خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت متهورانه‌ی عباس عبدی در نقد سخنان هاشمی

عباس عبدی، تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی متهورانه با عنوان «سخنان آقای هاشمی چه چیزی را رد می کند؟»، دفاع از صلاحیت سیدحسن خمینی با اشاره به انتساب به ریشه ی خانوادگی و یا «بدهی به امام و خانواده امام» را زیر سوال برده و تاکید کرده است که این نوه دفاع، «خواسته و ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن رد صلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی کند».

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت عبدی به این شرح است:

این موارد خلاصه ی مطالبی است که به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی در انتقاد ایشان به عدم احراز صلاحیت حسن آقای خمینی از سوی شورای نگهبان در رسانه ها منتشر شده است. هاشمی رفسنجانی: همه بدهکار بیت امام(ره) هستیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت در مراسم دهه فجر در فرودگاه مهرآباد گفت:
صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند.
شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟
چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟
چه کسی به شما تریبون داد؟
اگر امام و نهضت و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نیز نبودند.
همه باید به امام(ره) و بیت ایشان خود را بدهکار حساب کنیم.
بدهکارها هدیه‌ خوبی در مقدمه انتخابات به بیت امام ندادند.
هدیه بدی به بیت امام و در زمانی که همه باید به هم تبریک بگوییم، به این بیت دادید.
بنده با توجه به مجموعه اطلاعاتی که دارم و با توجه به نظرات آقایان علمای قم و با توجه به قراین گوناگون از جمله تایید نکردن صلاحیت آقای بجنوردی معتقدم که عدم احراز صلاحیت علمی حسن آقای خمینی برای انتخابات خبرگان حتی در چارچوب قانون فعلی نیز قابل دفاع نیست و به لحاظ سیاسی هم اثرات مطلوبی ندارد و شرایط سیاسی و علمی ایشان برای حضور در خبرگان بمراتب بالاتر از بسیاری از افراد حاضر در انتخابات خبرگان اول است. ولی دفاع از این ادعا هیج ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان و یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد، و این استدلال نه تنها ضعیف و بی ربط ؛ بلکه نادرست نیز است، و خواسته و ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن رد صلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی کند. این منطق قبیلگی و خلاف آرمانهای شناخته شده است. به نظر می‌رسد که آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی و یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می کنند.

اگر حسن آقا شرط حداقل اجتهاد را برای نامزدی خبرگان دارند که با توجه به جمیع جهات عرفی بالاتر از حداقل‌ها را دارند در این صورت باید تایید شوند و اگر ندارند که نباید تایید شوند و انتساب به بیت امام هیچ مزیتی برای این مورد ندارد. این که امام چه کرده هیچ ربطی به این حق ندارد. بعلاوه این که چه کسانی این صلاحیتها را تشخیص می دهند؛ همانهایی هستند که آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این کار قرار داد. هر کس نسبت به مرجع یا منطق این رد صلاحیتها ایرادی داشته باشد قابل فهم است و حق دارد جز آقای هاشمی. بنابر این ایشان حتما متوجه این نکات هستند، ولی چرا چنین می گویند؟ به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می دهند، و یا می‌خواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب حرفهای خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است. همانطور که سعی کردند آمدن حسن آقا را بر خلاف واقعیت به حساب خود بگذارند.
روی اصلی سخن بنده آقای هاشمی نیست بلکه دوستان اصلاحطلب است. اصلاح طلبان نباید در برابر این گونه سخنان سکوت کنند و یا بدتر این که به استقبال آن بروند. سخنانی که هیچ ربطی به منطق اصلاح طلبانه ندارد و مشروع کننده منطق طرف های مقابل است.

متاسفانه پیروی چشم بسته و شاید از روی ناچاری اصلاح طلبان از برنامه‌های آقای هاشمی نتیجه وضعیتی است که برای خود ایجاد کرده اند و برای آینده کشور و جریان اصلاحات خطرناک است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصافاً متين و منطقى گفته، أقاى هاشمى هم ميبايست از خود سيدحسن آقا ميگفت ؛ اينكه مجتهد هست يا نيست ؛ يا موضع مراجع نسبت به ايشون چيه. اميدوارم سخنان عبدى درست هضم بشه

  2. سلام- تعجبم از تیتری ست ک جهت تحلیل اقای عبدی زده اید- اقای عبدی از ان همه کد و سیگنالی ک اقای هاشمی داده فقط ب بحث منتسب بودن به بیت امام سید حسن را ملاک نقد قرار داده اند… سوال میکنم اقای عبدی ایا منظور اقای هاشمی از “اشبه الناس” به امام، شکل و شمایل اقا سید حسن بوده! یا منظور اقای هاشمی وجوه فقاهت و علم و شجاعت و اشزاف بر جامعه؟ انجا که اقای هاشمی میگوید من قدرتی ندارم اشاره به چیست؟ انجا که می گویند هدیه خوبی به بیت امام ندادید نه اینکه فرمالیته بخاطر انتساب به بیت امام وارد خبرگان شوند، هاشمی هشیارانه میگوید کینه های از امام و بیت ایشان را در بد برهه ای علنی کردید- و دقیقا در فراز مهمتر اشاره به خاستگاه مردمی نظام اسلامی دارند با ذکر گفتگوی رسول خدا ص و امام علی ع… تعجب اور است ک اقای عبدی این کدها و پالسها را نگرفته و به موضوعی که اقای هاشمی غیر مستقیم و مستقیم اشاره نموده نپرداخته اند- بطور مثال اقای عبدی نمیدانند که ارای میلیونی سید حسن در برابر ارای صد تا دویست هزار داوران! یکی از علل رد صلاحیت بوده؟ چطور این مهم و فرازهای مهمتر سخنان اقای هاشمی را بحث نکرده اند و انچه برداشت خودشان بوده را مثلا تحلیل نمود ه اند!

  3. سلام ، آقای عبدی ! شما را بیاد میاورم که در سال 75 و 76 در سالن امجدیه ( باتفاق مرحوم بورقانی ) با حملات کینه توزانه به آقای رفسنجانی و تمسخر سیاسی و جبهه گیریهای خاص، کاری کردید که مملکت دو دستی تحویل قبیله ای مشکوک بنام دولت پاکدست شود !؟ که خود ما هم متاسفانه همانجا برای شما کف میزدیم و سوت میکشیدیم ( جوانی بود و هزار جهالت ) بنظرم با بهانه هایی پوچ در صدد کلید زدن فاز 2 همان پروژه هستید !؟ شما ممکن است بخواهید دوباره بگزید، اما مردم از یک سوراخ شناخته شده دیگر نیش نخواهند خورد !

  4. حرف هاشمی توسط عباس عبدی درست فهمیده نشده است، چرا که این شخص کینه هاشمی را در دل دارد. مفهوم حرف هاشمی بر می گردد به نظریه ای که اکبر گنجی درباره ی امام خمینی و اندیشه ی امام داده بود، که او را در موزه ها باید جست و به … تاریخ خواهد پیوست! امروز کیست که باور کند، این نظریه ی گنجی توسط شیخ احمد جنتی و شورای نگهبانی که توسط همان امام شکل گرفت – صورت گرفته است.

  5. هم تیتر شما خیلی مشکل داره و هم نظرات آقای عبدی,,,, ایشان به اتفاق اکبر گنجی یه بار هاشمی رو هدف انتقام گیری ناجوانمردانه خودشون قرار دادن و اصلاحات از این کارشون ضربه بزرگی خورد, ولی امیدوارم اصلاح طلبان دیگه فریب این اشخاص رو نخورن و پشت هاشمی رو خالی نکنن,,,,, وجود هاشمی برای کشور یه نعمت بزرگه,,,

  6. واقعا متاسفم برای اقای عبدی و همچنین تیتر عجیب و غریب شما انگار یک سایت تندرو افراطی دارد این مسایل واضح رو وارونه نشر میدهد ایا شما هم باور دارید که اشاره ایت الله رفسنجانی به شباهت سید حسن به امام مراد شباهت صورت و ظاهر است یا شباهت علمی و فقهی

  7. درست است كه آقاي عبدي يك اصلاح طلب هستند آقاي عبدي و شما انصاف نيوز با اين تيتر زدنتان معلوم مي شود شناخت درستي از بزنگاه تاريخي ندارد و نقشه راهبردي براي اصلاحات طرح نكرده ايد و ضمنآ اصلاح طلبان بدون هاشمي جسارت لازم را نداريد و ديگر باز با تيتر زدنتان معلوم نمي شود هاشمي مثل سابق طرد مي كنيد يا بهش نياز داريد ؟ اين كار شما يك پاس گل حسابي به اصولگراي هاي دو آتيشه بوده كه هاشمي را محكوم جلوه بدهند و چراغ سبز به امثال شريعتمداري و سيماي ميلي … بود . …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا