خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش زائری به موضع‌گیری دولت‌آبادی درباره سردار سلیمانی

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری گفت: فکر می‌کنم اظهارنظر جدید دولت‌آبادی درباره شهادت سردار سلیمانی مسئله تازه و عجیبی نیست. کسانی که ایشان را می‌شناسند، می‌دانند که در بزنگاه‌ها و برهه‌های خاص، مواضع مشابه این داشته‌اند.

ایرناپلاس نوشت: محمود دولت‌آبادی چهره مشهور و معروفی در بین اهالی فرهنگ است. او یکی از نویسندگان پیشکسوتی بود که در پی حادثه شهادت سردار قاسم سلیمانی، عکس‌العمل نشان داد و یادداشتی منتشر کرد. این متن برای نخستین بار در روزنامه ایران منتشر شد، اما بعد به‌صورت گسترده در فضای مجازی پخش شد. دولت‌آبادی در این یادداشت نوشته است:
«به پا گر خَلَد خاری آسان برآید/ چه سازم به خاری که در دل نشیند!

از لحظه‌ای که خبر فاجعه ترور سردار قاسم سلیمانی را شنیدم، مفهوم این عبارات بالا ذهنم را رها نمی‌کند؛ چه سازم به خاری که در دل نشیند؟ و ازخود می‌پرسم آیا این است سرنوشت همه فرزندان شایسته این آب و خاک، با هراندیشه و هرگرایشی؟ انهدام؟
باری… ایران بار دیگر یکی از فرزندان شایسته خود را با دریغ تمام، از دست داد. شخصیتی که سدی سترگ در برابر خون‌آشامان داعش برآورد و مرزهای کشور ما را از نکبت حضور آنان ایمن داشت.
من نیز در اندوه عمیق از دست دادن آن انسانی که شخصاً دورادور دوست می‌داشتمش، سوگوارم.»

یادداشت دولت‌آبادی با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه شد. بسیاری از این کار او تجلیل کردند و عده‌ای از منتقدان و مخالفان نظام این کار را تقبیح نمودند. برخی حتی رسم ادب را کنار نهادند و با ادبیاتی تند به این نویسنده اهانت کردند.

در این ‌باره، محمدرضا زائری، نویسنده و استاد دانشگاه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: فکر می‌کنم اظهارنظر جدید دولت‌آبادی مسئله تازه و عجیبی نیست؛ کسانی که ایشان را می‌شناسند، می‌دانند که در بزنگاه‌ها و برهه‌های خاص، مواضع مشابه این داشته‌ است. هر کسی شرافت و اصالت وطن‌دوستانه و حقیقت‌جویانه داشته باشد، در عین سختی‌ها و ناملایمتی‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شود، به وجدان خود رجوع و صادقانه پیام وجدان خود را بیان می‌کند.

زائری با اشاره به اینکه از این اظهارنظر محمود دولت‌آبادی تعجب نکرده است، ادامه داد: به آن بالیدم و افتخار کردم. فکر می‌کنم این موضع باعث سربلندی و سرافرازی بیشتر ایشان است و نشان می‌دهد افراد اصیل و ریشه‌دار چقدر با افراد سطحی و کم‌مایه متفاوتند. این اصالت، ریشه و عمق در فکر و اندیشه دارد. ممکن است افراد در دیدگاه‌ها اختلاف‌های بسیاری با هم داشته باشند، اما در بزنگاه‌های اصلی که قرار می‌گیرند، با هم، هم‌جهت می‌شوند.

به گفته زائری پیش از اینها، مشکلات و محدودیت‌های بسیاری برای دولت‌آبادی وجود داشته است. او ادامه داد: افرادی بوده‌اند که سطح و شأن ایشان را نداشتند و با کمترین مشکل و کوچک‌ترین برخوردی، از جا در رفتند و رفتارهای ناپسند داشتند و همه چیز را با هم فروختند. در همین چند روز، چهره‌های بسیاری می‌بینیم که رسماً با رسانه‌های عربستان سعودی همکاری می‌کنند. همچنین چهره‌های بسیاری دیدیم که رسماً خودفروشی کرده‌اند و غیرت ملی و اعتقاد وطنی خود را فروخته‌اند. در همین چند روز کسانی به نام و ادعای ایرانی بودن از کشته شدن سرباز ایرانی به دست دشمن اجنبی اظهار خوشحالی کرده‌اند. این نشان می‌دهد که چه افرادی اصالت و ریشه دارند و چه کسانی سطحی‌اند و از عمق چندانی برخوردار نیستند.

این استاد دانشگاه درباره سوگیری دولت‌آبادی و تأثیر این رفتار بر انتشار کتابش که چندین سال است در انتظار نشر به‌سر می‌برد، گفت: فکر می‌کنم نه ایشان این حرف را با این هدف گفته و نه موضوع ربطی به مسائل مجوز نشر دارد. اینها دو موضوع متفاوت است و این است که به جناب دولت‌آبادی ارزش می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا