خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خبر داد: تحویل 138 فروند هواپیما از سالجاری میلادی

وزیر راه و شهرسازی گفت: 138 فروند هواپیما برای نوسازی کل صنعت هوانوردی از سال جاری میلادی (2016) از سوی فرانسه به ایران تحویل داده می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، عباس آخوندی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس برای ارائه گزارشی در مورد قراردادهای منعقد شده با فرانسه در مورد حمل و نقل هوایی که در سفر اخیر رئیس جمهوری به فرانسه انجام گرفت، افزود: تحویل این هواپیماها از سال جاری به کشورمان آغاز می شود و در طول 8 سال به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین اقدام صورت گرفته این وزارت خانه انعقاد دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بود به طوری که در یکی از قراردادها با شرکت ایرباس 118 فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک با اعتباری حدود 5/10میلیارد دلار برای ایران خریداری شد.
آخوندی افزود: 45 هواپیما خریداری شده از شرکت ایرباس ای 320، 45 هواپیمای دیگر ای 330، 16 فروند ای 350 و 12 فروند نیز ای 380 است که این هواپیماها برای برد متوسط و قاره پیما استفاده می شود.
وی ادامه داد: همچنین قراردادی با شرکت ATR برای خرید 20 هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر منعقد شده است که از جهت تعداد صندلی، میزان قرارداد مربوطه بیش از کل صندلی های پروازی موجود در ایران است و با این قرارداد ظرفیت ناوگان هوایی ایران به بیش از دو برابر افزایش می یابد.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در رابطه با نحوه تحویل هواپیماها براساس قرارداد منعقد شده قرار است که از سال جاری (2016 میلادی) تحویل هواپیماهای ایرباس آغاز شده و به مدت 8 سال به تدریج به ایران عرضه شود. همچنین هواپیماهای ATR در مدت 3 سال به ایران تحویل داده می شود.
آخوندی ادامه داد: قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و منابع اولیه اعتباری توسط خود شرکت ایرباس و شرکت ATR به میزان 15 درصد تأمین شده است؛ از طرف دیگر برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت جمهوری اسلامی دریافت نشده و تضمین بازگشت منابع اعتباری همان عملکرد هواپیماها است و دولت هیچ تضمین رسمی نداده است.
وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد میان ایران و فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری یک اتفاق بی نظیر و بی سابقه در تاریخ مالی ایران است، در کنار بحث خرید هواپیما، 3 یادداشت تفاهم میان ایران و فرانسه امضا شد که اولین یادداشت در رابطه با توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) و ساخت یک ترمینال سریع ظرف مدت یک سال با منابع سرمایه گذار بود.
آخوندی ادامه داد: البته همزمان یک ترمینال با عنوان ترمینال سلام در حال ساخت است که تا پاییز سال آینده به بهره برداری می رسد و به تبع آن ترمینال موجود فرودگاه امام خمینی(ره) از فعالیت خارج شده تا بازسازی و نوسازی شود؛ از طرفی دیگر در شرایط کنونی ظرفیت استاندارد فرودگاه امام 6 میلیون بوده که هم اکنون سالانه حدود 8 میلیون مسافر تردد دارند که براساس برنامه های صورت گرفته با نوسازی ترمینال اصلی ظرفیت آن به 12 میلیون مسافر می رسد.
وی افزود: همزمان با ساخت این ترمینال ها قرار است که ترمینال ایرانشهر در فرودگاه امام(ره) با ظرفیت 30 میلیون مسافر ساخته شود که با ساخت 40 ماهه آن، ظرفیت فرودگاه امام به 45 میلیون مسافر در سال می رسد. همچنین همزمان با این مسئله یک یادداشت تفاهم برای نوسازی فرودگاه مشهد برای افزایش 5/4 میلیون نفری منعقد شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین یادداشت تفاهمی برای توسعه فرودگاه اصفهان تنظیم شده تا با توجه به زیرساخت های گردشگری اصفهان این فرودگاه به یک فرودگاه بین المللی و گردشگری تبدیل شود؛ همچنین قرار است 4 فرودگاه بین المللی دیگر در تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز ساخته شود؛ از این رو ما امیدواریم با مجموعه قراردادها بتوانیم 7 فرودگاه بین المللی را در ایران بسازیم.
آخوندی گفت: یکی دیگر از اقدامات و برنامه ها نوسازی کل سیستم ناوبری ایران است زیرا ایران دارای یک کریدور طبیعی بوده اما از سال 83 تا کنون سیستم ناوبری بازسازی نشده و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این موضوع با اعتباری حدود 250 میلیون یورو انجام می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا