خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترور سردار سلیمانی نقض حقوق بین‌الملل توسط آمریکا است

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان در یادداشتی تلگرامی نوشت:

ترور شهید سردار سلیمانی ، ادامه نقض حقوق بین الملل توسط آمریکا
ارتقای مشارکت ملی ، سلاحی برای مقابله با مخاطرات خارجی

روابط بین الملل بیش از همیشه عاری از حقوق و اخلاق شده و بیش از همیشه بر مدار قدرت بی مهار حرکت می کند . هرچند که پیش از این نیز آمریکا در سیاست بین المللی خود برای جلب منافع خود از هیچ عمل نامشروعی امتناع نداشت اما گستردگی و فراوانی نقض حقوق بین الملل و عمل براساس قدرت بی مهار ، تاحدی که این سالها مشاهده می کنیم در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اوج خود رسیده است .

اقدام نظامی ایالات متحده در تجاوز به حریم هوایی عراق و ترور سردارشهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، یکجا متضمن حداقل نقض دو قاعدۀ مهم حقوقی بوده و نامشروع و محکوم است .

نخست ؛ این حمله تجاوز به حریم حاکمیت سرزمینی عراق است . عراق به عنوان یک کشور مستقل که دارای دولت مستقل بوده و یکی از اعضای سازمان ملل متحد است ، مثل هرکشور دیگر دارای حق حاکمیت است . اقدام هوایی امریکا برای تدارک ترور و ورود به حریم هوایی عراق، نقض حق حاکمیت دولت و ملت عراق است .

دوم ؛ هدف قراردادن سردار سلیمانی ، ابومهدی مهندس و همراهانشان و ترور آنها ، مصداق بارز تروریسم بین الملل است . آمریکا در حالی اقدام به هدف گیری مستقیم و کشتار سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهانشان کرده است که دولتهای امریکا و عراق و ایران ، به رغم همۀ بحرانهای روابط میان ایران و. آمریکا ، در جنگ نیستند . این حمله و کشتار ، قصدی جز ارعاب نمی تواند داشته باشد و مصداق بارز ” ترور”است .

در روابط بین الملل این نوع اقدامات را عرفاً ” تحریک آمیز ” می خوانند . اقداماتی که بر اثر آنها کشور مقابل ممکن است با دست زدن به اقدامات تلافی جویانه ، شکلی از “عمل متقابل” را به نمایش بگذارد . آمریکا به این وسائل ستیزه جویی می کند.

شخصیت ممتاز سردارشهید قاسم سلیمانی و نقش او در مسائل منطقه ای و توانمندی ایران دربرقراری موازنۀ قدرت در منطقه ، اهمیت این اقدام تحریک آمیز آمریکا را بیشتر و مخاطره آمیزتر می سازد. خصوصاً که وی نقشی برجسته وبسیار مؤثر و نمادین درمبارزۀ ایران با گروه های تکفیری و جریان تروریست داعش و وابستگان این گروه داشت و به شخصیتی جهانی بدل شده بود.

به هرحال افسوس که جهان امروز ، بیش از همیشه مقهور قدرت بی مهار و انسان ستیزی شده است که ایالات متحدۀ آمریکا و ترامپیسم حاکم برآن به جهان تحمیل می کند. در داخل و خارج از ایران کمتر کسی از عدم مشروعیت رفتارهای ایالات متحده می گوید . شاید چون می دانند چنین سخنی در عمل ارزشی ندارد . منطق زور ، مهمترین منطق رفتار آمریکای ترامپ است .

اما در این قبیل مواقع است که نیفتادن به آن قاعدۀ بازی که حریف تحمیل می کند ، می تواند برگ برنده بسازد . اگرچه شرایط به پیچیده ترین و حساسترین موقعیت رسیده است اما اگر مقصود حریف کشاندن شما به جایی از زمین بازی است که او می خواهد ، نرفتن به آنجا ، شکاندن حریف است . تدبیر و تأمل و زیرکی در این قبیل موارد ضروری است .

به عنوان یک ایرانی، که تمامیت ارضی کشور ، استقلال و صلح و امنیت ملت رادر شرایط کنونی ، مقدم بر هرچیز می دانم ، با ادای احترام به سردار شهید قاسم سلیمانی و بزرگداشت خدمات کم مانند او، عرض می کنم رفتارها و سیاستهای نادرستی که در داخل کشور در سیاست و اقتصاد و قضا و… می شود و در آنها حقوق ملت نقض می گردد ، هیچگونه دلیلی برای توجیه رفتارهای آمریکا علیه ایران ، از تحریمها گرفته تا ترور قاسم سلیمانی نیست . آنچه ما در داخل از سر می گذرانیم ، امری است داخلی و مربوط به ملت ایران .آمریکا بیگانه است و آنان که سر تعظیم در برابر بیگانه فرو می آورند و برایش پای می کویند و هلهله می کنند ، نه فقط وطن را که خون ملت را به بهای مشتی دلار می فروشند . در هیچ کجای تاریخ ملتها ، از وطن فروشان به نیکی یاد نمی شود.

این ایام دشوار و پر خطر بازهم فرصتی است برای تذکر این مهم به مسئولان کشوری که مقابله با مشکلات و مخاطره های بین المللی مستلزم اصلاح امور و همراهی و مشارکت عمومی در داخل است . هر اندازه حقوق اساسی ملت رعایت شود ، بیشتر می توان بر توان ملی برای مقابله با بحرانها تکیه کرد . کاسته شدن از امکان مشارکت صاحبان عقاید و سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی ، اعم از مردم و فعالانکه درچارچوب ساختار قانونی جمهوری اسلامی زندگی و عمل می کنند ، توان ملی برای مقابله مخاطره های ناروایی که از بیرون از مرزها تحمیل می شود را کاهش می دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا