خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

ایسنا در گزارشی از خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت نوشت:

در هفته‌ای که گذشت اخبار مهمی در حوزه حقوقی و قضایی منتشر شد که از جمله آنها می‌توان به اعلام حکم دادگاه شبنم نعمت زاده و بازداشت یک قاضی دیگر در ارتباط با پرونده طبری اشاره کرد.

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته را مرور می‌کنید

ناامیدسازی دشمن همچنان در اولویت است

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، گفت: اولویت ناامیدسازی دشمن باید همچنان باقی بماند تا از انقلاب، ارزش‌ها و کشور، صیانت شود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی حماسه نهم دی ماه را از تجلی قدرت الهی از غیر مجاری معمولی و طبیعی دانست و تصریح کرد: متوجه شدن دل‌ها به ارزش‌های اسلامی و انقلاب به صورت خودجوش، احساس تکلیف مردم برای دفاع از دین و عاشورای حسینی، برملا شدن چهره فتنه گران و خاتمه یافتن فتنه‌ای که هشت ماه امنیت و آرامش کشور را نشانه رفته بود، از مهم‌ترین شاخصه‌ها و دستاوردهای حماسه ۹ دی به شمار می‌رود.

رئیس قوه قضاییه در این هفته، دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف فوری آن‌ها را نیز ابلاغ کرد.

اصلاح‌طلبان محتوای جلسه با ما را درست منعکس کنند/ اعلام قطعی اسامی کاندیداها در دهه دوم بهمن

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در دهه دوم بهمن اسامی قطعی کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم اعلام می‌شود و پس از آن تبلیغات انتخاباتی شروع می‌شود.

عباسعلی کدخدایی گفت: اصلاح‌طلبان محتوای جلسه با شورای نگهبان را درست منعکس کنند. احتمالا تا دهه دوم دی‌ماه یعنی ۲۰ یا ۲۱ دی نتایج هیات مرکزی و هیات‌های استانی را اعلام می‌کنیم و بعد از آن هم برای دریافت شکایات و اعتراضات داوطلبینی که صلاحیت آنها تایید نشده، در دو مرحله فرصت وجود خواهد داشت.

وی افزود: ان‌شاءالله در دهه دوم بهمن هم اسامی قطعی اعلام می‌شود که پس از آن تبلیغات انتخاباتی شروع می‌شود.

کدخدایی: جلسات هیات مرکزی نظارت برانتخابات در طول هفته تا حدود نیمه شب ادامه دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: “مدتی است که جلسات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در طول هفته برگزار می‌شود که تا حدود نیمه شب ادامه دارد. تعداد زیاد پرونده‌ها باعث شده تا همه بخش‌های شورا برای آماده سازی آنها بسیج شوند. آغاز کار حدود ۷ صبح و پایان حدود ۱۲ نیمه شب.”

شورای نگهبان: در “صیانت از امانت آرای مردم” از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم

شورای نگهبان در بیانیه‌ای به مناسبت 9 دی تاکید کرد: نهم دی سال ۱۳۸۸ حماسه‌ای خودجوش و برآمده از پیوند عمیق امت و ولایت بود که از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد.

متولیان نظارت درون‌سازمانی کمترین گزارش‌دهندگان فساد هستند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در موضوع مبارزه با فساد، مردم و جامعه کاری به جریان و گروه سیاسی ندارند، مردم با ذات فساد میانه‌ خوبی ندارند و نباید هم وجود داشته باشد.

به نقل از قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی به‌عنوان مهمان تلفنی گفت‌وگوی ویژه خبری، پیرامون ساختارها و روزنه‌های فساد و سیاسی کردن مبارزه با فساد، گفت: سیاسی نگاه کردن به مقوله فساد را ابزار مبارزه با فساد نمی‌دانیم؛ چراکه معتقدیم نظام قضایی، اداری و حاکمیتی باید اصل فساد را فارغ از این‌که از سوی چه جریان، چه گروه، چه فرد و وابسته به کدام تفکر اتفاق می‌افتد، در هاضمه خود نپذیرد.

همچنین در این هفته نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد.

بازداشت ۳ قاضی در پرونده طبری/محکومیت شبنم نعمت‌زاده/ دادستانی مسئول اعلام آمار حوادث آبان نیست

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت یک قاضی دیگر در ارتباط با پرونده اکبر طبری خبر داد و گفت که تاکنون در این پرونده جمعا سه قاضی بازداشت شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی درنشست خبری روز سه شنبه ۱۰ دی ماه با اهالی رسانه ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح و آغاز سال نو میلادی و تولد حضرت زینب (س) و روز پرستار و تسلیت دو نوجوان کولبر (برادران خسروی)، گفت: امیدوارم این حادثه تلخ آخرین حادثه‌ای باشد برای کسانی که برای به دست آوردن نان حلال سخت ترین شغل و کم مزدترین کار را دارند.

وی همچنین در این نشست اعلام کرد که رییس قوه قضاییه پنج شنبه سفری به البرز دارند و در خصوص آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رییس جمهور، محکومیت شبنم نعمت زاده به حبس و شلاق، تعقیب ۱۷۰ شهردار، کارمند شهرداری و اعضای شورای شهر، بازداشت یک نفر دیگر از قضات تهران در ارتباط با پرونده طبری، تکذیب ضرب و شتم نرگس محمدی بدون اطلاع نبود، تخلفات مالی گسترده در سازمان استاندارد و زد و بند با یک شرکت خصوصی در واردات خودرو، کشته شدگان حوادث آبان ماه، کشف ۱۲۰ قبضه سلاح آمریکایی در اصفهان و… به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خدائیان: پیشنویس افزایش تعرفه حق التحریرها تهیه شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه همایش “گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی” از تهیه پیشنویس افزایش تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ شود.

در حوادث اخیر بازداشتی تبعه خارجی نداشتیم

دادستان کل کشور گفت که در حوادث آبان ماه از اتباع خارجی کسی بازداشت نشده است.

حجت الاسلام منتظری در حاشیه مراسم معارفه دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا در اغتشاشات اخیر بازداشت تبعه خارجی داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: خیر از اتباع خارجی بازداشتی‌ نداشتیم.

تمدید نکردن مجوز تردد، منجر به ضبط سوناتا به نفع دولت شد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از ضبط یک خودروی هیوندای سوناتا در استان فارس به علت تمدید نکردن مجوز تردد آن خبر داد.

پیش‌بینی کاهش چشمگیر جمعیت کیفری زندان‌ها با اجرای طرح کاهش مجازات حبس

معاون حقوقی قوه قضاییه با ابراز امیدواری نسبت به تأیید هر چه سریع‌تر «طرح کاهش مجازات‌های حبس تعزیری» توسط شورای نگهبان گفت: با اجرای طرح مذکور، دستگاه قضایی گام‌هایی بلند و موثر در دستیابی به هدف کلان «کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» بر می‌دارد.

«دندان‌پزشکی» و «زنان و زایمان» در صدر بیشترین شکایات قصور پزشکی

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشستی با جمعی از کارشناسان مدعو کمیسیون‌های تخصصی سازمان با اشاره به رشته‌های دارای بیشترین شکایت در هشت ماهه امسال، گفت: بر اساس آمارهای موجود، بیشترین تعداد شکایات قصور به ترتیب مربوط به رشته‌های دندان‌پزشکی با ۶۶۲، زنان و زایمان با ۵۱۹، جراحی عمومی با ۴۴۷، جراحی ارتوپدی با ۳۲۷، پزشکان عمومی با ۲۹۲، گوش حلق و بینی با ۲۲۸ و پرستاری با ۲۱۴ بوده است.

عباس مسجدی افزود: در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی در کمیسیون‌ها ضمن لزوم حفظ احترام جامعه پزشکی به عنوان یک گروه مرجع، باید حقوق مردم هم احصا و احقاق شود به ویژه در شرایطی که دشمنان تلاش می‌کنند مردم را در حوزه‌های گوناگون ناامید و مأیوس کنند.

علی باقری معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه شد

سخنگوی قوه قضاییه از انتصاب علی باقری کنی به عنوان معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خبر داد.

همچنین با برگزاری مراسم تکریم و معارفه رسمی، باقری کنی کار خود را در ستاد حقوق بشر آغاز کرد

پاسخگویی باید در ستاد حقوق بشر ادامه پیدا کند

دبیر پیشین ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: باید پاسخگویی در ستاد حقوق بشر ادامه پیدا کند و ما باید پاسخ هر کسی را که در صحنه بین‌المللی حرفی را علیهمان می‌زند بدهیم.

محمدجواد لاریجانی در آیین تکریم و معارفه معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه این تحولی که در ستاد حقوق بشر در آستانه شروع است تحول مبارک و اندیشیده شده‌ای است، گفت: من سه سال است که راجع به این تحول صحبت می‌کنم.

جواد لاریجانی مشاور عالی رئیس قوه قضاییه است

معاون اول قوه قضاییه گفت: آقای دکتر محمد جواد لاریجانی از زمان مرحوم شاهرودی مشاور عالی رئیس قوه قضاییه بودند و اکنون هم در دوره ریاست جدید قوه قضاییه همان سمت مشاور عالی را در قوه قضاییه دارند ولی عضویت ایشان در ستاد حقوق بشر به پایان رسیده است.

حقوق بشر تهدید زا نیست، فرصت آفرین است

دبیر جدید ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اگر از درون به موضوع حقوق بشر نگاه کنیم نه تنها این موضوع تهدید زا نیست بلکه فرصت آفرین است.

علی باقری کنی در آیین معارفه خود به عنوان رئیس امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: خدا را سپاس گزارم که ما را را در زمره کارگزاران برای صیانت از حقوق مردمی که خدا آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند قرار داد. سپاسگزارم از خدا به خاطر اینکه مسئولیت دفاع از مردمی که در برابر مومنین خاشع و خاضع هستند را برایم قرار داد.

دره فرحزاد از وجود معتادان پاکسازی شده است/ ۴۰۰ نفر از معتادان را تحویل کمپ‌ها دادیم

دادستان تهران با بیان اینکه دره فرحزاد از وجود متعادان پاکسازی شده است، گفت: دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود برای ایجاد آرامش و امنیت جامعه تلاش کنند.

علی القاصی در حاشیه بازدید از دره فرحزاد که چند وقت پیش از معتادان پاکسازی شد، گفت: این منطقه به عنوان منطقه حساس و پرتردد، به محل تجمع معتادین، فروش مواد مخدر، خرده فروشی مواد مخدر و عرضه مشروبات الکی تبدیل شده بود که همین موضوع منجر به از بین رفتن احساس امنیت شهروندان شده بود.

فرجام خواهی وکیل محمدعلی نجفی نسبت به رای موکلش

وکیل مدافع محمدعلی نجفی گفت: نسبت به رای شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران که برخلاف قانون صادر شده بود، از دیوان عالی کشور فرجام خواهی کردیم و اکنون چشم  امید ما به قضات دیوانعالی کشور است.

حمیدرضا گودرزی در این باره اظهار کرد:  فرجام خواهی ما جهات عدیده ای دارد. یکی اینکه رای صادره در تضاد با قوانین  موضوعه صادر شده است؛ زیرا مجازات سنگینی برای آقای نجفی یعنی ۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری به اتهام قتل عمد و یکسال و سه ماه حبس به  اتهام حمل سلاح در نظر گرفته شده و دادگاه به استناد تبصره ۳ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قضیه تعدد جرم دانسته و این رای را صادر کرده است. طبق تبصره ۳ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی،  “در تعدد جرم در صورت وجود جهات تخفیف، دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را تا میانگین حداقل و حداکثر و چنانچه مجازات، فاقد حداقل و حداکثر باشد تا نصف آن تقلیل دهد.”

بازدید معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه از گروه خودرو سازی سایپا

محمد حسین فروزان مهر معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی و نماینده قوه قضاییه در کمیته موضوع ماده (۱۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور پیرو دعوت سلیمانی مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا برای رفع موانع تولید از این گروه خودرو سازی بازدید کرد و گفت: بخش خودروسازی یکی از بخش‌های مهم صنعت کشور است که به لحاظ پیچیدگی و تنوع محصولات این صنعت پیشقراول توسعه صنعتی کشور است از آنجائیکه این بخش تعامل گسترده‌ای را با سایر بخش‌ها دارد می‌تواند یکی از بهترین پیشران‌های توسعه صنعتی کشور باشد و سهم بالایی را در حوزه عدالت و رفاه اجتماعی و همچنین اقتدار و کارآمدی کشور داشته و تقویت کند.

نحوه اجرای نیابت‌های قضایی در راستای مساعدت به فعالین اقتصادی ابلاغ شد

محمدباقر الفت دبیر ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، طی بخشنامه‌ای نحوه اجرای نیابت‌های قضایی در راستای مساعدت به فعالین اقتصادی را به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.

بیانیه اسکودا در اعتراض به برگزاری آزمون از سوی مرکز وکلای قوه قضائیه

کانون‌های وکلای دادگستری و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا در اجلاس فوق العاده روسای خود که در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۸ برگزار شد، بیانیه‌ای صادر و مجددا به برگزاری آزمون وکالت توسط مرکز وکلای قوه قضائیه اعتراض کردند.

بازنشسته شدن ۴۲ درصد بدنه سازمان تعزیرات در سال ۱۴۰۲

معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در کارگاه آموزشی معاونین و روسای اجرای احکام تعزیرات سراسر کشور از بازنشسته شدن ۴۲ درصد بدنه این سازمان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: اجرای احکام کار متفاوتی است و با توجه به اینکه سازمان عمری ۲۴ ساله را گذرانده اما هنوز از نظر زیرساخت ها و قانون گذاری یک سازمان بالغ نیز نیست.

محسن افشانی آزاد شد

محسن افشانی با گذراندن شش ماه حبس و دستور تعویق اجرای حکم از زندان آزاد شد.

محسن افشانی بازیگر سینما به دلیل رفتارهای خارج از عرف و انتشار تصاویر حاوی مطالب ترویج کننده خشونت در فضای مجازی به دستور مقام قضائی در روز پنج شنبه ششم تیرماه دستگیر شد. او در ابتدا به زندان اوین و سپس به ندامتگاه تهران بزرگ منتقل شد.

به مشکلات و خواسته پرستاران باید نگاه واقع بینانه داشت

رییس کانون سردفتران و دفتریاران همزمان با ولادت حضرت زینب (س) ضمن تبریک روز پرستار گفت: به مشکلات و خواسته‌های پرستاران در سراسر کشور باید واقع بینانه نگاه کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا