تشبیه کند و جلوی علم آموزی و رشد انسان را بگیرد. آنها امروز حقوق بشر را ابزاری کردند و تحت عنوان دفاع از آن به کشوری حمله می‌کنند، مردم آن را می‌کشند و زیرساخت‌های آن را نابود می‌کند.

معاون رئیس قوه قضاییه در ارتباط با تکلیف نظام جمهوری اسلامی در برابر حقوق بشر گفت: ما یک تکلیف اولیه داریم و اکنون تکلیف ثانویه هم به آن اضافه شده که نظام اسلامی در برابر مدعیان دروغین حقوق بشر بایستند و ماهیت آنها را افشا کند. جمهوری اسلامی نه تنها باید در برابر اتهامات حقوق بشری که به آن وارد می‌شود از خود دفاع کند بلکه ماهیت افراد کذاب را که خودشان را پشت این شعار زیبا پنهان کرده‌اند افشا کند.

وی افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی بسیار تلاش کرده و باید تلاش خود را مضاعف کند و قوه قضاییه هم باید به سهم خود نقش آفرینی کند.

محسنی اژه‌ای در ارتباط با محمد جواد لاریجانی گفت: آقای دکتر محمد جواد لاریجانی از زمان مرحوم شاهرودی مشاور عالی رئیس قوه قضاییه بودند و اکنون هم در دوره ریاست جدید قوه قضاییه همان سمت مشاور عالی را در قوه قضاییه دارند ولی عضویت ایشان در ستاد حقوق بشر به پایان رسیده است.

وی در ارتباط با ستاد حقوق بشر با بیان این که ستاد حقوق بشر از یک جایگاه و مرتبه‌ای برخودار است که بی نظیر یا کم نظیر است گفت: این ستاد مصوب شورای عالی امنیت ملی و به تایید مستقیم ولایت فقیه رسیده است و هر وقت بخواهد تغییری در آن ایجاد شود باید همان مسیر را طی کند. پس نهادی است که می‌تواند دوراندیشی و برنامه ریزی کند و پایه مستحکمی دارد.

معاون رئیس قوه قضاییه درباره ساختار ستاد حقوق بشر نیز خاطر نشان کرد: رئیس این ستاد رئیس قوه قضاییه است که وظایف بسیار مهمی در قانون اساسی برای آن پیش بینی شده و منصوب ولی فقیه است و علاوه بر این که پنج وزیر مهم کشور از قبیل وزرای اطلاعات، کشور، امور خارجه، دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضای این ستاد هستند، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان زندان‌ها و دو نفر از معاونین دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی و فرمانده نیروی انتظامی از اعضای این ستاد هستند.

محسنی اژه‌ای در پایان گفت: ما امروز باید از ستاد حقوق بشر حداکثر بهره برداری را انجام دهیم و امروز این ظرفیت وجود دارد. البته ما نمی‌خواهیم این ستاد جایگزین وزارت امور خارجه شود اما این ستاد می‌تواند با همفکری ، تعامل و ایجاد سازوکار به سایرین کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا