خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخلف ایرانسل در ارائه‎ی اینترنت 3G با سرعت بالاتر از حد مجاز؟!

در حالی که ارائه‎ی مجوز اینترنت نسل بالا به دو اپراتور تلفن همراه در هفته‎های اخیر به مبحثی چالش برانگیز تبدیل شده است، ایرانسل با تخطی از ضوابط وزارت ارتباطات در ارائه‎ی اینترنت همراه با سرعت بالاتر از 128 کیلو بیت بر ثانیه، نسبت به ارائه‎ی اینترنت همراه با سرعت بالاتر از حد مجاز اقدام کرده است.
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، طی هفته‎های اخیر راه‌اندازی اینترنت همراه نسل بالا چالش‌هایی را به همراه داشته است. بخشی از این تنش‌ها ناشی از عدم تایید و تصویب نهایی پیوست فرهنگی اینترنت نسل سوم و بالاتر است و بخشی نیز به حوزه‎ی عملکردی اپراتورها در ارائه‎ی خدمات نسل بالا برمی‎گردد.
 
ایرانسل که به تازگی مجوز ارائه‎ی اینترنت نسل سوم را دریافت کرده است، سرعت اینترنت همراه نسل بالا را بر پایه‎ی مکان جغرافیایی مشترک و نه بر اساس ضوابط مورد تایید سازمان تنظیم مقررات تعیین می‎کند. طبق این رویه، مشترکان ایرانسل با قرار داشتن در نقاط  تحت پوشش اینترنت 3G این اپراتور می‌تواند از حداکثر سرعت دسترسی به اینترنت بهره مند شوند؛ بدون آنکه مدارک لازم برای استفاده از این سرعت بالا را برای اپراتور ارسال کرده باشند.
 
اگرچه دستیابی به اینترنت مطلوب، با کیفیت و سرعت بالا یکی از الزامات عصر حاضر به شمار می‎رود، ولی توجه به ساختار اجتماعی- فرهنگی هر جامعه و در نظر داشتن الزامات قانونی برای نحوه و سطح دسترسی به این تکنولوژی، می‎تواند از چالش‎های احتمالی دسترسی بدون سطح همگان به این تکنولوژی نیز بکاهد. 
 
حساسیت‌های موجود در حوزه‎ی نحوه‎ی دسترسی به این تکنولوژی نوین ارتباطی تا بدان جاست که بسیاری از کارشناسان علوم ارتباطات نیز نسبت به سطح دسترسی بدون لایه‎ی همگان به این تکنولوژی نیز ابراز نگرانی کرده‎اند.
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، در همین راستا بی‌توجهی اپراتورهای تلفن همراه به قوانین ابلاغی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات در حوزه‎ی ارائه‎ی اینترنت پرسرعت نیز ممکن است پیامدهای غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد.
 
برای ارائه‎ی اینترنت همراه، هر سه اپراتور تلفن همراه موظف‌ اند با توجه به قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام کنند و برای ارائه‎ی اینترنت با سرعت بالاتر از 128 کیلو بیت بر ثانیه مدارک لازم جهت ارتقاء سرعت را از مشترکان دریافت و پس از آن نسبت به افزایش سرعت اقدام کنند.
 
در این راستا و طبق بررسی‌های خبرنگار سیتنا، اپراتورهای همراه اول و رایتل در شرایط استفاده از اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بیت بر ثانیه، مدارک مورد نیاز را از کاربران درخواست می‎کنند و ارائه‎ی این خدمات منوط به تایید نهایی مدارک مشترکان از سوی  اپراتورهای مربوطه است، اما ایرانسل در شرایطی خارج این ضوابط اقدام می‎کند.
   
برای روشن شدن علت دسترسی عموم مشترکان ایرانسل به اینترنت همراه با سرعت بالاتر از 128 کیلو بیت بر ثانیه، موضوع را با دکتر صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رایویی مطرح کردیم.
 
وی درباره‎ی ارائه‎ی اینترنت همراه با سرعت بالا به خبرنگار سیتنا، گفت: «یک دستور العمل برای افرادی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارند مانند اساتید دانشگاه، خبرنگاران و .. از قبل وجود داشت و دستورالعمل جدیدی در این باره نیست. ارائه‎ی اینترنت همراه نسل سوم به مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل طبق روال قبل و مانند رایتل ارائه می‌گردد و همان چیزی که تا به حال بوده برای مشترکان اعمال خواهد شد. دستیابی به سرعت بالا منوط به ارائه مدارک مورد نیاز است و محدودیت‌ها برای دسترسی به سرعت بیشتر از 128 کیلو بیت بر ثانیه هنوز وجود دارد.»
در همین حال، در سایت ایرانسل و در بخش بسته‎های اینترنت همراه، علی رغم ثبت حجم و قیمت، سرعت اینترنت ارائه شده به مشترکان مشخص نشده است. 
 
به همین منظور و برای روشن شدن وضعیت دسترسی به اینترنت پرسرعت همراه ایرانسل، با کارشناسان واحد مشتریان ایرانسل تماس گرفتیم. اپراتورهای ایرانسل میزان سرعت اینترنت همراه نسل بالای این اپراتور را منوط به موقعیت مکانی مشترک می‎دانند و تاکید می‎کنند که سرعت اینترنت 3G برای مشترکان ایرانسل تا تکمیل سراسری شبکه‎ قابل کنترل نیست.
کارشناسان ایرانسل درباره‎ی نحوه‎ی اطلاع از میزان سرعت اینترنت تلفن همراه مشترکان، اضافه می‎کنند: «سرعت اینترنت شما در محدوده ای که هستید، مشخص است و با توجه به آن می‌توانید از سرعت اینترنت خود مطلع شوید. در برخی از مناطق سرویس 3G فعال شده و مشترکان می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. هنگامی که علامت 3G+ ، H یا H+ بر روی گوشی‌های همراه مشخص شده سرعت اینترنت از 128 کیلو بیت بر ثانیه تا 20 مگا بیت بر ثانیه (حداکثر ظرفیت شبکه) است و هنوز تعرفه‌ای ندارد که خودتان بتوانید انتخاب کنید و بسته به منطقه‌ای که در آن قرار دارید، از سرعت‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.»
 
اپراتورهای ایرانسل اضافه می‎کنند: «اگر جایی باشید که اینترنت نسل سوم هنوز فعال نشده و علامت G فعال باشد، حداکثر سرعت 40 کیلو بیت بر ثانیه و اگر E بر روی نمایشگر تلفن همراه ظاهر شد، حداکثر سرعت اینترنت شما 140 کیلو بیت بر ثانیه خواهد بود. بنابراین با توجه به علامتی که بر روی گوشی ظاهر می‌شود، سرعت اینترنت در آن محدوده برای شما قابل استفاده است و فعلا تا وقتی که سرویس 3G در سراسر کشور فعال نشود، سرعت دسترسی مشترک مشخص نیست و بعد از راه‌اندازی تعرفه مشخص می‎شود.»
 
اپراتورهای ایرانسل می‎گویند تاکنون دستور جدیدی برای دریافت مدارک از مشترکان برای دسترسی به اینترنت با سرعت بالاتر از 128 کیلو بیت در ثانیه دریافت نکرده‎اند و می‎گویند: «طبق علامتی که بر روی نمایشگر تلفن همراه شما فعال شود، سطح دسترسی از 128 کیلو بیت بر ثانیه تا 20 مگا بیت بر ثانیه فعال خواهد بود و اگر موردی برای ارسال مدارک باشد از طریق سایت یا رسانه‌ها اعلام خواهد شد و هنوز موردی در این زمینه وجود ندارد.»
 
در نهایت می‎توان گفت در شرایطی که راه‌اندازی اینترنت نسل سوم و بالاتر در هفته‎های اخیر با حواشی بسیار همراه شده است؛ قانون شکنی اینچنینی ایرانسل در ارائه‎ی بدون ضابطه اینترنت به مشترکان و تخطی از ضوابط مدون سازمان تنظیم مقررات، تنها می‎تواند توسعه‎ی قانونمند اینترنت همراه در کشور را با چالش‎های بیشتری مواجه کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا