خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه‌هایی که کُشتید

عباس مدحجی، روزنامه‌نگار، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی وضعیت رسانه‌ها در ماجرای کرونا و حوادث ماه‌های اخیر نوشت:

این روزها نه تنها کشور که کل جهان در تب و تاب مبارزه با کرونا می‌سوزد نقش رسانه‌ها بیش از هرچیز در کنترل بحران هویداست. نقشی که در ایران با ضربه‌های مهلکی که رسانه‌ها خوردند به‌خوبی ایفا نمی‌شود.

شایعات، اخبار بی پایه و اساس و فیک نیوزها و احتمالات، سم مهلک بحران‌هاست که خیلی‌ها خواسته و ناخواسته در تزریق آن به قلب جامعه و گسترش وضعیت بحران نقش دارند. یکی از مهمترین پادزهرهای این سم مهلک، رسانه و اطلاع رسانی دقیق، شفاف، صحیح و بدون جهت گیری‌ست. در واقع خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها سربازان خط مقدم این جبهه هستند. اما سرباز چه کاری می‌تواند بکند وقتی مراکز پشتیبانی و لجستیکی جبهه‌اش او را تضعیف کرده‌اند؟

همان روزی که رَکَبِ اطلاع رسانیِ علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی فضای رسانه‌ای کشور را در بُهت فرو برد و اعتماد مخاطبانشان را به کمترین حد ممکن رساند باید به این می‌اندیشیدیم که در بحران‌ها و فراز و نشیب‌های بعدی چطور می‌توانیم رسانه‌هایی داشته باشیم که مردم را هم به معنای عام و هم خاص در کوران جنگ رسانه سالم و سلامت نگه داشته و به مقصود برساند. وقتی رسانه‌ها مجبور به عقب نشینی و معذرت خواهی شدند تا تاوان اعتماد به منابع رسمی کشور و تلاش برای بیمه کردن کشور در برابر تهمت‌های رسانه‌ای اجانب را بدهند باید به روزها و ماهها و سال‌های بعد هم اندیشیده می‌شد.

اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه‌ی یک رسانه است یک شبه و یک ماهه و حتی یک ساله بدست نمی‌آید. پشت تمام این مخاطب‌ها تولید محتوا، شفاف سازی، هزینه، انرژی، فکر، ایده، تحلیل، گزارش و کار کارشناسی است. امروز اگر هر مبتلا به سرماخوردگی را سریع بجای کرونا به مردم جا می‌زنند حاصل زرنگی آنها نیست، نتیجه‌ی ضعف مشهود ما در مدیریت فضای رسانه است. رسانه‌هایی که نقش و نفوذشان از یک تحلیل “کارِ خودشونه‌”ی یک راننده تاکسی فراتر نمی‌رود.

امروز اگر صبح و شب جار بزنیم که وسعت و شدت بحران آنقدری نیست که گمان می‌شود یا راهش آن نیست که گفته می‌شود هم دیگر کسی باور نمی‌کند یعنی اعتمادی نمانده که باور کند. امروز که فضای رسانه در عصر انفجار اطلاعات از رگ گردن هم در امورات زندگی مردم دخیل و شریک است با چه توجهی می‌توان آن را ندیده گرفت یا تخطئه کرد؟

اگر کشوری امروز توانسته بحران‌هایش را کنترل کند یا افکار عمومی‌اش را موافق و هم‌راستا کند بی شک بازوی قدرتمند رسانه‌ای در آستین دارد. وقت آن نیست بجای ترسیدن از سربازان جبهه‌ی خودی، آن‌ها را تقویت کنیم و به اصول جنگ مدرن مسلح شویم؟ فرمانده‌ای شکست می‌خورد که سربازش را بدون اسلحه و پشتیبانی به جبهه فرستاده باشد. فرماندهی که سربازش را قبل از جنگ کشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مگر رسانه تافته جدا بافته است که باید آزاد باشد در ایرانی که آزادی فقط 5 حرف از حروف الفباست !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا