خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نکته درباره‌ی ترور سردار سلیمانی

سیدعماد حسینی در اعتمادآنلاین نوشت:

به اعتقاد اکثر کارشناسان بعد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در دروازه غربی فرودگاه بغداد قواعد بازی بین واشنگتن و تهران دستخوش تغییر شده است.

این امر به حدی جدی است که برخی امروز را روز تاریخ‌سازی می‌دانند که منطقه از حالت تشنج و تنش شدید به شرایط جنگ تغییر جایگاه داده است.

این اقدام تروریستی صرفا یک تصمیم‌گیری برای یک ترور نبود بلکه تبعات آن ماه‌ها و شاید سال‌ها به طول خواهد انجامید.

تصور نمی‌شود آمریکا این اقدام را به دلیل مرگ یک نظامی یا محاصره سفارتش انجام داده بلکه به طور حتم از وقوع قیام گسترده مردمی در عراق، که می‌توانست بساط هرج و مرج و اعتراضات ساخته و پرداخته شده را برچیند، به هراس افتاده است.

شرایطی که بعد از واکنش مردم به حمله به منطقه القائم و تسخیر سفارت آمریکا در بغداد، واشنگتن آن را بیشتر احساس کرد.

به بیانی واضح‌تر وقتی بازوهای اجرایی سیاست‌های هرج ومرج ساز آمریکا در عراق دچار شکست شدند، واشنگتن مجبور شد خود وارد عمل شده و شخصیتی که به عنوان نقطه اتکای کمک به ثبات عراق بود را مورد هدف قرار دهد.

گرچه طراحان این اقدام به دنبال تضعیف قدرت نفوذ اندیشه‌های مقاومت در بعد میدانی آن در منطقه هستند، اما به طور حتم می‌تواند نتایج معکوسی را هم برای طرف مقابل در پی داشته باشد.

یدیعوت آحارانوت در تحلیلی تاکید کرد: قاسم سلیمانی که به دستور مستقیم ترامپ ترور شد یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین دشمنان اسرائیل بود.

یک کارشناس عرب ساکن آمریکا هم معتقد است: ترامپ در سال 2011 گفته بود اگر اوباما به دنبال پیروزی در انتخابات است باید با ایران وارد جنگ شود. حال در سایه فرایند استیضاح که در کنگره با آن مواجه است ظاهرا او از همان ایده استفاده کرده است.

پایگاه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در این باره تاکید کرد: سلیمانی کشاورز زاده‌ای بود که به بزرگترین خطر و تهدیدکننده اسرائیل تبدیل شد.

بی‌تردید بازخوردهای این اقدام تروریستی در یک انتقام نظامی سخت خلاصه نخواهد شد بلکه سرنوشت سیاسی کل منطقه را هم تحت الشعاع خود قرار خواهد داد؛ به نحوی که بسیاری از معادلات قدرت در منطقه دستشخوش تغییر شده و بر خلاف ادعای پنتاگون در صورت شکل‌گیری ثبات در منطقه باز هم این ثبات به نفع آنها و برنامه‌های استعماری‌شان نخواهد بود.

گرچه اکثر کارشناسان ترامپ را فردی غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند اما واکنش به اقدام غیرقابل پیش‌بینی او، از آن نیز غیرقابل پیش‌بینی‌تر است.

شاید سکوت ترامپ در اولین توییت خود بعد از این اقدام تروریستی هم دلیلی بر این مدعی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا