خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل رییس اتاق ایران از کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای

محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی ایران در تلگرام نوشت: در گزارشی که اخیرا در باره وضعیت تجارت کشور در شش‌ماهه اول سال 1394 می خواندم، نکته ای دیدم که من را به فکر فرو برد. این گزارش توسط مؤسسه ی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی تهیه شده و هفته نامه ی تجارت فردا آن را منتشر کرده است.

در گزارش اشاره شده که «در فصل اول سال 1394 اکثر صنایع در حال تعدیل تولید به دلیل افزایش در موجودی انبار بوده ‏اند. البته در بسیاری از صنایع با وجود تعدیل سطح تولید همچنان موجودی انبار صنایع رو به افزایش بوده است که این وضعیت نگرانی ‏هایی بابت کاهش بیشتر تولید در فصل‏ های آتی را به همراه دارد».

هرچند ادعای من نیاز به بررسی دقیق تری دارد ولی در نمودار هم تا حدودی مشخص است که وارادت کالاهای واسطه ای در پایان شش ماه اول سال با کاهش مواجه شده است. کالاهای واسطه ای آن دسته از کالاهایی هستند که در تولید کالاهای دیگر استفاده می‌شوند. حال که شاهد کاهش واردات این نوع کالاها هستیم، سوال این است که انعکاس این روند بر تولید چه خواهد بود؟

فهم من می گوید زمانی که واردات کالای واسطه ای کاهش پیدا می کند، در تولید بنگاه ها نیز اثر منفی خواهد داشت. این نمودار نشان می دهد در سال 1393 واردات کالای واسطه ای به شدت افزایش داشته اما رفته رفته که اقتصاد کشور با کاهش تقاضا مواجه شده است، واردات کالاهای واسطه ای هم کاهش محسوسی داشته و تولید هم با کاهش مواجه شده است.

پس از یک دوره افزایش واردات این نوع کالاها در تابستان امسال، انحنای رو به پایین این نمودار نشان می دهد در پایان تابستان، روند واردات کالاهای واسطه ای و مصرفی کاهش داشته است. باید دید در گزارش های رسمی گمرک از شش ماه دوم سال 1394، این روند افزایش یا کاهش خواهد داشت. در صورتی که این روند کاهشی باشد، انعکاس آن در رشد اقتصادی امسال احتمالا منفی خواهد بود.

به این ترتیب این سوال پیش می آید که آیا سال 1394 را با رشد منفی به پایان خواهیم رساند یا سیاست تحریک تقاضای دولت در نهایت، رشد اقتصادی امسال را اندکی بهبود خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا