خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«غافلگیری در خصوص شهادت سردار سلیمانی پذیرفتنی نیست» 

عباس آخوندی، وزیر سابق راه‌وشهرسازی، در یادداشتی برای کانال تلگرامی “راهبرد” نوشت:

شهادت سردار قاسم سلیمانی و همراهان تسلیت باد. هرچند، ضعف اطلاعاتی و غافلگیر شدن دراین‌باره پذیرفتنی نیست.

در این ارتباط، چند نکته از منظر راهبردی حائز اهمیت است:

۱. این جنایت رسما به دستور مستقیم ترامپ و با مسئولیت مستقیم وی صورت گرفته‌است. بنابراین، آمریکا باید پیامدهای آن را بپذیرد و امکان فرافکنی ندارد.

۲. این یک رویارویی مستقیم آمریکا با ایران است. هرچند، دزدانه در خارج از ایران و به‌صورت نقطه‌ای صورت گرفته‌است.

۳. این رویارویی زمانی شروع می‌شود که رهبری رسما اعلام کردند که ایران خواستار جنگ نیست. بنابراین، آمریکا رسما مسئولیت طرف شروع‌کننده را برعهده دارد.

۴. با توجه به نقش شهید سردار سلیمانی در جنگ با داعش، جبهه‌النصره، و هماهنگی با جبهه‌ی مقاومت در برابر اسراییل و همچنین، هماهنگی داعش و اسراییل، ترور رسمی و دولتی او توسط نیروهای آمریکایی مستقر از سویی نشان از به موقعیت ضعیف ترامپ و نتانیاهو در آمریکا و اسراییل و از سویی دیگر، نشان از اولویت دفاع رسمی از منافع اسراییل در منطقه برای آمریکا در برابر هر تهدید دیگری است. این نشان از آن دارد که علیرغم هیاهوهای تبلیغاتی آمریکا، جنگ آن با داعش در هاله‌‌ای از ابهام جدی قرار دارد.

۵. هرچند این عملیات با دستور ترامپ و توسط نیروهای آمریکایی صورت پذیرفته و نباید نادیده و دست‌کم گرفته شود؛ درعین‌حال، کلاه صهیونیستی ترامپ و وابستگی تمام‌عیار وی به صهیونیست‌ها نیز نباید نادیده گرفته‌شود. بنابراین، همچنان باید تهدید اسراییل برای امنیت‌ملی ایران در اتحاد استراتژیک با امریکا در کانون توجه سیاستمداران ایران باشد.

۶. اقدام آمریکا، ظرفیت بالاگرفتن درگیری‌ها و منازعات بی‌پایان در منطقه را دارد. در چنین فضایی، ایران، بی‌گمان درعین‌حالی که حق انتقام و اقدام متقابل را برای خود حفظ می‌کند؛ چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ حفظ منافع‌ملی خود درصدد گسترش منازعات و توسعه‌ درگیری‌ها بر نخواهد آمد. بنابراین، ابتکار انتخاب مکان، زمان و نوع عملیات تلافی‌جویانه را برای خود حفظ می‌کند و در دام اسراییل و عامل وی ترامپ در یک اقدام کور و اندیشیده‌نشده نخواهد افتاد.

۷. بی‌گمان، امکانات ایران برای عملیات تلافی‌جویانه در منطقه بسیار بیشتر از امریکاست. بنابراین، بازنده‌ این ماجراجویی که امریکا با هدایت و رهبری اسراییل در منطقه آغاز کرده‌است، خود اوست.

۸. در چنین فضایی، سیاست ملی و وطن‌خواهانه‌ ایرانیان تاکید بر نگهبانی از استقلال، تمامیت‌ارضی و یکپارچگی ملی استوار خواهد بود. در برابر، بعنوان یک ظرفیت راهبردی، شاهد اختلاف در صحنه‌ سیاسی آمریکا، نهادهای قدرت، شخصیت‌های سیاسی و رویارویی دو حزب اصلی آمریکا هستیم.

۹. ما همچنان نگهبان استقلال، تمامیت‌ارضی و یکپارچگی ملی ایران هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. “چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ حفظ منافع‌ملی خود درصدد گسترش منازعات و توسعه‌ درگیری‌ها بر نخواهد آمد. بنابراین، ابتکار انتخاب مکان، زمان و نوع عملیات تلافی‌جویانه را برای خود حفظ می‌کند ”
    عملیات تلافی جویانه و عدم گسترش منازعات !
    این هم از وزیر سابق مسکن ما !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا