خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: این مردم هستند که «سلیمانی» ساختند، باورشان کنیم

«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران گفت: درست است ما امروز ضربه بزرگی خوردیم، ولی توان مردم ما از این ضربه بسیار بزرگ تر است، این مردم هستند که سلیمانی ساختند و از این مردم، سلیمانی ها برخواهد خواست. مردم خود را باور کنیم و مردممان خودشان را باور دارند بیشتر باور کنند، حتما راه آینده ما درخشان خواهد بود. یقین دارم به برکت خون سردار سلیمانی آینده بسیار زیباتری برای ایران و مقاومت رقم خواهد خورد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در برنامه گفتگوی زنده شبکه یک سیما درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی حضور یافت و از سردار سلیمانی گفت.

وی در این برنامه تلویزیونی شهادت سردار سلیمانی را خدمت خانواده شهید سلیمانی، همرزمان وی، مقاومت و مردم ایران تسلیت گفت و افزود: صبح این سعادت را داشتم که حضورا خدمت مقام معظم رهبری تسلیت عرض کنم و صلابت ایشان، علیرغم این مصیبت بزرگ برای همه ما درسی بود که به همه قوت قلب دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره بیانیه شورای عالی امنیت ملی و جلسه امروز شورا نیز اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم آمریکایی ها چگونه به این دام افتادند که این اقدام خطرناک را انجام دادند و خود را گرفتار این وضعیت کردند.

* آمریکایی ها مرتکب یک خطای محاسباتی شدند

وی افزود: احساس همه ما این است که آمریکایی ها مرتکب یک خطای محاسباتی شدند و مشورت های بسیار نا به جایی از سوی برخی سران مرتجع و وابسته منطقه و سران رژیم صهیونیستی که سیاست های تروریست پرور آنها در این منطقه عموما با هوشیاری و رشادت سردار سلیمانی خنثی شده بود، به آمریکایی ها داده شد.

وزیر خارجه اضافه کرد: آنها کینه بسیار عمیقی از سردار سلیمانی داشتند. خاطرم است در مذاکرات بین المللی مربوط به سوریه، برخی وزرای کشورهای کوچک منطقه با وضعیتی از سردار نام می بردند که نشانگر کینه بود. معتقدم آمریکایی ها گرفتار مشورت های غلطی شدند که به آنها داده شد و همچنین گرفتار حقد و کینه ای که خودشان به خاطر سرمایه گذاری عظیمی که در این منطقه برای ایجاد شکاف و اختلاف در جهان اسلام از طریق گروه های افراطی و تکفیری کرده بودند، دست به این اقدام بسیار خطرناک زدند.

وزیر خارجه در توضیح بیشتر در اظهاراتش در خصوص واکنش برخی وزرای خارجه در اجلاس های سوریه نسبت به سردار سلیمانی اظهار داشت: پنج سال پیش، در گروه بین المللی حمایت از سوریه که ۲۵ کشور حضور داشتند، برخی از وزرای خارجه منطقه وقتی راجع به گروه قدس و شهید سلیمانی صحبت می کردند با یک انزجار و وحشتی از فردی صحبت می کردند که تمام طرح های آنها برای حاکمیت تکفیری ها را نابوده کرده بود. با لحنی صحبت می کردند و ما همانطور که امروز به سردار افتخار می کنیم آن روز هم افتخار می کردیم.

* اقدامی که حاکمیت عراق را نقض کرد

وی با بیان اینکه اقدام خطرناک آمریکا چند بعد دارد، یک بعد آن را شکستن حاکمیت عراق برشمرد و افزود: در کشوری مستقل در این منطقه که به گفته بسیاری قلب جهان عرب است و کشوری بسیار سربلندی در جهان عرب است. آمریکایی ها از خاک و فضای این کشور استفاده و با هلیکوپترهایشان که در این کشور مستقر کردند، بدون خواست مردم عراق بلند کردند و نه تنها سردار سلیمانی را به شهادت رساندند بلکه یکی از قهرمانان عراق یعنی شهید ابومهدی مهندس را به شهادت رساندند که در عراق یک چهره اسطوره ای است و در کنار سردار سلیمانی داعش را شکست داده است.

ظریف خاطرنشان کرد: حشد الشعبی که برخاسته از مردم عراق و فتوای مرجعیت دینی عراق است را رهبری کرده است. این یک بعد قضیه است. یعنی نقض تمامیت ارضی و حاکمیت عراق برای به شهادت رساندن چندین نفر از قهرمانان عراقی که امروز در بیانیه حضرت آیت الله سیستانی تأکید شده بود که اینها برای به شهادت رساندن قهرمانان حاکمیت عراق را نقض کردند.

وی ادامه داد: نتیجه طبیعی آن خشم بیشتر مردم عراق بود که در عتبات عالیات فریادها علیه آمریکا بلند بود و این احتمالا پایانی را نخواهد داشت و شروعی را آمریکایی ها به دست خودشان دامن زدند که بسیار خطرناک است.

به گزارش فارس، ظریف همچنین با بیان اینکه این یک اقدام بزدلانه تروریستی بود، اظهار داشت: به اتومبیل حامل شهید سلیمانی و ابومهدی و اتومبیل همراهان آنها حمله کردند و در اینجا به خانواده همراهان شهدا و از جمله شهید سرتیپ حسین پورجعفری تسلیت عرض می کنم.

*توان برخورد با حاج قاسم را در حالت عادی نداشتند

وی با بیان اینکه یک اقدام واضح تروریستی بود که بزدلی از همه وجنات آن می بارد، اظهار داشت: آنها توان برخورد را با حاج قاسم در حالت عادی نداشتند و ناگزیر بودند ایشان را به این شیوه به شهادت برسانند، به همان شیوه ای که شهید عماد مغنیه و شهید سید عباس موسوی را به شهادت رساندند و از این روش های تروریسم دولتی استفاده کردند.

وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکایی ها در چند سال گذشته تروریسم و جنگ اقتصادی را علیه مردم ما اعمال کردند، عنوان کرد: حالا هم تروریسم دولتی را اضافه کردند و در کشوری مستقل شخصیت های دو کشور را به شهادت رساندند. این بعد دوم است که اقدام آمریکا را از نظر بین المللی اقدامی قابل پیگیری قرار می دهد و امروز هم گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه موضع گیری کرد و گفت این اقدام از نظر حقوق بین المللی محکوم است.

* مردم منطقه می دانند آزادی سرزمینشان در پی جانفشانی های سردار سلیمانی بوده

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نکته سوم بیان کرد: حرکت آمریکایی ها علیه دو شخصیت بود که در جهان اسلام معروف هستند. حاج قاسم سلیمانی در کنار مردم افغانستان با القاعده جنگیده است، در عراق و سوریه در کنار مردم این کشورها با داعش و جبهه النصره جنگیده است. این مردم می دانند آزادی سرزمینشان از افراط و ترور در پی جانفشانی ها و رشادت ها و عملکرد راهبردی سردار سلیمانی بوده است و مردم این کشورها کینه و نفرتی از این اقدام وحشیانه آمریکایی ها دارند که حتما آثار خود را نشان خواهد داد.

*آمریکایی ها خطای بزرگی را مرتکب شدند که پاسخ این خطاها حتما خارج از اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود

وی نقض حاکمیت عراق، نقض قوانین بین المللی و جریحه دار کردن احساسات کل منطقه را از جمله ابعاد این اقدام تروریستی آمریکا برشمرد و افزود: آمریکایی ها خطای بزرگی را مرتکب شدند که پاسخ این خطاها حتما خارج از اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود.

ظریف توضیح داد: یعنی اینها اقداماتی کردند که نتیجه اش را بدون اینکه ما (ایران) اقدامی کنیم، خواهند دید.

* هر زمان و به هر شکلی که صلاح بدانیم پاسخ مناسب آمریکا را خواهیم داد

به گزارش فارس وزیر خارجه در عین حال تأکید کرد: آمریکایی ها یک اقدام دیگری هم انجام دادند و آن این بود که یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاحت به شهادت رساندند و رسما هم این مسئولیت را پذیرفتند. جمهوری اسلامی ایران این حق قانونی را دارد که هر زمان و به هر شکلی که خودش صلاح بداند، ما گرفتار جوسازی و شانتاژ آمریکایی ها نخواهیم شد. هر آن را که خودمان صلاح بدانیم و هر زمان که خودمان بدانیم پاسخ مناسب را همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، خواهیم داد.

وی گفت: آمریکایی ها در چهار جبهه خودشان را گرفتار کردند که سه جبهه آن در واقع گرفتاری هایی است که حتما به وقوع می پیوندد. مردم عراق حتما فردا یا پس فردا که در مجلس عراق موضوع بحث می شود و در خیابان های عراق حتما خواهان خروج آمریکایی ها خواهند شد. چون حضور آمریکایی ها در این منطقه لااقل از سال 2001 تاکنون جز بدبختی و تروریسم و خشونت هیچ فایده ای برای این منطقه نداشته است. آقای ترامپ خودش اذعان کرده که هفت تریلیون دلار هزینه کردیم و جز بیچارگی برای خودمان و منطقه چیزی نداشته ایم. باعث تاسف است وقتی ایشان آمده یک تریلیون گذاشته و هشت تریلیون شده که این باعث شده آمریکایی ها در این منطقه منفورتر شوند و مردم آمریکا احساس ناامنی بیشتری کنند. امروز از همه اخبار برمی آید از آثاری که بر بازار نفت، سهام آمریکا و … داشته نشان می دهد مردم آمریکا احساس ناامنی بیشتر می کنند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: اینکه چهار درصد قیمت نفت افزایش یافت نتیجه اقدام آمریکایی هاست. نظامیان آمریکا احساس می کنند ناامن تر هستند و … آمریکایی ها مسئولیت همه این عواقب را بر عهده دارند و این عواقب مربوط به یک روز و دو روز نیست و ادامه خواهد یافت. احساساتی که جریحه دار شده چه احساس حاکمیت مردم عراق و چه احساسات مردم منطقه به این زودی ها ترمیم پذیر نیست.

*نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت

ظریف درباره پیگیری های حقوقی ایران در این خصوص با بیان اینکه اقدامات متعددی را شروع کرده ایم به تماس تلفنی اش با گوترش دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و افزود: نامه ای برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت تهیه شده و تماس هایی با وزرای خارجه پیش بینی شده برای بررسی این موضوع و سایر اقدامات حقوقی و بین المللی که همکاران من مشغول طراحی هستند. همه نمایندگی های ما بسیج شده اند مشورت های سیاسی و اقدامات حقوقی را صورت بدهند.

وی افزود: جامعه بین المللی با بلیه ای روبروست که آن یکجانبه گرایی آمریکاست. یعنی یک کشوری که احساس می کند با زورمداری، قلدری و قانون شکنی می تواند سیاست های خود را به پیش ببرد. این حتما قابل قبول و تحمل برای دنیا نخواهد بود. ممکن است کشورهای دنیا به خاطر نگرانی هایی که از آمریکایی ها دارند، در برابر اقدامات زورمدارانه آمریکا با انفعال عمل کنند ولی این واقعیت که امروز همه دنیا در برابر حرکت های آمریکا احساس نگرانی می کنند.

ظریف اضافه کرد: امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب منشور ملل و تأسیس سازمان ملل است وقتی ترامپ در مجمع عمومی علیه همه اهداف ملل متحد سخنرانی می کند، نشانگر واقعیت بسیار خطرناکی برای جامعه بین المللی است و ما آثار این را در این اقدام آمریکا در تحمیل تحریم های یکجانبه نه تنها علیه ایران بلکه متحدانشان از جمله تحریمی که اخیرا علیه آلمان اعمال کردند، شاهدیم. اینها واقعیت های روی میز است و اینها حتما واکنش های بین المللی را به دنبال خواهد داشت.

*چند وزیر خارجه غربی و از منطقه درخواست تماس داشتند

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا در پی ترور شهید سلیمانی از همتایان شما با شما تماسی گرفته اند؟ گفت: امروز بعد از شنیدن خبر بسیار تلخ شهادت برادر عزیزم سهپبد سلیمانی تا قبل از اینکه در اینجا حضور یابم در جلسه بودم. چند وزیر خارجه غربی و از منطقه درخواست تماس داشتند که من در جلسه بودم و فرصت نشد، انشاءالله فردا به تماس ها پاسخ خواهیم داد.

*کار ترامپ یک کار انتخاباتی بود

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این حرکت (ترور شهید سلیمانی) حاصل اتاق فکر بین دموکرات ها و جمهوریخواهان بوده است؟ خاطرنشان کرد:  احساس نمی کنم در این کینه ای که نسبت به سردار سلیمانی بود فاصله ای بین دو حزب بوده باشد. کار ترامپ یک کار انتخاباتی بود، هم برای انتخابات خود هم انتخابات نتانیاهو و هم رها شدن از فشار استیضاح. روسای جمهور آمریکا در گذشته سابقه است زمانی کلینتون گرفتار استیضاح بود یک اقدام نظامی انجام داد که مقداری از فشار استیضاح کاسته شود. آنچه حزب مخالف در آمریکا می بیند به عنوان حرکت سیاسی داخلی که هدفش کم کردن فشار داخلی برای ترامپ است می بیند و شاهد است که آمریکا وجهه المصالحه اهداف شخصی ترامپ شده است.

* پاسخ مکتوب و بسیار محکم ایران به نامه گستاخانه آمریکایی ها

وی درباره پیغامی که سوئیسی ها آوردند، گفت: سوئیسی ها به عنوان حافظ منافع آمریکا مطالبی را منعکس می کنند، یک پیام بسیار نابخردانه ای را امروز از سوی آمریکایی ها آوردند و امروز بعدازظهر هم جواب قاطعی را دریافت کردند. کاردار سوئیس امروز دو بار به وزارت خارجه احضار شد یک بار صبح برای ابلاغ اعتراض ایران به وی و محکوم کردن اقدام آمریکا و اعلام مسئولیت آمریکا برای عواقب این اقدام و دیگری (بعدازظهر) برای دریافت پاسخ مکتوب و مناسب و بسیار محکم به نامه گستاخانه ای که امروز صبح ارسال کردند.

* ظریف خطاب به آمریکایی ها: شما کسانی هستید که به دیپلماسی پشت کردید

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که به نظر می رسد آمریکایی ها نگران هستند و این در معادلات منطقه چه اثری می گذارد؟ بیان کرد: آمریکایی ها از محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه آگاه هستند و این اقدام را برای این انجام دادند که احساس می کردند هیمنه آنها در منطقه به هم ریخته و یک اقدام غلط براساس محاسبات غلط انجام دادند و الان نگران عواقب آنها هستند. الان تلاش می کنند اقدام به فضاسازی سیاسی کنند. آقای پامپئو امروز چندین تماس تلفنی برقرار کرده که بگوید ما دنبال تنش نیستیم و دنبال دیپلماسی هستیم.

وی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما از دیپلماسی خارج شدید. شما کسانی هستید که به دیپلماسی پشت کردید و دنبال مذاکره نبودید و دنبال تحمیل نظراتتان بودید و کسی این ژست ها را از آمریکایی ها نمی خرد. صرف اینکه آمریکایی ها این ژست ها را می گیرند نشانگر این است که نگران شده اند و به نظر می رسد آمریکایی ها با اشتباه محاسباتی شان دارند خودشان را از منطقه حذف می کنند.

* کار خطرناک ابلهانه ای که توسط سردمداران آمریکایی صورت گرفت

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات ریچارد هاوس رئیس شورای راهبردی روابط خارجی آمریکا بعد از ترور شهید سلیمانی مبنی بر اینکه این شروع پایان حضور آمریکا در منطقه است، گفت: عاقلان آمریکا این موضوع را درک می کنند که چه کار خطرناک ابلهانه ای توسط سردمدارانشان در 24 ساعت گذشته شکل گرفته است.

*نمی توانم رفتن این برادر خوب را باور کنم

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره آینده جبهه مقاومت اظهار داشت: نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که سردار سلیمانی یک چهره بی نظیر بود و من نمی توانم باور کنم رفتن این برادر خوب را، چهره ای هوشمند، بسیار با درایت، باهوش و متفکر و جایگزینی آن سخت است، ولی 40 سال است آموخته ایم که این اقدامات به عکس خودشان تبدیل می شود. به یاد داریم که هفت تیر ضربه بسیار بزرگی به ایران بود و باعث متزلزل شدن ایران نشد، بلکه نهال انقلاب را قدرتمندتر کرد. همیشه لطف خدا اینگونه بوده است و این بار هم اطمینان داریم. مقام معظم رهبری امروز فرمودند گرچه این حادثه بسیار تلخ بود اما ما امیدواریم زمینه ای باشد برای دریافت برکات جدید الهی به برکت خون بزرگمردی که جهان امروز از دست داد.

*قاسم سلیمانی سردار صلح بود

ظریف افزود: قاسم سلیمانی سردار صلح بود و کسی بود که برای مبارزه با تروریسم و خشونت جنگید.

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره انتصاب سردار قاآنی به جای شهید سلیمانی و اینکه آیا این همکاری نزدیک که با سردار سلیمانی بود ادامه خواهد یافت؟ گفت: من به خاطر روابط بسیار خوبی که با شهید سلیمانی داشتم، روابط بسیار خوبی هم با سردار قاآنی داشتم و دارم. امروز دو بار ایشان را زیارت کردم و بعد از انتصاب ایشان نیز در تماس تلفنی به ایشان اطمینان دادم همان روابطی که با سردار سلیمانی داشتیم با ایشان هم خواهیم داشت.

* آمریکایی ها به خصومت هایشان ادامه می دهند

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دل بستن آمریکایی ها به آشوب های اخیر در ایران و نتیجه عکسی که حاصل شد نیز بیان کرد: آمریکایی ها تلاششان را خواهند کرد و باید توقع داشته باشیم که آمریکایی ها به خصومت های خود ادامه دهند. آخرین و تلخ ترین آن که ترور سردار بود آخرین اقدام آنها نبود. هوشیاری مردم و این مردم نشان دادند که همواره در کنار مسئولان بوده اند و اشتباهات و کوتاهی های ما را درک کرده اند و به حمایت از انقلاب ادامه داده اند.

وی افزود: ایران متعلق به این مردم است و بدخواهان ایران، با ایران مخالفند و مردم ما این را خوب می فهمند. بعید می دانم این آخرین اقدام آمریکایی ها باشد، ولی بعید می دانم این اقدام آمریکا بتواند اراده مردم ما را متزلزل کند و آنچه بالندگی کشور و جمهوری اسلامی ایران و بالندگی مقاومت را تضمین می کند، این است که اینها حرکت های مردمی هستند و حرکت هایی نیستند که بر پایه وابستگی به خارج و قدرت های پوشالی شکل گرفته باشند.

ظریف بیان کرد: اینها حرکت هایی هستند که به باورها و احساس وابستگی مردم به کشورشان شکل گرفته و براساس خواست مردم برای تعیین سرنوشت خودشان شکل گرفته و این خواست در منطقه خواست بسیار قوی است. در افغانستان، عراق، یمن، سوریه و لبنان شاهد آن هستیم و ایران هم سرآمد این حرکت است.

*مردم عراق می دانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی چه برای آنها کرده اند

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ترور شهید سلیمانی و تاثیر آن بر نزدیکی و قرابت دو ملت ایران و عراق نیز خاطرنشان کرد: قبلا خون مردم و سرداران و سلحشوران ایرانی و عراقی به دست داعشی ها با هم مخلوط و ممزوج شده بود. امروز آمریکایی ها کاری کردند که خون ایرانی ها و عراقی ها به دست اشقیای آمریکایی ممزوج شد و این ارتباط بسیار مستحکمی بین ایران و عراق ایجاد می کند.

وی افزود: اطمینان دارم فارغ از ناآرامی هایی که در عراق بوده ممکن است مردم عراق گلایه هایی داشته باشند و حتما مشکلات و گلایه هایی دارند ولی آنچه در عراق مشاهده می کردیم این است که مردم عراق می دانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی چه برای آنها کرده اند. مردم عراق فردا در تظاهرات خودشان یک بار دیگر به کسانی که خودشان را گول می زنند و یا دیگران گولشان زده اند که می گویند مردم عراق در برابر شهادت سردار شهید ما رقص و پایکوبی می کنند، نشان می دهند واقعیت صحنه عراق چیست و فردا به آمریکا نشان می دهد که این آغازی بر پایان حضور آنها در عراق است.

*حاج قاسم عاشق شهادت بود

وزیر خارجه همچنین درباره سردار سلیمانی گفت: حاج قاسم عاشق شهادت بود و دلش می خواست این اتفاق برای او بیفتد. شش سال گذشته ما هر یکشنبه و هر سه شنبه هر زمان تهران بودیم صبح خیلی زود با هم جلسه داشتیم و معمولا با همدیگر صبحانه می خوردیم. در جلساتی که با هم داشتیم، من احساس می کردم ایشان خیلی دلش می خواهد که شهید شود.

ظریف درباره اختلاف نظر با سردار سلیمانی نیز اظهار داشت: هیچ دو نفری عین هم فکر نمی کنند. نکته بسیار بارزی که نسبت به حاج قاسم داشتم و احساس می کنم ایشان هم نسبت به ما داشت این بود این بود که احساس می کردیم اگر هم اختلاف نظری داریم به خاطر این است که قضایا را این گونه می بینیم و جلسات صبحی که داشتیم برای همین بود که صحبت کنیم و هر جلسه با یک معانقه گرم شروع و با معانقه گرم تری پایان می یافت.

وزیر خارجه درباره ویژگی های اخلاقی سردار هم گفت: مرحوم سپهبد سلیمانی خیلی صادق، آرام، باهوش و خیلی افتاده و بسیار سلیم النفس بود و هیچ وقت ندیدم که ایشان در حال ذکر نباشد.

*اقدامات بی نظیر حاج قاسم در نزدیک کردن دیدگاه های گروه های مختلف

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه خیلی ها عنوان می کنند سردار سلیمانی علاوه بر اینکه فرمانده ارشد نظامی بود یک دیپلمات باهوش هم بود، بیان کرد: حتما همین طور است. کارهایی که حاج قاسم در نزدیک کردن دیدگاه های گروه های مختلف انجام داده است بی نظیر است.

وی در توضیح بیشتر گفت: برخی نمی فهمند در جمهوری اسلامی روابط ما با گروه های جهادی و مقاومت چگونه است. روابط رئیس و مرئوسی نیست، بلکه روابط برادری و اقناعی است. حاج قاسم به یک دیپلماسی بسیار برجسته در شرایط در بزنگاهی بسیار حساس می توانست با گروه های مختلف گفتگو کند و به حل اختلافات گروه های مختلف کمک کند، این از نظر حضور حاج قاسم در جبهه مقاومت که به عنوان یک دیپلمات بسیار فعال و موثر بود.

ظریف درباره حضور حاج قاسم و تفکر راهبردی و دیپلماتیک او هم گفت: صبح ها که صحبت می کردیم بیشتر درباره دیپلماسی صحبت می کردیم که با همسایگان و کشورهای بزرگ چگونه تعامل کنیم. ایشان خیلی منظم بود، سراغ ندارم جلسه ای آمده باشد بدون اینکه برای خودش مشخص نکرده باشد که چه قرار است گفته شود و خطوطی باید دنبال شود. اینها برجستگی ایشان به عنوان یک دیپلمات بود.

وی گفت: سردار سلیمانی فرد معتدلی بود، رقیق القلب بود، ولی احساساتی نمی شد و براساس احساسات تصمیم نمی گرفت، همیشه براساس منطق، عقلانیت و درایت تصمیم می گرفت. واقعا ضایعه بزرگی بود و یقین دارم خداوند به لطف خود این ضایعه را جبران می کند.

* دیدار سردار سلیمانی با پوتین و تاثیر آن در حضور جدی روسیه در سوریه

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نقش ویژه سردار سلیمانی در قانع کردن روس ها برای پیوستن به مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: روس ها در سوریه هستند برای منافع خودشان، ولی دیپلماسی شهید سلیمانی یک دیپلماسی بسیار موفقی با روسیه بود و همکاری تنگاتنگی در این زمینه داشتیم. تقریبا سفری نبود که بخواهم مسکو بروم و قبل از آن با سردار سلیمانی هماهنگی نکنم. حتی در مذاکرات گروه حامیان سوریه وقتی به ژنو و بروکسل یا آستانه می رفتم، همیشه با سردار مشورت تنگاتنگ داشتیم که چگونه می شود از همه عوامل بین المللی استفاده کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: دیدار سردار سلیمانی با پوتین در حضور جدی روسیه در سوریه و نتایجی که مشاهده کردیم، بسیار موثر بود.

* همیشه نگران بودیم، ولی سردار اصلا باکی نداشت

به گزارش فارس، ظریف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه این حرکتی که سردار سلیمانی در منطقه شروع کرد چه کمکی به دیپلماسی ما کرد؟ گفت: دیپلماسی و میدان دو عنصری هستند که باید در کنار هم مکمل هم باشند. هر زمانی به صورت تکمیلی کمک برای هم بودیم، موفقیت های خوبی را داشتیم. تجربه کاری من با سردار سلیمانی این گونه بود که ما به بضاعت کم خود و ایشان با توان بالای خود به پیشبرد اهداف کشور کمک کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره خاطراتش از سردار عنوان کرد: جلسات خیلی خوبی داشتیم، معمولا یک ساعت و یک ساعت و ربع صبح زود اولین جلسه کاری هر دو ما شکل می گرفت و همیشه قبل از من با اینکه من میزبان بودم، ایشان معمولا وقتی من می آمدم در حیاط قدم می زد و ما به ایشان می پیوستیم.

وی افزود: ما همیشه نگران بودیم که ایشان اینقدر زیاد و راحت سفر می کنند. من در ماشینی که ایشان شهید شد در کنار ایشان چند بار نشسته بودم و به ایشان می گفتیم چه می کنی و ایشان اصلا باکی نداشت. بیشتر اوقاتی که می خواستم با ایشان خداحافظی کنم، فالله خیرحافظا را در گوشش می خواندم.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا امروز صبح که به شما خبر رسید باور می کردید که ایشان شهید شده؟ گفت: نه، خیلی سخت بود.

*از این مردم، سلیمانی ها برخواهد خواست/ آمریکایی ها نمی توانستند با سردار سلیمانی مقابله کنند

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده و مردم ایران توانستند بزرگ ترین ابرقدرت نظامی دنیا را چندین بار ناکام کنند و اقدام علیه سردار سلیمانی نشانگر این ناتوانی آمریکا از این بود که با این مردم با منطق و حتی با جنگ روبرو شود و به تروریسم رو آورد. نمی توانستند با سردار سلیمانی مقابله کنند و ایشان را ترور کردند. باید توان مردم را باور کنیم.

ظریف گفت: درست است ما امروز ضربه بزرگی خوردیم، ولی توان مردم ما از این ضربه بسیار بزرگ تر است، این مردم هستند که سلیمانی ساختند و از این مردم، سلیمانی ها برخواهد خواست. مردم خود را باور کنیم و مردممان خودشان را باور دارند بیشتر باور کنند، حتما راه آینده ما درخشان خواهد بود. یقین دارم به برکت خون سردار سلیمانی آینده بسیار زیباتری برای ایران و مقاومت رقم خواهد خورد.

*بعید می دانم این اقدام به انتخاب ترامپ در دور بعدی کمک کند

وزیر خارجه همچنین درباره تاثیر این اقدام بر انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ترامپ از روزی که رئیس جمهور شد هر اقدامی که صورت داد برای انتخابات دور بعدش بود. این کار هم یا برای انتخابات است و یا تحت الشعاع قرار دادن استیضاح، ولی فکر می کنم بیشتر به خاطر اشتباه محاسبه آنها و عمق کینه آنها نسبت به سردار سلیمانی است.

ظریف افزود: بعید می دانم این اقدام به انتخاب ترامپ در دور بعدی کمک کند. فکر نمی کنم در این اشتباه محاسباتی فرو بروند که حماقت های بیشتری انجام دهند.

وی در پایان به خانواده شهید سلیمانی و شهید پورجعفری و سایر شهدا تبریک تسلیت گفت و برای مردم آرزوی سرافرازی هر چه بیشتر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا