خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر واکنش‌ها به شهادت سردار قاسم سلیمانی

واکنش‌های داخلی و خارجی به شهادت سردار قاسم سلیمانی را در این گزارش می‌خوانید:

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و شهدای همراه او رهبری انقلاب پیامی صادر کردند.

به گزارش «خامنه‌ای دات آی آر» متن پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌ و نیز همه‌ی دشمنان – بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملت ایران یاد و نام شهید عالی مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

سیدعلی خامنه‌ای
۱۳دیماه ۱۳۹۸»


آیت الله سیدعلی سیستانی درباره حوادث اخیر عراق از جمله حمله به پایگاههای حشد شعبی، حوادث اخیر بغداد و حمله شب گذشته آمریکا که باعث شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس وشماری دیگر از یارانشان شد، بیانیه مهمی صادر کردند.

به گزارش شفقنا، مرجعیت عالی دینی در این بیانیه عنوان کردند: یک حمله وحشیانه منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر داعش شد.

در بیانیه حضرت آیت الله سیستانی که از طریق نماینده ایشان در خطبه های نماز جمعه امروز کربلا قرائت شد، آمده است:

رویدادها به سرعت در پی هم رخ می دهد و بحران ها اوج می گیرد و کشور در حال عبور  از خطرناکترین پیچ وخم هاست؛ از تجاوز جنایت کارانه به پایگاههای نیروهای عراقی در شهر القائم که منجر به شهادت و مجروح شدن دهها نفر از فرزندان رزمنده ما شد گرفته تا حوادث تاسف باری که بغداد در چند روز گذشته شاهد آن بوده است و در نهایت حمله وحشیانه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر تروریست های داعشی شد. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین المللی است. همه این وقایع و وقایع دیگر، هشداری است مبنی بر اینکه کشور در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است.

به این ترتیب، طرف های مربوطه را به خویشتن داری و رفتار حکیمانه دعوت می کنیم و دست دعا به سوی خداوند متعال و قادر بالا می بریم و از خداوند قادر می خواهیم که عراق و مردمش را از شر اشرار و کید دشمنان و خدانشناسان دور نگه دارد: اللَّهُمَّ إِلَیْکَ أَفْضَتِ الْقُلُوبُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ أُنْضِیَتِ الْأَبْدَانُ، اللَّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَکْنُونُ الشَّنَآنِ وَ جَاشَتْ مَرَاجِلُ الْأَضْغَانِ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا، وَکَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَقِلَّهَ عَدَدِنَا، فَفَرِّجْ عنا یَا رَبِّ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ، وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ”.(بار خدایا، دلها به تو نزدیک شده و گردنها به سوى تو کشیده شده و چشمها به درگاه تو خیره و پاها به آستان تو به راه افتاده و بدنها نزار گردیده. بار خدایا، کینه هاى پنهان آشکار گشته و دیک کینه ها به جوشش آمده. بار خدایا، به تو شکوه مى کنم، نبودن پیامبرمان را و فراوانى دشمنانمان را و کمی تعدادمان را پبار خدایا، پس با گشایشی هرچه سریع‌تر و نصرتی توانمند از جانبِ خودت این گرفتاری‌ها را از ما برطرف فرما ای مهربانترین مهربانان )


رییس‌جمهور روحانی در پیامی تاکید کرد: پرچم عزت و پایداری شهید والامقام سردار سلیمانی به دست خیل عظیم سربازان اسلام بر افراشته خواهد ماند و مسیر پر افتخار ایثار و مقاومت با قوت بیشتر تداوم خواهد یافت. بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از امریکای جنایتکار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به مناسبت شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه وی ، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

« الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ »

شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، فرمانده شجاع سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و تعدادی از همراهان ایشان به‌ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس، به دست امریکای متجاوز و جنایت‌پیشه، قلوب همه ملت ایران و ملت‌های منطقه را جریحه‌دار کرد و عزم ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های آزاده را برای ایستادگی و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی، دوچندان کرد.

بی‌تردید این اقدام خباثت‌بار و بزدلانه، نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی امریکا در منطقه و احساس انزجار از سوی ملت‌های منطقه نسبت به این رژیم متجاوز است که با زیر پا گذاشتن تمام اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل با غیرانسانی‌ترین سبُعیّت، لکه ننگ دیگری را بر صفحات نکبت‌بار این کشور، ثبت کرد.

یقین دارم پرچم عزت و پایداری این شهید والامقام به دست خیل عظیم سربازان اسلام بر افراشته خواهد ماند و مسیر پر افتخار ایثار و مقاومت با قوت بیشتر تداوم خواهد یافت. بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از امریکای جنایتکار خواهند گرفت.

اینجانب با محکوم کردن این اقدام ددمنشانه و پاسداشت خدمات درخشان، کم‌نظیر و ماندگار این دلاور سرافراز تاریخ ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشور و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرای در منطقه، این فاجعه بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا، احاد ملت ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هم‌رزمان و دوستداران، و به‌ویژه خانواده گرامی ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم و علو درجات این شهید گرانقدر و همراهانش را از درگاه خداوند منان مسألت دارم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران


موضع رسمی شورای عالی امنیت ملی در خصوص اقدام آمریکا در هدف قرار دادن سردار قاسم سلیمانی دربغداد که منجر به شهادت وی شد، با صدور بیانیه‌ای اعلام شد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

شهادت سردار رشید اسلام، فرمانده غیور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، حامل نشان عالی ذوالفقار و دیگر فرماندهان مبارزه با تروریسم به ویژه مجاهد خستگی‌ناپذیر شهید ابومهدی المهندس را به امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری( مدظله العالی)، سلحشوران مقاومت اسلامی، همرزمان و خانواده ایشان و تمامی ملت ایران تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.

سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی، مایه عزت و افتخار نه فقط ایرانیان بلکه تمامی مسلمانان ومستضعفان تحت ستم در سراسر عالم بود. شهادت این بزرگ فرمانده مقاومت اگرچه ضایعه بزرگی برای جهان اسلام و مردم بزرگ ایران به شمار می‌رود اما به تعبیر امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی هر پرچمی که از دست توانای سرداری بیفتد سردار دیگری آن را برخواهد داشت .

مگر با شهادت سرداران بزرگی که این ملت تاکنون تقدیم کرده است، خدشه‌ای در حرکت نیروهای مسلح و توانمندی‌های دفاعی کشور پیش آمد که اکنون و با شهادت حاج قاسم سلیمانی پدید اید؟ آمریکا بداند که حمله جنایتکارانه بر علیه سردار سلیمانی، بزرگترین خطای راهبردی آن کشور در منطقه غرب آسیا بوده و آمریکا از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت .
همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون پاک سردار سلیمانی آغشته کردند. این جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد. بدون تردید خط جهاد ومقاومت با انگیزه‌ای مضاعف ادامه پیدا خواهد کرد و درخت مقاومت هر روز تنومند تر و شکوفاتر خواهد شد. پیروزی از آن مجاهدان این راه مبارک است و آنانکه به این جنایت دل خوش کرده‌اند بدانند که این گونه اقدامات کور و بزدلانه اراده جمهوری اسلامی ایران را در تداوم بدون تنازل سیاست مقاومت فعال قوی تر نموده و تلخکامی آنان را زود و شدید خواهد کرد.

بدون شک این جنایت، انتقام داعش و تروریست‌های تکفیری از فرماندهان بزرگ مبارزه با تروریسم بود که به دست آمریکا علیه نمادهای افتخارآمیز اضمحلال تروریسم در عراق و سوریه صورت گرفت. در هم آمیختن خون فرماندهان سرافراز ایرانی و عراقی در این مسیر نورانی، نمادی از پیوند ناگسستنی دو ملت ایران و عراق در آینده خواهد بود. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در جلسه فوق العاده امروز خود با بررسی ابعاد مختلف این حادثه، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نموده و بدین وسیله اعلام می‌کند رژیم ایالات متحده آمریکا مسئول عواقب کلیه تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه خواهد بود.

بار دیگر به روح بلند سردارشجاع سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی ادای احترام می‌کند و اطمینان دارد خون این شهید بزرگوار همچون دیگر شهدای انقلاب اسلامی برکات زیادی برای ملت بزرگ ایران و آزادی‌خواهان جهان در پی خواهد داشت.

و لاتهنوا فی ابتغاء القوم ان تکونوا تالمون فانهم یالمون کما تالمون و ترجون من الله ما لایرجون و کان الله علیما حکیما


محمد جواد ظریف در توئیتی نوشت: تروریسم بین‌المللی ایالات متحده، هدف قرار دادن و ترور ژنرال سلیمانی به عنوان مؤثرترین نیروی مبارزه با داعش، النصره، القاعده و همکارانش بسیار خطرناک و تشدید [رفتارهای] احمقانه است.

‎ ایالات متحده مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکشی خود را بر عهده دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در بیانیه ای نیز با اعلام انزجار و محکومیت شدید اقدام تروریستی و جنایتکارانه نیروهای آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سرفراز سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ضایعه بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مردم بزرگ ایران و خانواده بزرگوار ایشان و نیروهای مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت.

دکتر ظریف در این بیانیه افزود: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی،  بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.


در پی شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به دست جنایتکاران آمریکا ستاد کل نیروهای مسلح پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در پیام ستاد کل نیروهای مسلح آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (سوره مبارکه احزاب – ۲۳)

شب گذشته فرماندهان سلحشور سپاه اسلام، مجاهد دلاور حاج قاسم سلیمانی، برادر ابومهدی مهندس و جمعی از همرزمان آن‌ها در یک اقدام تروریستی توسط رژیم امریکای جنایتکار به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و روح مطهر آنان در جوار شهدای جبهه مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آرام گرفت.

شهادت این فرماندهان دلاور و خستگی ناپذیر را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم دلاور ایران و عراق و تمامی رزمندگان غیور جبهه مقاومت تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم.

سردار رشید اسلام سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی در مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری دست‌نشانده آمریکای جنایتکار و دفاع از کیان اسلام، نقش مهم و بی‌بدیلی را بر عهده داشت.

امت اسلامی ازجمله ملت عظیم الشأن عراق، خود به خوبی شاهد فداکاری‌های آن شهید والامقام درکنار ملت مجاهد عراق و حشدالشعبی قهرمان در مقابله با تروریست‌های تکفیری در آن خطّه بوده‌اند و بارها و بارها خون پاک جوانان برومند ایران و عراق در دفاع از اسلام عزیز ممزوج و بر زمین جاری شده است.

ستادکل نیروهای مسلح اطمینان دارد که مردم عزیز و همیشه در صحنه ایران اسلامی با پاسداشت یاد و خاطره این شهدای گرانقدر ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های حضرت امام راحل عظیم الشأن و منویات فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای، مشت محکم دیگری بر دهان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و جرثومه فساد، رژیم منحوس صهیونیستی خواهند زد.

بی‌شک دستور دهندگان و عاملان این جنایت باید منتظر انتقام سخت و پشیمان کننده باشند.

۱۳ دیماه ۱۳۹۸ – ستاد کل نیروهای مسلح»


سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در پیامی شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و یاران باوفایش را تبریک و تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، متن کامل این پیام به این شرح است.

بسم‌ رب الشهداء و الصدیقین

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیه فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِر وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

تروریسم بین‌الملل به سرکردگی آمریکا، برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه خود افزود و مالک اشتر ولی زمان، سرباز ولایت و امت، سردار سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی را به فیض عالی شهادت رساند.

امروز جبهه مقاومت گرچه داغدار شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزم مجاهدش ابومهدی مهندس است اما طنین گام‌های استوار این سرداران سرافراز در گوش تاریخ باقی خواهد ماند و از هر قطره خون پاک آنان، صدها قاسم سلیمانی در منطقه و جهان خواهد رویید تا خواب را از چشم دولت تروریست آمریکا و تروریسم بین‌الملل در سراسر جهان برباید.

آمریکا با این اقدام سبعانه، نقطه‌ای بر پایان حیات شرارت بار خود در منطقه گذاشت و بی‌تردید سربازان جبهه مقاومت، انتقام خون حاج قاسم را که امتداد خون سرخ حضرت ثارالله (ع) است به اشد وجه خواهند ستاند.

شهادت مظلومانه سردار حاج قاسم سلیمانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، جبهه پیروز مقاومت و همه امت اسلامی بویژه ملت قدرشناس ایران اسلامی تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حق، علو درجات را برای آن مجاهد فی سبیل‌الله و مردی که عهد خود با خدایش را صادقانه ایفا کرد، مسالت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس قوه قضاییه


«علی لاریجانی»، رییس مجلس با صدور پیامی شهادت سردار سلیمانی را تبریک و تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا در پیام علی لاریجانی آمده است:

بسم‌ رب الشهدا و الصدیقین
شهادت سردار سرافراز ،  فرمانده شجاع ، قهرمان،  حماسه آفرین  و کم نظیر  سپاه اسلام ، شهید قاسم سلیمانی و شماری از همرزمان دلاورشان  را پس از عمری رشادت و مجاهدت در راه پاسداری از   قرآن و  مکتب اهل بیت(ع) و اعتلای ایران اسلامی  به حضرت ولی عصر( ارواحنا فداه) ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ،  ملت شریف ایران ، مردم سلحشور استان کرمان ،  خانواده  عزیز و ارجمند ایشان و دیگر شهدای همرزمشان،  به  مجموعه‌ پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه رزمندگان غیور نیروی قدس تبریک و تسلیت می گویم.

این فرماتده مقتدر ، محبوب و عزت آفرین،  افتخار همه ایرانیانی بود که  دل در گرو استقلال  و اعتلای کشور داشتند و سرانجام نیز در این راه از خون پاک خویش مایه گذاشت و  به دست شقی ترین افراد این روزگار ، رژیم جنایتکار و سفاک آمریکا به شهادت رسید و به اعلی علیین پیوست. رژیم خبیث آمریکا بداند که ملت بزرگ ایران برای حفظ عزت و سربلندی خود، تا کنون فرزندان عزیز  بسیاری را در راه خداوند تقدیم کرده است که برادر عزیزم،  شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از آن بزرگمردان است؛ اما این ملت، هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت؛ همان گونه که از  جنایات شاه معدوم و صدام متجاوز که مزدوران ذلیل آمریکا بودند، نگذشت‌.

امروز رژیم آمریکا منفورترین رژیم در جهان است و نظام استکبار می داند که با این گونه جنایت ها هرگز نخواهد توانست در اراده  های مصمم مجاهدان بزرگی که در دامان ملت های مسلمان تربیت شده اند، خللی به وجود آورد. شهید قاسم سلیمانی،  الگویی درخشان از این اراده های پولادین و تربیت یافتگان مکتب اسلام است . او که همه جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهه‌های شرف و کرامت، در دفاع از میهن  و نظام جمهوری اسلامی گذرانیده بود،  تا واپسین لحظات عمر  پربرکت خویش را  در راه مقابله با اشقیای تکفیری و  تروریست های جنایتکار  سپری کرد، و در همین جبهه‌ شریف  به آرزوی دیرین  خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد .  فضل و رحمت بی کران خداوند  متعال بر آن شهید بزرگ گوارا باد.

بی شک صف استوار آرزومندان این موهبت  و پویندگان  راه  جهاد و شهادت در ایران اسلامی ، در سپاه و در  همه‌ نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی،  بنیانی مرصوص است که تداوم مسیر  نورانی شهید قاسم  سلیمانی  و دیگر شهدای اسلام و انقلاب را رقم خواهد زد و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا.
علی لاریجانی
رییس مجلس شورای اسلامی


جماران نوشت:

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً

شهادت سردار سرافراز سپهبد‌ پاسدار حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه خسارتی است بسیار سنگین برای اسلام و ایران که تنها عنایت و لطف ویژه حضرت پروردگار میتواند آن را جبران کند.

شهادت سردار مجاهد حاج قاسم سلیمانی عزیز به دست جنایت‌کاران متجاوز به منطقه و عراق گرچه او را به مقصد مطلوب خود که شهادت در راه خدا و خدمت به خلق بود رساند ولی همه دوستداران فضیلت و مجاهدت و رهایی‌مستضعفان آزاده‌ را داغدار کرد.

برای روان پاک و مطهر او علو درجات و برای بازماندگان معزز و همه هم‌رزمان و همراهان او از درگاه حضرت حق حضرت‌ حق جلّ و علا صبر جمیل و اجر جزیل وادامه ‌راه او را مسألت می کنیم.

سید محمد خاتمی.۱۳۹۸/۱۰/۱۳»


دبیر کل حزب‌الله لبنان، شهادت را هدف نهایی سردار سلیمانی توصیف کرد و گفت:‌ «به این شهادت با عظمت و به این عاقبت، غبطه می‌خورم»

به گزارش فارس، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به خبر ترور و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، اعلام کرد که او به شهادت وی، «غبطه» می‌خورد.

نصرالله با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق گفت:‌ «به این شهادت باعظمت و این عاقبت، غبطه می‌خورم. ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچمش را در همه میادین [جهاد] برافراشته خواهیم کرد».

به گزارش شبکه المنار، دبیر کل حزب‌الله لبنان «قصاص عادلانه» را مأموریت مقاومت دانست و گفت: قصاص عادلانه قاتلان مجاهدان، مسئولیت و امانت و مأموریت مقاومان است.

رهبر حزب‌الله لبنان درباره آمریکایی‌ها نیز گفت: «قاتلان آمریکایی با این جنایت بزرگ، به هیچ یک از اهداف خود نخواهند رسید… [اما] اهداف حاج قاسم به دلیل روح با عظمت و خون او و به دست برادران و فرزندان مقاومش، محقق خواهد شد».

نصرالله در پایان پیام خود خواستار «عزت و علوّ درجات برای فرمانده عظیم‌الشأن شهید قاسم سلیمانی و فرمانده بزرگ شهید ابومهدی المهندس» شد.


ابوالفضل فاتح نوشت: شهید سردار قاسم سلیمانی، فرهنگ ادب مقاومت، نماد شایسته ی یک فرمانده بلند بالا، یک شخصیت ملی و افتخار تمام ایران و ایرانیان و چهره ای ماندگار در تاریخ ایران و مقاومت اسلامی خواهد بود. او خدمتگزار واقعی و بی ادعای ایران و اسلام بود که بیش از هر چیز به عزت اسلام و ایران می اندیشید. بی تردید هر جریان و گروه سیاسی در این فقدان بزرگ، تلخ کام و اندوهگین است و این اقدام بسیار جنایتکارانه و تروریستی آمریکا و ترامپ را قویا محکوم خواهد کرد.

به گزارش شفقنا، ابوالفضل فاتح در تسلیت خود به مناسبت شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی آورده است:

بسمه تعالی

انا الله و انا الیه راجعون

شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادی وصلشان عند ربهم یرزقونند. امام خمینی ره

سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرماندهی کبیر و از شخصیت های ماندگار و یادگاران مکتب امام (ره) و دوران دفاع مقدس بود که شجاعت ها و جانفشانی های درخشان و جاودانی را از خود برجای گذاشت. او عاشقانه و شتابناک به جوار حق تعالی شتافت و همه شیفتگانش را در اندوه و حسرت و شوکی بزرگ فرو برد.

بی مجامله سردار شهید قاسم سلیمانی الگوی فرهنگ و ادب مقاومت، نماد شایسته ی یک فرمانده بلند بالا، یک شخصیت ملی و بین المللی و افتخار ایران و ایرانیان و چهره ای ماندگار در تاریخ ایران و مقاومت اسلامی خواهد بود. او خدمتگزار واقعی و بی ادعای ایران و اسلام بود که بیش از هر چیز به عزت اسلام و ایران می اندیشید. جان عزیزی از میان ما پرکشید که سالیان سال برای جایگزینی او کم خواهد بود. او عزیز بود و بی تردید هر جریان و گروه سیاسی در این فقدان بزرگ، تلخ کام و اندوهگین و عزادار است و این اقدام بسیار جنایتکارانه و تروریستی آمریکا و ترامپ را قویا محکوم خواهد کرد.

در این واقعه، ترامپ پرده ای دیگر از چهره ی بی نقاب آمریکا برداشت، و اصلی ترین فرماندهان مبارزه با داعش و القاعده یعنی سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و جمعی دیگر از همرزمان ایرانی و عراقی شان را هدف قرار داد تا ثابت شود تا چه اندازه امپریالیسم آمریکایی با این جریانات تروریستی و افراطی هم کاسه است و هدف اصلی نه داعش که سلطه کامل بر منطقه است.

اقدام بسیار خطرناک آمریکا، عبور از خطوط قرمز ی بود که پی آمدهای قابل انتظاری در منطقه خواهد داشت و روزهای دشوارتری را برای آمریکا پدید خواهد آورد. و البته این خطای محاسباتی و استراتژیک آمریکا، ایران اسلامی را نسبت به ماهیت شیطانی آمریکا متحد و عراق را بر علیه آمریکا به خیزش آورده و ضرورت ترک آمریکا از منطقه تسریع خواهد کرد.

این شهادت های مظلومانه رزمندگان و فرماندهان ایرانی و عراقی به ویژه شهادت سردار سرفراز و شریف اسلام سپهبد قاسم سلیمانی و سردار ابو مهدی المهندس را به سهم خود به همه مردم عزیز ایران و عراق و شیعیان جهان تسلیت عرض کرده و از خداوند منان مطلبم که ارواح مطهر این شهیدان بلند مرتبه را با اولیاء الله و سرور آزادگان حضرت سید الشهدا (ع) و یاران با وفایشان محشور فرماید.

والسلام

ابوالفضل فاتح

جمعه ۱۳ دی ماه


پنتاگون در پی شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای با اعلام این که دونالد ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از واشنگتن پست، مقامات آمریکایی اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه جمهوری اسلامی ایران هدف پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: این حمله برای خنثی‌سازی برنامه‌های آینده ایران انجام گرفته است.


خبرگزاری فارس نوشت: «کریس مورفی»، نماینده مجلس سنای آمریکا به شدت توجیه ارائه شده توسط پنتاگون برای ترور سردار حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به باد انتقاد گرفت.

مورفی در توئیتر نوشت: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود، در این شکی نیست. سوال اینجا است آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و به صورت دانسته یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کرده است؟»

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که پس از شهادت سردار سلیمانی صادر شده مدعی شده که هدف از این حمله، «جلوگیری از حملات بیشتر ایران» بوده است. مورفی از این توجیه انتقاد کرده است.

وی در یک پیام توئیتری دیگر نوشت: «توجیه ارائه‌شده برای این ترور، “جلوگیری از حملات آتی ایرانی‌ها” بوده است. یک دلیل که ما عموماً مقام‌های سیاسی خارجی را ترور نمی‌کنیم این باور است که چنین اقدامی باعث کشته شدن آمریکایی‌های بیشتری می‌شود نه آمریکایی‌های کمتر. این مسئله باید امشب باعث نگرانی واقعی، مبرم و عمیق ما باشد.»


«برنی سندرز»، سناتور آمریکایی از دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای ترور رساندن سردار قاسم سلیمانی انتقاد کرد و آن را خلاف وعده او برای پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان خواند.

به گزارش ایسنا، سناتور آمریکایی و کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در پیامی توییتری نوشت: گسترش خطرناک تنش‌ها از سوی ترامپ، ما را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک می‌کند که ممکن است به قیمت جان‌[باختگی]های بیشمار و تریلیون‌ها دلار پول شود.

سندرز همچنین گفت: ترامپ وعده داده بود که جنگ‌های بی‌پایان را پایان ببخشد، اما این اقدام ما را در راه [جنگی] دیگری قرار می‌دهد.


علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی در فراق سردار قاسم سلیمانی نوشته‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، متن دلنوشته دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بدین شرح است:

«هوالمحبوب
سلام قاسم جان
جان برادر
نوشتن برایت سخت نیست، چون فقط باز کردن صندوقچه خاک گرفته ای است که در دل، نامه های یک یک مان را سالها به ودیعت نگاه داشته برای یوم العهد.
بالاخره طاقت نیاوردی و سبقت گرفتی و رفتی
پر کشیدنت گوارای وجود، رفیق.
به رفتنت بی پا، به بال گشودنت بی دست، به سینه ی سوخته و شرحه شرحه ات حسرت بر سینه مانده شهادتمان، باز تازه شد …
حسرت شهادت به دست اشقی الاشقیا را پشت سر گذاشتی و با زمزمه لبخند پر رمز و رازت همه نگفتنی ها را فریاد زدی.
قاسم جان ،شهادتت چقدر جگرسوز شد و انتظار دوباره دیدنت ابدی!
عملیات به عملیات، میدان به میدان، از بیت المقدس و فتح المبین، از کربلا تا کربلا ۴ و ۵ و ۸، خیبر
تا فاو، تا قطع نامه،تا مرصاد، پای عهدی که با پیر و قائد این راه پر حماسه داشتیم ماندی و این راه بی پایان و ابدی را تا لبنان، فلسطین، عراق ، سوریه ،یمن و افغانستان و دور و نزدیک ره سپردی تا دستت به آسمان رسید و پرکشیدی.
هر جا که ردی از عشق خمینی و خامنه ای بود و هرجا که کینه ورزی جنایتکاران و زور گویان بود تو بودی.
قاسم جان، تو بردی!
میدان، میدان تو بود و دشمن مقهور نگاه نافذت.
این ره که گشوده ای بسته نخواهد شد
این سوز بر سینه نشسته خاموش نخواهد شد
این شور برانگیخته ،طومار دشمن کورت را در هم خواهد پیچید
و آن گستره که زیر نفوذ قلب تو بر انقلاب و مستضعفان عالم گشوده شد
دیری نخواهد گذشت که برافروزد و عالم بگیرد
دوباره سلام جان برادر
سلام بر روح بلند و کبریائیت
سلام بر عزم آسمانی و بی فرودت
سلام بر عقیق پیشانیت
سلام، پیکر ارباً اربا
سلام بر دست عباس
سلام بر جسم صد پاره حسین
سلام…
علی شمخانی- ۹۸/۱۰/۱۳»


«محمدرضا عارف»، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت سردار سلیمانی تاکید کرد: سردمداران آمریکا و استکبار که با وجود لاف زنی های ضد تروریستی خود به امید آن نشسته اند که تروریستهای مزدورشان در ایران اسلامی با شهید کردن مردان استوار و مقاوم انقلاب راه تسلط بر ایران اسلامی را هموار کنند، بدانند که خون شهیدان راه حق ملت مومن ما را راسختر و مقاومتر می سازد.

به گزارش ایسنا متن پیام تسلیت محمدرضا عارف در پی شهادت سردار سلیمانی به شرح زیر است:

من المُومِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ماعاهَدُوااللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَ مابَدَّلُوا تَبدیلاً

سردار  سرافراز جهان اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مومن و پارسا و پرهیزکار سپهبد حاج قاسم سلیمانی امروز به دست  آمریکا و  استکبار جهانی  به شهادت رسید. این نه اولین و نه آخرین باری است که دلی نورانی و سرشار از عشق و ایمان و وفاداری به آرمانهای بلند الهی، هدف تیر خشم و عناد و عصبیت جنایتکاران که ادامه حیات خود را در خدمتگزاری به دشمنان اسلام دانسته است قرار می گیرد.

تلاش بی وقفه حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با گروهک تروریستی داعش او را به نماد مبارزه با تروریسم و افراطی گری در دنیای اسلام بدل کرده بود .

سردمداران آمریکا و  استکبار که با وجود لاف زنی های ضد تروریستی خود به امید آن نشسته اند که تروریستهای مزدورشان در ایران اسلامی با شهید کردن مردان استوار و مقاوم انقلاب راه تسلط بر ایران اسلامی را هموار کنند، بدانند که خون شهیدان راه حق ملت مومن ما را راسختر و مقاومتر می سازد.

حاج قاسم سلیمانی در تمامی دوران بعد از انقلاب اسلامی  با همه نیروهای انقلاب رابطه صمیمانه داشت و فراتر از جریان های سیاسی خود را تعریف کرده بود.
صف استوار آرزومندان این موهبت و کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی صفّی بلند و بنیانی مرصوص است. رحمت خدا بر شهید حاج قاسم سلیمانی و بر همه‌ مجاهدان راه حق.

اینجانب ضمن تسلیت عروج  ملکوتی این سردار سرافراز اسلام که صبورانه زیست،صادقانه آموخت،صمیمانه روشنی بخشید و سبک بال از افق ناسوت پرکشید به  رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا،نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ،مردم بزگوار ایران ،آزادی خواهان جهان و به همسر فداکار ایشان و فرزندان گرانقدرشان،از  درگاه خداوند سبحان برای آن شهید والا مقام غفران و رحمت الهی و برای ملت سوگوار صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم.


«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق در واکنش به حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و معاون حشد شعبی انجامید خواهان نشست فوق العاده پارلمان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق امروز جمعه حمله بامدادی پهپادهای آمریکایی به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: ما با شدیدترین عبارات این اقدام آمریکا را که به شهادت قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی انجامید محکوم می‌کنیم.

عبدالمهدی عنوان داشت: اقدام به ترور شخصیت‌های عراقی و شخصیت‌هایی از کشورهای دوست در خاک عراق نقض آشکار حاکمیت عراق است.

وی همچنین خواهان نشست فوق العاده پارلمان در این باره شد.


رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا با انتقاد از اقدام دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی گفت که در این باره با کنگره آمریکا مشورتی نشده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیاتودی، الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در بیانیه‌ای گفت: اقدام امشب [بامداد امروز] نشانگر گسترش زیاد تنش‌ها در درگیری‌مان با ایران به همراه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی است.

انگل همچنین در این باره گفت: در نهایت، این حمله بدون اطلاع‌رسانی یا مشورت با کنگره انجام شده است. فشار آوردن با اقدامی به این شدت، بدون مشارکت دادن کنگره، مشکلات قانونی جدی به بار آورده و مقابله با اختیارات کنگره است که شاخه‌ای برابر با دولت [آمریکا] می‌باشد.

واکنش الیوت انگل در پی این مطرح می‌شود که پنتاگون در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داد که مقامات آمریکایی اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه جمهوری اسلامی ایران هدف پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار گرفته است.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو‌ کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سردار سلیمانی قربانی یک توطئه شد ایشان در سرزمین کوفه به شهادت رسید یعنی جایی که همواره محل خیانت بوده باید به این موضوع از ابتدا توجه می‌شد نمی‌دانم چرا توجهات لازم صورت نگرفت با این‌که مشخص بود دامی برای ایران و جمهوری اسلامی و خود شهید سلیمانی پهن شده است. البته که ایشان به هدف والای خود رسید

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: شهید سلیمانی رهبر جنبش ضد تروریسم و ضد فتنه بود فتنه‌ای که داعش و آمریکا شکل دادند او قهرمان جنگ علیه تروریسم بود لذا خون‌خواهان او فراتر از مرزها عمل کردند و منافع آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند.

وی افزود: سردار سلیمانی قهرمان دنیای اسلام بود که آمریکایی‌ها با به شهادت رسیدن او تبدیل به منفورترین در تاریخ شدند و در معرض انتقام در فراتر از مرزها قرار خواهند گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سردار سلیمانی کسی بود که در برابر داعش جانفشانی‌ها کرد و باعث شد داعش از بین برود از این حیث انتقام شهادت او فراتر از سرزمین خواهد بود.

فلاحت‌پیشه همچنین اظهار کرد: از ابتدای کشته شدن پیمانکاران آمریکایی تاکید داشتم که این دامی برای ایرانی‌ها است چون تلاش ترامپ این بود که برای گذر از استیضاح و رسوایی‌های گذشته و حال خود شرایط را تغییر دهد پیش از این هم آمریکایی‌ها، افراد و نیروهایی از خود را برای بهانه‌سازی می‌کشتند. پیش‌بینی کرده بودم که این دامی است که ایرانی‌ها را به کمینگاه بکشاند که این کار هم شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید ملاحظاتی صورت می‌گرفت امنیت فرودگاه‌های عراق به صورت پیمانکاری توسط شرکت‌هایی از برخی کشورهای غربی همچون آمریکا و انگلیس تامین می‌شود یعنی آنها علاوه بر استقرار در مراکز حساس امنیتی عراق و کسب سود مالی، سود اطلاعاتی و امنیتی برای خیانت علیه مقاومت و علیه سردار سلیمانی کسب کردند کما این‌که پیش از این هم آمریکایی‌ها جایزه‌ای برای سردار تعیین کرده بودند، لذا در وهله اول که معتقدم که سردار سلیمانی قربانی یک توطئه شد ایشان در سرزمین کوفه به شهادت رسید یعنی جایی که همواره محل خیانت بوده باید به این موضوع از ابتدا توجه می‌شد نمی‌دانم چرا توجهات لازم صورت نگرفت با این‌که مشخص بود دامی برای ایران و جمهوری اسلامی و خود شهید سلیمانی پهن شده است. البته که ایشان به هدف والای خود رسید.

وی شهادت سردار سلیمانی را مصیبتی برای دنیای اسلام خواند و گفت که آمریکایی‌ها با شهید کردن این قهرمان اسلام که قلمروی نفوذش فراتر از حوزه ملی و سرزمینی بود بیش از گذشته خود را تبدیل به کشور منفور تاریخ کرده که انتقام سخت فراسرزمینی و فراملی در انتظارشان خواهد بود.


«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از السومریه نیوز، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در بیانیه اعلام کرد: با کمال تاسف خبر شهادت حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی را شنیدیم؛ دو فرمانده‌ای که نقش مهمی در جنگ با داعش داشتند و در آن جنگ ایثارگری را به تصویر کشیدند.

وی در این بیانیه گفت: ما این تجاوز را محکوم می کنیم و بی شک پیامدهایی امنیتی در عراق و منطقه به دنبال خواهد داشت.

برهم صالح همچنین همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرد.


بخشی از پیام‌ها و یادداشت شخصیت‌ها و گروه‌ها در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در پی می‌آید:

پیام آیت الله شبیری زنجانی، از مراجع تقلید

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ. فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(سوره آل عمران،آیات ۱۶۹ و ۱۷۰)

جنایت ترور سردار رشید؛ حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر همراهان ایشان (رحمت الله علیهم) بسیار اسفناک است.

نقش ارزشمند این شخصیت بزرگ در صیانت از عتبات عالیات ائمه معصومین (علیهم السلام) و سال‌ها مقابله با رژیم صدام و فرقه منحوسه داعش در اذهان مؤمنین به ویژه دو ملت قدرشناس ایران و عراق محفوظ و ماندگار است.

امید است که در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این حادثه دردناک، رسوایی و شکست توطئه‌های معاندین اسلام و تشیع و عزت اسلامی را به دنبال آورد.

هفتم جمادی الاول ۱۴۴۱
سید موسی شبیری زنجانی


پیام آیت الله امجد

السلام‌علیک‌یااباعبدالله
شهادت مظلومانه سردار سلیمانی عزیز همه را متأثر ساخت.
صفا و صمیمیت و ادب و بزرگواری و فداکاری و محاسن ایشان برای همه مشهود است.
خداوند تبارک و تعالی به بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت فرماید.
به ما هم سعادت شهادت در راه اعلای کلمه حق عنایت فرماید.
بر معظم‌له و همه شهدا صلوات.
محمود امجد
۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸


پیام علی مطهری، نماینده‌ی تهران در مجلس

شهادت سردار سلیمانی آغازی است برای اخراج آمریکا از خاورمیانه و آغازی است برای آزادی فلسطین. ترامپ جنایتکار از یک طرف می گوید ما دنبال جنگ نیستیم و از طرف دیگر سردار بزرگ ایران را ترور می کند. این یعنی اختلال روانی ناشی از ترس و ضعف.انتقام خون این شهدا خصوصاً سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای آمریکا و اسرائیل دردناک خواهد بود.


توییت حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس

‏شهید نه تنها خود به سعادت و فوز عظیم دست می یابد بلکه راه حق و عدالت را روشنی می بخشد. شهادت سردار سلیمانی که حیف بود بخواهد به مرگ طبیعی از دنیا برود، رهروان مسیر مقاومت در منطقه و مجاهدین راه استقلال، مقابله با اشغال و‌ تروریسم را در راه خود مصمم تر و ثابت قدم خواهد نمود.


پیام مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس

خبر #شهادت سردار افتخارآفرین سپاه اسلام، سردار قاسم سلیمانی گرچه خواست قلبی و گوارای آن شهید بزرگوار بود؛ اما تمام مردم ایران و مظلومان جهان اسلام را در خشم و اندوهی عمیق فرو برد

🌑 اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور نماد استکبارستیزی خاورمیانه، نشان از حقانیت راهی است که سردار قاسم سلیمانی به نمایندگی جمهوری اسلامی در آن گام نهاده بود
.
🌑 اینجانب ضمن محکومیت این جنایت وحشیانه، شهادت سردار غرورآفرین سپاه اسلام را به پیشگاه امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم


توییت عطاالله مهاجرانی

انا لله و انا الیه راجعون رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه سپهبد قاسم سلیمانی سردار شهید پرافتخار ایران و اسلام. قهرمان ملی ایران و اسلام بوده و خواهد بود در دفاع از تمامیت سرزمینی ایران دفاع از نظام جمهوری اسلامی مبارزه با داعش شخصیتی یگانه و سرنوشت ساز بود دوسال پیش گفت: کاندیدای گلوله است. شهادت طلبی زندگی او بود . کارنامه سراسر افتخار عمر مبارک قاسم سلیمانی با شهادت امضا شد . رحمت و رضوان خداوند بر او

هنگامی که خبر شهادت مالک اشتر نخعی سردار پرافتخار امیرمومنان امام علی علیه السلام به او رسید با اندوه گفته بود: مالک و ما مالک؟

والله لو کان جبلا لکان فندا و لو کان حجرا لکان صلدا لا یرتقیه الحافر و لا یوفی علیه الطاير مالک بود و چه مالکی! به خداوند سوگند اگر کوه بود کوهی تنها بود اگر سنگ بود سنگی سخت و با صلابت بود هیچ رونده ای به ستیغش نمی رسید و هیچ پرنده ای نمی توانست بر قله اش بال بگشاید. سردار قاسم سلیمانی برای ایران و اسلام و نظام و رهبری چنین بود.


پیام حمیدرضا جلائی‌پور، اصلاح طلب و برادر شهید

انا لله و انا الیه راجعون

شهید قاسم سلیمانی محبوب‌ترین شخصیت نظامی و سپاهی در میان مردم ایران در تاریخ معاصر ایران بود.

او موثرترین سردار نظامی در شکست داعش در خاورمیانه بود.

او با تمام وجود «محافظ سرزمین ایران» بود.

ترامپ با دستور حمله به قاسم سلیمانی بزرگترین خطای دوره زمامداری خود را انجام داد.

سیاست آمریکا در دهه‌های گذشته در خاورمیانه مملو از جنایت و خطاهای استراتژیک و فاجعه‌آفرین بوده است.

تاسف برای افراد و گروه‌هایی که به سیاست‌های جنایتکارانه آمریکا امید ببندند.

ایران شاهد یکی از باشکوه‌ترین تشییع جنازه‌های تاریخش برای یکی از لایق‌ترین سربازان وطن خواهد بود.

روحش شاد و یادش زنده
حمیدرضا جلائی‌پور


پيام سيد حسين مرعشى، سخنگوی حزب کارگزاران

🔴 شهادت دوست و برادر عزیزم سردار رشید ، شجاع و توانای ایران حاج قاسم سلیمانی را به همه مردم آزاده ایران ، همرزمان و خانواده بزرگوار آن شهید تسلیت عرض می کنم .
برای حاج قاسم شهادت تحقق یک آرزوی دیرینه بود ولی این شهادت برای ایران ضایعه عظیمی تلقی میشود .

🔴 او از هیچ سرمایه و پشتوانه سیاسی برای حضور و موفقیت خود بهره ای نگرفت بلکه با توکل به خداوند بزرگ ، مسئولیت پذیری ، رشادت و ایثار ، خود را به پشتوانه ای استوار و سرمایه ای سترگ برای ایران و اسلام تبدیل کرد.

🔴 پایبندی او به سیاست روشن امام خمینی مبنی بر عدم ورود سپاه به احزاب و گروه های سیاسی ، او را که یک چهره مقبول و محبوب مردمی بود به شخصیتی ملی و مورد احترام همه سیاسیون ایران ارتقاء داد .

🔴 امروز نه تنها ایران سرداری بزرگ و اسلام امیری دلاور ، همرزمان وی و خانواده شهدا و ایثارگران تکیه گاهی مطمئن را از دست دادند بلکه ملت های منطقه هم مستشاری امین ، خلاق و مبتکر و مدافع استقلال خود را از دست دادند .

🔴 سردمداران متجاوز آمریکا هم باید بدانند که با این ترور خسارت بار خشم و نفرت نسبت به خود را تشدید کرده اند.

🔴 سید حسین مرعشی سیزدهم دی ماه نود و هشت


پیام انجمن اسلامی مهندسان ایران

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُو فِي سَبِيلِ اللَّهِ
أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند، آل‌عمران (۱۶۹)

⚫️بسم رب الشهدا و الصدیقین

شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی ضایعه و خسارتی بسیار سنگین برای اسلام و ایران است.
امریکا بار دیگر با تکرار اقدامی تروریستی در به شهادت رساندن سردار سرفراز، قاسم سلیمانی نشان داد خود را ملتزم به هیچ یک از قواعد و هنجارهای بین‌المللی ندانسته، با بی مسئولیتی تمام، وضعیت پیچیده و بحرانی منطقه را در شرایط بسیار نگران کننده‌ قرار داده است.
انجمن اسلامی مهندسان ایران ضمن تسلیت شهادت این سردار سربلند به خانواده محترم آن شهید، ملت بزرگ ایران و مقام رهبری، اقدامات تروریستی و جنایتکارانه ارتش امریکا را بشدت محکوم می‌کند و از مقامات سیاسی کشور و نهاد مسئول، شورایعالی امنیت ملی می‌خواهد که در این بزنگاه حساس و سرنوشت ساز، با اتخاذ تصمیماتی مدبرانه با استفاده از تمامی ظرفیت های حقوقی، سیاسی، بین المللی، حافظ اقتدار و منافع ملی کشور باشند.
انجمن اسلامی مهندسان ایران


یادداشت غلامعلی دهقان، عضو حزب اعتدال‌وتوسعه

✍️ سردار بی‌ادعای ایران‌زمین حاج قاسم سلیمانی پس ازسال‌ها مبارزه با رژیم جنایتکار بعثی عراق و همچنین، جنگاوری با داعشیان نابه‌کار و در دفاع از عمق راهبردی جمهوری‌اسلامی در منطقه خاورمیانه، با فرمان سیاستمدار ابلهی چون دونالد ترامپ به شهادت رسید.

✍️ سلیمانی فراسوی جناح‌های سیاسی، چهره‌ای فراتر از جناح‌ها و موردتایید همگان بود؛ جوانمرد، دلسوز و مردمی.

✍️ یادآور آرش کماندار شاهنامه که با نثار جان خود حافظ مرزهای ایران شد. مردی از تبار شهادت‌طلبان دشت کربلا که سرانجام توسط یزیدیان زمان به شهادت رسید تا ثابت کند: کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا.

✍️ خطای راهبردی ترامپ به‌زودی در این قضیه هویدا خواهد شد.

منبع: کانال راهبرد


پیام شهاب الدین حائری شیرازی

هو المحبوب

اِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا
قطعاً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، به زودی خدای رحمان فقط برای آنان در دل هامحبتی عظیم قرار خواهد داد.

پارسال همین وقتها در مراسم ختم پدر برای اولین وآخرین بار دیدمش وساعتی را با هم گذراندیم.

خاکی بود اما واقعی نه فیلم .
اهل معرفت بود از هم آنها که در سختی و دلهره جهاد ، سیمشان وصل میشود و ره صد ساله را یک شبه میروند.
وخدا به وعده اش عمل کرد .
بر اساس تمامی نظر سنجی ها محبوب ترین ایرانی بود


پیام دکتر داوود فیرحی

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (احزاب/ ٢٣)

شهادت مظلومانه سردار سلیمانی، این مالک اشتر دوران، تسلیت باد. خداوند ایران عزیز و جهان اسلام را از خطرات و شرارت‌ها صیانت نماید. آمین


پیام اکبر اعلمی نماینده‌ی سابق تبریز در مجلس

سردار #قاسم_سلیمانی مانند شهید #اصغر_وصالی جزء آن‌دسته از نادره‌مردان روزگار و پاسداران راستین دستاوردها و آرمان‌های اصیل انقلاب ۵۷ (استقلال، #آزادی و جمهوری اسلامی) و مصداق واقعی؛ «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» بود که هرگز از آرمان‌‌های شریف خود دست نکشید و از صف #مردم جدا نشد و در مقابل آنان صف‌آرایی نکرد.

ضمن محکوم کردن عملیات ناجوانمردانه و تروریستی ارتش #آمریکا، شهادت این شیرمرد و دلاور پاسدار مردمی را به خانواده او، همرزمانش و عموم ملت ایران تسلیت عرض می‌نمایم.


پیام محمدمهدی مجاهدی، جامعه شناس

مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد

مردمی بسیار در ایران و سراسر منطقه امروز فقدان قاسم سلیمانی را به عزا نشسته‌اند. این مردم نه در سوک سلیمانی، که سوکوار خویشتن اند.

مهم نيست با سیاست‌هایی که او شجاعانه و هوشمندانه نمایندگی می‌کرد، مخالف بوده اند يا موافق. مردم چون می‌دانند با بودن او خیر همگان سرجمع بهتر تأمین می‌شد، سوکوار غم این فقدان اند.

قاسم سلیمانی ‌نابغه‌ای نظامی در مقیاس جهانی بود با افتخاراتی دست‌نیافتنی و نامی ماندگار در شکست دادن دشمنان امنیت ملی ایران و فروکوفتن تهدیدکنندگان امنیت منطقه‌ی خاورمیانه.

ولی او بیش از این بود:

مانند همه‌ی روح‌های بزرگ، جمع اضداد بود. هم دستی گشوده و گامی گرم در رزم، و هم دل و جانی صلح‌اندیش داشت. در مناسبات خارجی کشور، گذرگاه تنگ دیپلماسی را چون چراغ لاله در مصاف تندباد، پاس می‌داشت، و در معادلات داخلی کشور، روابط قطبی‌شونده‌ی سیاسی را به حسن خلق و وفا و درایت، به نقطه‌ی توازن و تعادل نزدیک می‌کرد. برخاستنش از این میانه روند تحولات ملی و منطقه‌ای را به دو دوره‌ی متمایز، پیش و پس از سردار سلیمانی، تقسیم خواهد کرد.

و باز بیش از این بود:

گنج زری بود در این خاکدان
کو دو جهان را بجوی می‌شمرد

روانش شاد و روان باد!

خداوند امنیت و رحمت را می‌خوانیم که سامان ایران و جهان را از سیاست‌های شیطانی جنگ‌ستایان و قدرت‌پرستان و صلح‌ستیزان در امان دارد.


پیام محمدرضا طاهری، شاعر

صبح که خبر را شنیدم حقیقتاً دلم لرزید. من همفکر و هوادارِ سردار سلیمانی نبودم اما می‌دانم که او برای بسیاری عزیز است و مرگ کسی که عزیز کسانی باشد تلخ است و دردناک. اما دردِ بزرگتر این است که حکومت فاسد و زورگوی امریکا به خودش اجازه می‌دهد که در ده‌ها هزار کیلو.متر دورتر از خاکِ خود آدم‌ بکشد و باز هم شعار حقوق بشر سر دهد. ما هر میزان که به جمهوری اسلامی و جریان‌های تندروی حامی آن معترض باشیم باید حواسمان باشد که کلید رهایی ما در دست امریکایی‌ها نیست. هیچ چیز جز ذلّتِ ملّت ایران نمی‌تواند اهداف آن‌ها را تامین کند. البته که امیدی به حاکمانمان هم نداریم. پس اگر راهی برای سعادت وجود داشته باشد تنها و تنها خلاصه می‌شود در همبستگی و آگاهی و مسئولیت‌پذیری ما مردم.
کشتن سردار قاسم سلیمانی جنایت بود، همانگونه که کشتنِ جوانانِ ایران در آبان ماه. همانگونه که آزار و اذیت نرگس محمدی و خانواده‌ی پویا بختیاری و صدها فعال سیاسی. کشتن سلیمانی زشت بود و قببیح، همانگونه که برج سازی برخی سردارانِ بازنشسته‌ی سپاه، همانگونه که دین فروشی برخی عالمانِ دین، همانگونه که زندانی کردنِ کارگران و معلمان و خبرنگاران. بد بختانه در روزگاری به سر می‌بریم که زشتی‌ها ما را احاطه کرده‌اند. جنایت‌ها از سر و کولمان بالا می‌روند. و من نگران ایرانم. وطنم… و مردمش که از همیشه مظلوم ترند…


پیام ابراهیم حاتمی‌کیا

هوالمحبوب
بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم.
راستی چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود، ولی از محضر شهدا اجازه می خواهم بگویم، حاج قاسم سلیمانی نامی است که هر پیشوند و پسوندی در کنار نامش اضافه جلوه می‌کند. حاج قاسم سلیمانی یعنی همه این القاب.
یادش جاودانه باد.
سرباز کوچکش، ابراهیم حاتمی‌کیا


پیام سید محمدعلی ابطحی

حاج قاسم سلیمانی مظهر عزت و شرف ایران بود.
آن قدر بزرگ بود که به آرزویش رسید. شهادت به دست مستقیم آمریکا.
به خاطر ایران باید خیلی قدردان سلیمانی بود. در دو دهه گذشته همه منطقه دچار نا امنی شدند.
اما سلیمانی مرزهای ایران را به دورتر منتقل کرد که ایرانی در امنیت بماند.
همه دشمنان و مخالفان ایران یک جا خوشحال شدند.
از فرماندهی لشگر ثارالله کرمان در جنگ با عراق تا همین دیشب یک سر، سرباز بود. به فرماندهش، رهبر معظم انقلاب بیشتر از همه باید تسلیت گفت.
متواضع، هوشمند، به معنای واقعی جان برکف بود.
رحمت خدا بر او.


پیام یدالله اسلامی، فعال اصلاح طلب و دبیرکل نمایندگان ادوار مجلس

باور نمی‌کنم پرکشیدنش را.
آشنایی و دوستی من با قاسم سلیمانی به سالها پیش برمی‌گردد. دوران جنگ تحمیلی. او فرمانده سپاه ثارالله کرمان بود و من هم در جهاد سازندگی به فعالیت مشغول بودم. قاسم سلیمانی اهل رابربافت و روستای قنات ملک بود و من هم گوغر و این همولایتی بودن هم در گسترش ارتباطات اثر بخش بود. در انتخابات دوره سوم مجلس هم ایشان از نامزدی من پشتیبانی می‌کرد. پس از آنچه در سال ۸۸ گذشت باهم گفتگوی مفصلی داشتیم.
یک بار هم خستگی ایشان در سفری که به کرمان داشتیم مرا به پرسش واداشت که این خستگی از چیست؟ از آنچه در سوریه و عراق می‌گذرد و نقش داعشی‌ها می‌گفت.
اکنون او رفته است. ترامپ دست به جنایتی بزرگ زده است.
جای انها که می‌روند پر نمی‌شود. مگر جای بهشتی پر شد اگرچه همه فریاد زدند امریکا در چه فکریه ایران پر از بهشتیه!
مگرجای منتظری پر شد.
مگر جای هاشمی پرشد.
مگر جای فرماندهان شهید سپاه و ارتش پرشد؟!
مگر جای شهید کاظمی پرشد؟!
مگر جای ان همه بزرگانی که رفتند پرشد؟!
مگر بازرگانی به جای مهندس بازرگان سربرآورد؟!

مهم نیست که موافق یا مخالف باشیم ولی واقعیت با موافقت ویا مخالفت ما تغییر نمی‌کند.
جای قاسم سلیمانی هم پر نخواهد شد. او حاصل سالها تجربه و حضور در میدان‌های خطر و دشواری بود. او مرد میدان‌های جنگ در جای جای خاورمیانه بود و البته حضور در سالهای دفاع در جنگ ایران و عراق غرور افرین ترین بخش زندگی او خواهد ماند.
هم اکنون که او هم رفته است می‌توانیم با اقدامات او مخالف و یا موافق باشیم. می‌توانیم هر دیدگاهی درباره‌ی سالهای پایانی زندگی او داشته باشیم ولی این سبب تغییر واقعیت نخواهد شد که در موقعیت کنونی جایگزینی نخواهد داشت.


پیام تسلیت  آیت الله صانعی در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی را به نقل از وبسایت این مرجع تقلید می‌خوانید:

بسمه تعالی

وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللهِ … (النساء/۱۰۰)

شهادت پاسدار سرافراز و سربلند اسلام و ایران شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی(رحمة الله علیه) موجب تأسف و تأثر اینجانب و همه آزادیخواهان و مبارزان با انحراف و کج روی و کج اندیشی و ایستادگان در مقابل استکبار و تمامیت خواهان گردید.

این سردار شهید به حق یکی از هزاران پرورش یافته سیدنا الاستاد خمینی کبیر(سلام الله علیه) و مکتب تشیع بود، که مراد او با غبطه د رحق آنان فرمود ای کاش من هم یک پاسدار بودم؛ آن شهید والا مقام و همرزمانش در دوران دفاع مقدس تبلور عینی کسانی بودند که برای حفظ اسلام، مردم و ایران از خود گذشتند و با پذیرش خطر در عمل و اندیشه برای امنیت از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و باید همگان بدانند که حسب منطق قرآن اجر آنها با الله، ذات باری تعالی است که اجرش نامحدود می باشد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، خانواده معزی همه شهداء این حادثه و کلیه نیروهای مسلح، از خداوند منان برای آنان علو درجات و حشر با ائمه اطهار (علهیم السلام) و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل خواستارم.

یوسف صانعی
الجمعة – ٧ جمادي الاولي ١٤٤١


خبرگزاری فارس نوشت: مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه ای، شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفته و بر ادامه راه این شهید والامقام تاکید کردند.

حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی و علوی گرگانی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و دیگر شخصیت‌های حوزوی در پیام های جداگانه‌، ضمن محکوم کردن ترور سرلشکر قاسم سلیمانی توسط نیروهای جنایتکار آمریکایی، اعلام کردند که راه این شهید والامقام پرقدرت‌تر از گذشته دنبال خواهد شد.

آیت‌الله صافی: سردار سلیمانی عمر خود را وقف پاسداری اسلام کرد

آیت الله صافی گلپایگانی در پیام تسلیت خود عنوان کرد: با تاسف و تاثر فراوان شهادت سردار بزرگ اسلام،مجاهد سرافراز، سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دریافت نمودم.

در این پیام تصریح شده است: شهیدی که دوران زندگی خود را وقف اسلام و خدمت به مردم و پاسداری از ارزش های اسلامی نمود؛ آن شهید سعید از عاشقان و دلباختگان حضرات معصومین به ویژه سالار شهیدان حضرت سید الشهدا علیهم السلام بود که با پیروی از مکتب نورانی اهل بیت در نبرد با دشمنان اسلام و تروریست‌های خائن و کج اندیشان مذهبی در صف اول مبارزه بود .

در این پیام یادآور شده است: هنر مردان خدا این است که از این زندگی زودگذر و فانی استفاده ابدی و جاودانی نموده و جان خود را تقدیم ذات ربوبی نمایند.

در این پیام آمده است: شهادت این مجاهد بزرگ و تعدادی از هم رزمانش به ویژه شهید ابو مهدی المهندس را به آزادمردان جهان و ملت غیور و شریف ایران و خانواده محترم آنان تسلیت می گویم . نصرت اسلام و عزت و سرافرازی ملت عزیز را در ظل عنایات حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف از خداوند متعال مسئلت دارم .

آیت‌الله مکارم شیرازی: جنایتکاران آمریکایی با شهادت سردار سلیمانی قبر خود را کندند

در پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی آمده است: شهادت بسیار دردناک سردار بزرگ اسلام و فرمانده بی نظیر و شجاع همه را تکان داد. او مردی بزرگ و کم‌نظیر و بسیار آگاه بود که نام او در تاریخ اسلام و جهان به عنوان سرداری بزرگ، باقی خواهد ماند و راهش پر رهرو.

در بخش دیگری از این پیام، با بیان اینکه جنایتکاران آمریکایی با این عمل وحشیانه قبر خود را کندند و انتقام شدیدی در انتظار آنهاست، آمده است: اینجانب این ضایعۀ بسیار اسف‌انگیز و شهادت دوستان او به ویژه سردار ابومهدی المهندس را به همۀ رهروان حق و تمام رزمندگان اسلام و آزادیخواهان جهان و علاقه‌مندان او در سراسر دنیا و نیز به بیت شریف آنها تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و یقین دارم که علاقه‌مندان به او، راه او را با قدرت و قوت بیشتری ادامه خواهند داد.

آیت‌الله نوری همدانی: میلیون‌ها عاشق شهادت، راه سردار سلیمانی را ادامه می‌دهند

بر اساس این گزارش در پیام تسلیت آیت‌الله نوری همدانی هم به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی آمده است: بار دیگر استکبار جهانی و ایادی آن چهره شقی خود را نمایان نمود و عده‌ای از بهترین بندگان صالح خدا را به شهادت رساند؛ امروز جبهه مقاومت خوار چشم دشمنان شد و زمینه نابودی استکبار را در منطقه فراهم کرد.

در این پیام خاطرنشان شده است: بی‌شک شهادت فرماندهان این جبهه و خصوصاً شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی فرمانده حشدالشعبی آینده را روشن و زمینه سقوط قطعی دشمن را فراهم خواهد کرد.

در این پیام تاکید شده است: این عزیزان شایسته شهادت بودند و اجر مجاهدات خود را دریافت کردند، همانطور که امام عظیم الشأن فرمودند «شهادت هنر مردان خداست». امروز دشمان بدانند این ملت میلیون‌ها عاشق شهادت دارد که راه این شهدای والامقام را ادامه خواهند داد.

در این پیام آمده است: اینجانب شهادت این شهدای والامقام خصوصاً حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی را به روح بلندشان تبریک گفته و به همه ملت‌های آزادیخواه جهان تسلیت عرض می‌نمایم.

آیت‌الله جوادی آملی: شهادت سردار سلیمانی، قلوب آزادمردان مجاهد را جریحه‌دار کرد

این گزارش حاکی است، آیت الله جوادی آملی نیز در پیامی شهادت غیورمرد جبهه های نبرد حق علیه باطل سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: شهادت ابر مجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام، سردار بزرگ جناب قاسم سلیمانی (قدس سره) قلوب آزاد مردان مبارز را جریحه‌دار و عواطف رادمردان مجاهد را متالّم کرد.

در این پیام افزوده شده است: این سانحه سنگین و رخداد تلخ را به حضرت بقیة الله الأعظم ( ارواح من سواه فداه) و امت بزرگوار اسلام تسلیت و حشر آن شهید رحیل را با شهدای صدر اسلام و همرزمان وی از خدای سبحان مسئلت کرده، انتقام الهی یقیناً به حیات قاتلان بشریت خاتمه خواهد داد.

آیت‌الله سبحانی: سردار سلیمانی شجاع  و دلبسته اعتلای اسلام و ایران بود

آیت الله سبحانی نیز در پیامی سردار قاسم سلیمانی را شجاع و دل بسته اعتلای اسلام و حفظ ایران دانست و گفت: این شهید والا مقام، خدمات بزرگی در سالها فرماندهی سپاه انجام داد.

وی با اشاره به حضور این سردار بزرگ در عرصه های خطر و مقاومت افزود: او عاشق شهادت در راه خدا بود.

آیت‌الله علوی گرگانی: نقش بارز سردار سلیمانی در راه اعتلای ملت های منطقه

آیت الله علوی گرگانی نیز با صدور پیامی با تسلیت این ضایعه اسف بار آمده است: بار دیگر چنگال ددمنشانه استقلال و امنیت منطقه و استکبار جهانی یکی از خوبان و یاران این انقلاب را از میان ما برچید و به ملکوت اعلی برد.

در این پیام اضافه شده است: شهادت مرحوم حاج قاسم سلیمانی که در راه اعتلای عزت ملت های منطقه و دور کردن دستان خونخوار استکبار از منابع ملی کشورها و تسلط اجانب و ایادی مستکبرین بر این کشورها زحمات فراوانی را کشید موجب تاثر فراوان اینجانب گردید.

در بخش دیگری از این پیام یادآور شده است: ایشان با کمک بسیج مردمی عراق و سوریه توانستند شر داعش را از بین برده و ضربه هولناکی به نقشه های دشمنان مستکبر و ایادی آنها وارد کنند؛ همیشه مورد نفرت دشمنان بوده و آخرالامر به دست آنها به آرزوی دیرینه خود که همان شهادت و همنشینی با مولای شهید خود اباعبدالله الحسین علیه السلام بودند نائل گردید.

در این پیام آمده است: شکی نیست که جنایتکاران از تبعات این جنایت خود نمی توانند فرار کنند و روزی دست انتقام دامن آنها را خواهد گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی: ما از این شهادت‌ها ضرری نکرده ایم

آیت الله مصباح یزدی در واکنش به شهادت سردار رشید سپاه شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: مصیبت بسیار بزرگی که امروز اتفاق افتاده و یکی از شخصیت‌های کم‌نظیر یا بی‌نظیر را از جامعه‌ ما گرفته به پیشگاه مقدس ولی عصر ارواحنا فداه و همه‌ علاقه‌مندان به اسلام و انقلاب تسلیت عرض می‌کنم.

وی گفت: البته همه‌ ما هم از منابع دینی و هم از تجارب عینی آموخته ایم که این مصیبت‌ها به دنبالش پاداش‌های الهی وجود دارد که برکاتش شامل همه‌ امت می‌شود و تا به حال ما از این شهادت‌ها ضرری نکرده ایم، کما اینکه از شهادت سیدالشهداء (ع) که بزرگترین فاجعه انسانی درعالم بود بیشترین فایده را برده‌ایم و امروز اسلام و انقلاب و مکتب تشیع و آموزه‌های اهل بیت (ع) به برکت این شهادت باقی مانده و اگر این شهادت اتفاق نیفتاده بود معلوم نبود من و شما هم چه اطلاعی از حقایق اسلام و تشیع و از مکتب اهل بیت (ع) داشته باشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: بنابراین از یک جهت هم، جای تبریک دارد که این حادثه باعث این می‌شود که برکات گسترش پیدا کند و فیوضاتش شامل همه‌ی عالم اسلام بشود. به همین مناسبت هم مقام معظم رهبری در پیامشان هم تبریک و هم تسلیت فرمودند.

وی یادآور شد: خداوند ان‌شاءالله روح ایشان را با سیدالشهداء محشور کند و این خلأ را با الطاف خودش و با کسانی که بتوانند بهترین جانشین برای ایشان باشند، پر کند و زمینه‌ای برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم بشود.

آیت‌الله اعرافی: راه سرخ سردار سلیمانی با اقتدار و افتخار ادامه خواهد یافت

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که دشمنان ایران و عراق بدانند راه سرخ سردار سلیمانی با اقتدار و افتخار ادامه خواهد یافت گفت: شهادت سرداران سرافراز ملت ایران و عراق نوید بخش شکست و زبونی دشمنان و عزت و سربلندی بیشتر اسلام و مسلمین در منطقه خواهد بود.

در پیام تسلیت آیت الله اعرافی به مناسبت شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس آمده است: شهادت سردار بزرگ و رشید دنیای اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی، مراجع عظام تقلید در نجف اشرف و قم دامت برکاتهم، ملت‌های شریف ایران و عراق و تمامی جهان اسلام و آزادگان جهان تسلیت عرض می نماییم.

در ادامه این پیام تصریح شده است: خون این شهیدان والامقام بار دیگر نشان داد که دو ملت بزرگ ایران و عراق دارای سرنوشتی مشترک بوده و در این راه از نثار خون عزیزترین فرماندهان خود دریغ نخواهند کرد.

در این پیام تاکید شده است: جنایت بزدلانه نیروهای تروریست آمریکایی در به شهادت رساندن این شهیدان عزیز بار دیگر ثابت کرد که دشمن از هیچ‌گونه عمل ناجوانمردانه‌ای برای جلوگیری از استقلال و سعادت ملتهای منطقه دریغ نمی‌کند.

در بخش دیگری از این پیام با بیان اینکه شهادت این سرداران سرافراز نوید بخش شکست و زبونی دشمنان و عزت و سربلندی بیشتر اسلام و مسلمین در منطقه خواهد بود، تاکید شده است: حاج قاسم سلیمانی سرباز و سردار اسلام عزیز و انقلاب اسلامی و ملت ایران بود که به آرمان عزت و هویت و تمدن اسلامی اذعان داشت و دربرابر تروریسم ایستاد و از ملت بزرگ عراق و ایران دفاع کرد و در پایان به فوز عظیم شهادت و لقاء الله نائل آمد و دشمنان اسلام و ایران و عراق و امت اسلامی بدانند رفتن سردارانی چون حاج قاسم و ابو مهدی عزیز گرچه سخت و جانکاه است اما راه سرخ آنان با اقتدار و افتخار ادامه خواهد یافت.

در پایان این پیام یادآور شده است: حوزه‌های علمیه ضمن تبریک و تسلیت شهادت این شهدای عزیز،  بر ادامه راه آنان تا نابودی باطل و پیروزی حق تأکید کرده و باور دارد رزمندگان اسلام، پاسخ سختی را به این جنایت خواهند داد.

بر اساس این گزارش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه، مدیر حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه و بسیاری دیگر از نهادهای حوزوی نیز در پیام هایی شهادت سردار قاسم سلیمانی را تبریک و تسلیت گفتند.


اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در یک رشته پیام توییتر به تحلیل بیانیه پنتاگون درباره ترور سردار سلیمانی پرداخت و به نقص‌های سیاست پشت این اقدام اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در یک رشته پیام توییتری به تحلیل بیانیه پنتاگون[ وزارت دفاع آمریکا] در پی ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران، نوشت: این بیانیه اشاره می‌کند که [این اقدام] هدف «جلوگیری از برنامه‌های آینده حملات ایران» را دنبال می‌کرده است. به هر حال، این ابهام دارد. آینده تا این اندازه قریب‌الوقوع نیست، بلکه معیاری مبتنی بر زمان و رد چارچوب قوانین بین‌الملی است.

کالامارد در ادامه نوشت: علاوه بر این، این بیانیه، تاکید بیشتری بر فعالیت‌های گذشته و تخطی‌هایی دارد که گفته می‌شود از سوی سلیمانی انجام شده است.همین‌طور، این ترور بیشتر [اقدامی] تلافی‌‎‌جویانه برای اقدامات گذشته به نظر می‌رسد تا آمادگی برای دفاع فوری از خود.

او همچنین تشریح کرد: این تصور که سلیمانی « به طور فعالانه در حال پیش‌برد برنامه‌ها» بود، هم از نظر معنایی و هم از نظر نظامی عجیب است. آیا این برای رسیدن به معیار تناسب و ضرورت[این اقدام] کافی است؟

این مقام سازمان ملل در آخر بیان کرد: این بیانیه اشاره نمی‌کند که افراد دیگری نیز در کنار سلیمانی جان خود را از دست دادند.آیا این اتفاق تصادفا رخ داد؟ شاید.[اما] کاملا غیر قانونی بوده است.

به گزارش ایسنا، تحلیل گزارشگر سازمان ملل در پی این مطرح می‌شود که پنتاگون، بامداد امروز در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.

همچنین در این بیانیه آمده است: این حمله برای خنثی‌سازی برنامه‌های آینده ایران انجام گرفته است.


بیانیه نهضت آزادی در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و همراهانش را می‌خوانید:

«بیانیه نهضت‌آزادی ایران در محکومیت خشونت و تروریسم

إنالله و إنا اليه راجعون

نهضت‌آزادى ايران حمله تروريستى امروز دولت آمريكا در فرودگاه بغداد را که منتهى به شهادت سردار قاسم سليماني و تعدادى از فرماندهان نظامى گرديد و اقدامات خشونت‌بارى كه به تشديد بحران منطقه مى‌انجامد را محكوم مى‌كند و ادامه این‌گونه اقدامات خشونت‌آمیز را در منطقه در راستای صلح و ثبات منطقه و منافع ملی ایران ارزیابی نمی‌کند.

نهضت‌آزادى ايران ضمن اظهار تسليت و تاسف از اين رويداد خشونت‌بار توصيه به خويشتن‌دارى و صبورى و مآل‌انديشى و پرهيز از اقدامات و عمليات عجولانه‌اى كه امنيت و منافع ملى را تهديد كند؛ نموده و استفاده از راهکارهای دیپلماتیک برای خنثی‌کردن برنامه‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا در منطقه و در سطح جهانی را توصیه می‌کند.

از خداوند پيروزى نيروهاى حق‌طلب را مسالت مى‌كند. فاصبران العاقبة للمتقين (هود‌٤٩)»


مشاوران میرحسین موسوی به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی پیامی صادر کردند.

به گزارش کلمه این پیام تسلیت به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

فداکاری‌های صادقانه سردار سرافراز، قاسم سلیمانی طی هشت سال دفاع قهرمانانه از کشور در مقابل تجاوز بیگانگان و نقش ایشان در شکست داعش فراموش ناشدنی است. شهادت ایشان در اقدام تروریستی و مغایر با موازین بین‌المللی امریکا که مخالف صلح و امنیت در منطقه است را به مردم شریف ایران و خانواده آن شهید عزیز تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند منان علو درجات ایشان را مسئلت داریم.»

اردشیر امیرارجمند، محمد باقریان، قربان بهزادیان‌نژاد، سید علیرضا بهشتی شیرازی، سید محمد رضا حسینی بهشتی، سید علیرضا حسینی بهشتی، ابوالفضل فاتح، مهدی فروزنده پور، علی عرب مازار یزدی، فرشاد مومنی


یرواند آبراهامیان، استاد دانشگاه نیویورک می‌گوید: تا کنون عموم ایرانیان آمریکا را دولتی که علیه دولت مصدق کودتا کرد می‌شناختند؛ با ترور قاسم سلیمانی عموم ایرانیان از این پس آمریکا را یک دولت تروریست هم خواهند شناخت.

به گزارش جماران وی ادامه داد: انتظار ندارم که در آینده نزدیک جنگ شود، اما اگر ترامپ دوباره انتخاب شود احتمال جنگ ۱۱۰ درصد خواهد بود.

بعد از ترور قاسم سلیمانی، ابوبکر بغدادی سرکرده سابق داعش در قبرش می خندد! حالا داعش فرصت دارد تا دوباره اوج بگیرد و عراق چاره ای ندارد جز اینکه برای مقابله با داعش بیشتر به ایران تکیه کند.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: مردم آمریکا روزی خواهند فهمید که قاسم سلیمانی جان چند نفر را با شکست دادن داعش در خاورمیانه نجات داده است.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در توییتی نوشت: مردم آمریکا روزی خواهند فهمید فرمانده قاسم سلیمانی زندگی چند نفر – از جمله اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها – را با شکست دادن داعش در خاورمیانه نجات داده است. اشتباهات محاسباتی که به هدف انتخاب مجدد (ترامپ) اتخاذ شده است، قطعا به فاجعه منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پنتاگون، بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سردار سپهد سلیمانی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در فرودگاه بغداد ترور کرده است.


رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید: از همسایه بزرگ خویش ایران که با ما مشترکات زبانی، دینی، تاریخی و فرهنگی گسترده دارد و از آمریکا که شریک استراتژیک و بنیادین افغانستان است تمنا داریم که از افزایش تنش‌ها جلوگیری نموده و امید بر آن داریم که هر دو طرف اختلاف‌های پیش آمده را از طریق گفت‌وگو حل نمایند.

به گزارش ایسنا، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگو با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در خصوص ترور قاسم سلیمانی گفت‌وگو کرد.

وی با صدور پیامی اعلام کرد: از همسایه بزرگ خویش ایران که با ما مشترکات زبانی، دینی، تاریخی و فرهنگی گسترده دارد و از آمریکا که شریک استراتژیک و بنیادین افغانستان است تمنا داریم که از افزایش تنش‌ها جلوگیری نموده و امید بر آن داریم که هر دو طرف اختلاف‌های پیش آمده را از طریق گفت‌وگو حل نمایند.


آیت‌الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید جهان تشیع طی تماسی تلفنی با همسر شهید قاسم سلیمانی گفتگو و شهادت این پاسدار شهید را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا درپی شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، آیت الله وحید خراسانی مرجع تقلید شیعیان طی تماس تلفنی با همسر آن شهید سعید شهادت این سردار رشد اسلام را تسلیت گفت.

این مرجع تقلید، ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده‌ ایشان، حشر آن بزرگوار با حضرت امانتیرالمومنین علیه‌السلام و صبر و شکیبایی برای خانواده‌ی ایشان را از خداوند متعال خواستار شد.


میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا تاکید کرد که کابینه ترامپ باید در خصوص ترور سردار سلیمانی به اعضای کنگره آمریکا توضیح دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا روز جمعه در پی شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران اعلام کرد که احتمالا هفته آینده جلسه‌ای غیرعلنی با حضور تمام سناتورها برگزار خواهد شد که در آن کابینه ترامپ باید پاسخگوی ترور سردار قاسم سلیمانی باشند.

میچ مک‌کانل همچنین در ادعاهایی بی‌اساس مدعی شد که سردار سلیمانی تنها تهدیدی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده و وی را مغز متفکر آنچه که “اقدامات شرورانه و بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه” خواند، عنوان کرد.


انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با صدور پیامی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی تاکید کرد که ضایعه فقدان سردار قاسم سلیمانی در سطح ملی به فرصتی برای تحکیم همبستگی ملی بین اقشار و طیف‌های مختلف مردم ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت هنر مردان خداست. امام خمینی (قدس سره الشریف)

شهادت سردار پاسدار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران و همراهانش به دست متجاوزان آمریکایی را به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت می گوییم.

سردار سلیمانی اسطوره‌ی پرافتخار جهاد در هشت سال دفاع مقدس بود که خود را جامانده‌ قافله‌ شهدا می‌دانست و همواره آماده و  در انتظار چنین لحظه‌ای بود.

او نقشی تعیین کننده‌ در بسیج نیروهای مقاومت مردمی در برابر متجاوزان سلطه‌گر و تروریست‌های بین‌المللی در منطقه، بویژه قلع و قمع و انهدام تروریست‌های تکفیری و بازگشت آرامش و ثبات به دو کشور سوریه و عراق ایفا کرد.

بی‌تردید ضایعه فقدان او در سطح ملی به فرصتی برای تحکیم همبستگی ملی بین اقشار و طیف‌های مختلف مردم ایران تبدیل خواهد شد و در سطح منطقه موجب هوشیاری و هوشمندی و انسجام بیشتر نیروهای مقاومت برای رویارویی و بیرون راندن متجاوزان سلطه‌گر خواهد شد.

از درگاه خداوند بزرگ برای او علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای همسر صبور و خانواده‌اش اجر جزیل و صبر جمیل مسألت می‌نماییم.»

سردار صنیع خانی: اگر انتقامی باشد خود حاج قاسم می‌گیرد

«قاسم سلیمانی»؛ سرداری که اهل بازی نبود

بیانیه‌ی شورایعالی امنیت ملی در پی شهادت سردار سلیمانی

حضور رهبری در منزل شهید قاسم سلیمانی [+سخنان و‌ تصاویر]

http://www.ensafnews.com/207168/%d8%b8%d8%b1%db%8c%d9%81-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d9%82%d8%a7%d8%b7%d8%b9-%d9%88-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%ae%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86/

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا