خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

گزارش و‌ عکس‌های خبرگزاری‌های ایسنا، فارس و ایرنا از متن و حاشیه‌ی تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران را در ادامه می‌خوانید:

ایسنا: مراسم وداع با فرمانده سابق سپاه قدس سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور میلیونی مردم تهران در حال برگزاری است.

مراسم وداع تهرانی‌ها با  پیکر پاک سپهبد شهید قاسم سلیمانی و یاران شهیدش ساعت ۸ صبح امروز (دوشنبه۱۶ دی) آغاز شد.

تعداد زیادی از مقامات کشوری و لشگری برای شرکت در مراسم نماز بر پیکر سردار سلیمانی که به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه می شود در دانشگاه تهران حاضر شده‌اند.

مردم تهران با شعارهای “مرگ بر آمریکا”، “مرگ بر اسرائیل”، “این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده”، “علمدار نیامد”، “ای لشگر صاحب زمان آماده‌ایم آماده ایم”، “نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا”، “وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد”، “لبیک یا حسین”، “لبیک یا خامنه‌ای”، “ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم”، “منتظر حکم جهاد رهبریم”، “آمریکا در چه فکریه ایران پر از بسیجیه” و… در مراسم تشییع و وداع با پیکر سردار شهید سلیمانی شرکت کرده‌اند.

همچنین پلاکاردهایی با عکس‌های شهید سلیمانی و نوشته هایی مثل “خون‌بهایت فتح قدس است”، “انتقام سخت” و “بدرود فرمانده” در دستان مردم قرار دارد.

استقبال و حضور گسترده و میلیونی مردم به گونه‌ای است که مسیرهای مستقیم به خیابان انقلاب تقریبا بسته شده و حرکت مردم به سختی انجام می‌شود.

این مراسم درحالی آغاز شده است که مردم عزادار تهران از ساعت‌های ابتدایی بامداد امروز در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکر این سردار سرافراز حاضر شده بودند.

ایستگاه‌های صلواتی از ساعات اولیه بامداد با پخش گل و پوسترهای حاوی تصاویر سردار سلیمانی با مردم برای حضور در مراسم تشییع سپهبد سلیمانی همراهی کردند.

قرار است پس از اقامه نماز بر پیکر سپهبد سلیمانی در دانشگاه تهران توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیکر وی در میان خیل عظیم دوستدارانش از خیابان انقلاب تا میدان آزادی بدرقه شود.

پیش از این پیکر شهدای این حمله تروریستی روز شنبه (۱۴ دی) به ترتیب در حرمین کاظمین (ع) و سپس در بغداد و بعد از آن در کربلای معلی در جوار حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و در نجف اشرف در جوار حرم امیرالمومنین (ع) تشییع شد. همچنین دیروز (یکشنبه ۱۵ دی) پیکر شهدا پس از ورود به ایران، ابتدا در اهواز و سپس در مشهد مقدس و در آستان قدس رضوی (ع) با حضور میلیونی مردم تشییع شد.

پس از تشییع و تکریم پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط مردم تهران، پیکر این سردار مقاومت عصر امروز (دوشنبه ۱۶ دی) جهت وداع به قم منتقل و سپس جهت تدفین در روز سه‌شنبه (فردا ۱۷ دی) به زادگاهش کرمان منتقل می‌شود. همچنین بر اساس اعلام حشدالشعبی، پیکر ابومهدی المهندس پس انجام آزمایش DNA جهت تدفین در  وادی‌السلام نجف به عراق منتقل خواهد شد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی به همراه تعدادی از هم‌رزمانش در جبهه مقاومت اسلامی بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در پی حمله تروریستی هوایی متجاوزان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس] گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

پیروز حناچی صبح امروز در حاشیه مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی با حضور در جمع خبرنگاران در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: قاسم سلیمانی برای مردم کار می‌کرد و مردم اعم از شیعه، سنی، مسیحی و غیرمسلمان نتیجه کار او را دیدند.

وی با بیان این‌که قاسم سلیمانی برای مردم کار می‌کرد و شهادت نتیجه نیت و عمل خالص او بود، اظهارکرد: منش این شهید این بود که همه مردم کشور را به مانند اعضای یک خانواده می‌دید و در میان مردم متواضع بود.

شهردار تهران با بیان این‌که قاسم سلیمانی مصداق بارز آیه شریفه أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ بود، گفت: دیدید که در زمان سیل متواضعانه بین روستاییان و مردم کمک‌رسانی می‌کرد.

حناچی با بیان این‌که هر کسی او را دوست دارد باید به مانند او باشد، گفت: جمعیت را ببینید این عکس‌العمل نتیجه نیت خالص او در عمل است و هر کسی خالصانه برای خدا باشد خدا هم برای او می‌سازد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مردم خواهان انتقام سخت هستند با بیان این‌که مسئولین کشور آنچه را که به مصلحت مردم و کشور است باید انجام دهند، اظهار کرد: مطمئن باشید که خداوند از آنها انتقام می‌گیرد و شما جوانان شاید به یاد نداشته باشید که در یک زمانی صدام تهران را موشک‌باران می‌کرد، اما بچه‌های انقلاب چند موشک را مهندسی معکوس کرده و پایه صنایع موشکی ایران را گذاشتند و این موشک به بانک مرکزی عراق برخورد کرد و معادلات جنگ را تغییر داد و مطمئن باشید خداوندی که این صحنه را چیده حتما بعد از آن نیز تدبیر دارد.

شهردار تهران با بیان این‌که به برکت خون شهید قاسم سلیمانی جریان مقاومت در منطقه، مقاوم‌تر عمل می‌کند، ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی نتیجه 50 سال تلاش، تجربه، مجاهدت و غیره را دید و مسئولان نیز باید این مسیر را تعقیب کنند.

حناچی با بیان این‌که مردم خوبی داریم، گفت: دیدیم که در اهواز چه مراسم تشییع جنازه‌ای برگزار شد و این در حالی است همه می‌دانیم مردم اهواز از سیل، ریزگرد، شرایط اقتصادی و غیره ناراحت هستند؛ اما تشییع خاصی برگزار کردند و حالا تهران را هم ببینید که از همان دقایق ابتدایی صبح، مردم زیادی برای حضور در این مراسم حاضر شدند و همه ما باید قدرشناس این مردم باشیم و تلاش کنیم که برای آنها کار کنیم.حناچی

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

علوی

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله (عج) در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

جعفری

سردار حمید هداوند در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تمهیدات پلیس در این مراسم گفت: همه عوامل انتظامی و راهور از ساعت پنج صبح به صورت صد درصد در مسیرهای تشییع پیکر آماده باش هستند.

وی با بیان این‌که تا پایان مراسم عوامل پلیس در خدمت مردم هستند، اظهار کرد: احتمال دارد مراسم تشییع پیکرها که در تهران برگزار می‌شود از مشهد هم شلوغ‌تر باشد، چرا که از بسیاری از شهرهای اطراف تهران نیز برای شرکت در این مراسم حضور پیدا کردند و به همین دلیل احتمالا برگزاری مراسم طولانی‌تر خواهد شد.

جانشین رییس پلیس تهران با بیان این‌که بالغ بر میلیون‌ها نفر در این مراسم شرکت خواهند کرد، اظهار کرد: تا آخر مراسم هر ساعتی که باشد در کنار مردم خواهیم بود و مأموران در آماده باش صد درصد هستند.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

حجت‌الاسلام علی یونسی در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

مسئول اطلاعات سپاه پاسداران در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

حسین طائب  در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

ربیعی

علی ربیعی در مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ ایران را به زدن اماکن فرهنگی تهدید کرده است؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه جریان افراطی تحلیل غلطی از شرایط ایران ارائه کرد مبنی بر اینکه شرایط طوری است که نوعی نارضایتی وجود دارد و فشار تحریم بر مردم اثر کرده و الان زمانی است که ایران در ضعف است و آن‌ می‌تواند عملیاتی انجام دهد و بر اساس همین عملیات ایران را وادار کند که تسلیم شده و هیمنه خود را برای همیشه در منطقه از دست دهد، ترامپ دچار اشتباه محاسباتی شد.

وی افزود: این اشتباه بزرگترین اشتباه محاسباتی در تاریخ آمریکا بود.

ربیعی گفت: راهپیمایی و تشییعی که در عراق و شهرهای مختلف ایران انجام شد ترامپ را متوجه کرد این تفکر که مردم منطقه در حال حاضر از سیاست‌های ایران نارضایتی دارند و در داخل ایران احتمالا وضعیت نظام پایین‌تر آمده، کاملا تحلیل اشتباهی است.

ربیعی اظهار کرد: اولین ثمره خون شهید سلیمانی و همراهانش انسجام مجدد و قدرت ملی بود که موجب بهت همگان شده است و بعد از این آمریکا ناچار است بازدارندگی کند تا ما اقدامی متناسب انجام ندهیم و این تهدید را کرده است و بدون توجه به هر قاعده بین المللی حتی می‌خواهد تمدن ایرانی را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: ما قطعا بر موضع خود که باید پاسخ سخت بدهیم خواهیم ایستاد و ترامپ با توجه به جمعیتی که در عراق و جاهای دیگر مشاهده کرد نمی‌تواند استراتژی بازدارندگی را دنبال کند.

وی در رابطه با اینکه چه عاملی باعث شد ترامپ مستقیما فرمانده پایان بخشی به داعش را به شهادت برساند، گفت: آمریکا به دنبال حذف داعش نبود و داعش اهرم آنها بود، چون هم می‌گوید با داعش مقابله می‌کنیم و هم علیه کشورها از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین وقتی دیدند ما داعش را عقب رانده‌ایم و نظم سیاسی منطقه بر اساس سیاست‌های ایران شکل می‌گیرد، کلیدی‌ترین عنصر سیاسی ایران در گرفتن نظم منطقه را زدند.

ربیعی خاطرنشان کرد: ترور شهید سلیمانی زدن استراتژی نظم در منطقه بود.

حاجی میرزایی

صبح امروز محسن حاجی میرزایی همگام با آحاد ملت در آئین باشکوه تشیع پیکر پاک و مطهر سردار سرافراز اسلام سپهبد قاسم سلیمانی و هم‌رزمان شهیدش حضور یافت.

شایان‌ذکر است؛ وزیرآموزش‌وپرورش با حضور در منزل شهید سلیمانی و دیدار با خانواده وی شهادت سردار رشید اسلام را تبریک و تسلیت گفته بود.

همچنین حاجی میرزایی در شب شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی وی را به‌عنوان نماد عزت، غیرت و هوش ایرانی دانست و تصریح کرده بود: زندگی سراسر افتخار وی گفتمان مقاومت اسلامی و بخش پر غروری از تاریخ ایران است لذا معرفی دقیق ابعاد شخصیت، روحیات، منش و فعالیت‌های سردار سلیمانی، در کتاب‌های درسی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رییس جمهور سابق ایران در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

محمود احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافت.

زینب سلیمانی دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مراسم میلیونی تشییع پیکر قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در دانشگاه تهران، گفت: حاج قاسم گفت فرزندان‌مان را در راه ولایت تقدیم می‌کنیم تا خدای ناکرده شما احساس تنهایی نکنید. پدرم بیش از 40 سال در کشتی عاشورا و با چراغ ولایت در تلاشی خستگی‌ناپذیر با شوق شهادت در نبرد با دشمنان اسلام و انسانیت شجاعانه پیکار کرد.

وی ادامه داد: او پدری دلسوز برای فرزندانش و تمام فرزندان شهدا بود. او مهربان‌ترین همسر و پدری مجاهد و بی‌باک و سربازی فداکار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط ایمان می‌دانست. حاج قاسم بزرگترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود. در جنگ‌ها و نبردها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد.

دختر قاسم سلیمانی ادامه داد: ایمان او به خدا، دشمن را در دید او به ناچیزی در مقابل قدرت خدا تبدیل کرد. پدرم خواب راحت را از چشم تمام ستمگران، مستبدان و تکفیری‌ها ربوده بود. اسم حاج قاسم سلیمانی آشیانه صهیونیزم، تکفیر و نظام سلطه را هم‌اینک می‌لرزاند. امروز اندیشه و جهاد پدرم جبهه مقاومت را به مکتبی نهادینه شده و پیروز تبدیل کرده است. جهانیان پیام جهاد و اندیشه سلیمانی را فهمیده و ذلت نظام سلطه، صهیونیزم و تکفیر را مقابل آن جهان دیده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکا باید بداند که عاشورا منشاء قدرت مجاهدین و آزادی‌خواهان و موجب وحشت دشمنان اسلام و انسانیت است. شاگردان مکتب خمینی و خامنه‌ای در کلاس درس جهاد و اخلاص سلیمانی تربیت شده‌اند و تا زنده‌اند شاگردان دیگری را تربیت و موجب رعب و وحشت مضاعف سلطه‌گران و تکفیری‌ها خواهند بود. آمریکا و صهیونیزم بدانند شهادت پدرم موجب بیداری بیشتر فطرت انسان‌ها در جبهه مقاومت شده و روزگار آنان را تیره و تار و خانه‌های عنکبوتی آنان را فرو خواهد ریخت.

دختر شهید قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: از دیروز جهانیان استقبال گرم مردم عراق و ایران را در تشییع جنازه حاج قاسم و مجاهد بزرگ ابومهدی نظاره کردند و امروز در تهران و فردا در کرمان نیز خواهند دید که در این حماسه حضور ملت عاشورایی ایران پیام خود را به کل دنیا خواهد رساند.

وی متذکر شد: به قول پدرم «آقای ترامپ قمارباز» تصویر شیطانی تو در جدایی و تفرقه میان دو ملت ایران و عراق با خطای استراتژیک، توخالی درآمد و به خاک و خون کشیدن دو مجاهد بزرگ موجب اختلاط خون مجاهدان بزرگ ابومهدی و حاج قاسم و عامل پیوند تاریخی دو ملت ایران و عراق شد و تنفر جاودانه آنان را علیه آمریکا برانگیخت.

دختر شهید قاسم سلیمانی، با اشاره به مصوبه پارلمان عراق برای خروج آمریکا از این کشور، گفت: دیروز پارلمان عراق خروج آمریکا از این کشور را کلید زد. خانواده سربازان آمریکایی در غرب آسیا که شاهد ذلت آمریکا در نبردهای سوریه، افغانستان، لبنان، عراق، یمن و فلسطین هستند در انتظار مرگ فرزندان‌شان روزهای‌شان را سپری خواهند کرد.

وی خطاب به پست‌ترین رییس‌جمهور آمریکا، گفت: ترامپ دیوانه که خود نماد جهل و بازیچه دست صهیونیست هستی خیال نکن با شهادت پدرم همه چیز تمام شد. رهبرم و پدرم، پدری داشت که در کنارش بود، در کنارش ایستاد و ما هم همانند پدرم در کنارش خواهیم ماند. امروز سلیمانی‌های مقاومت پیام دادند. عموی عزیزم سیدحسن نصرالله پیام خود را داد. اسماعیل هنیه، زیاد نَخاله، بشار اسد، ابوحسن عامری و عبدالملک حوثی که هر کدام به تنهایی چون پدرم برای نابودی امثال تو کفایت می‌کنند، پیام‌شان را خواهند داد.

دختر شهید قاسم سلیمانی تصریح کرد: دلم نمی‌آید نگویم، پدرم یک همراه دیگری هم داشت و او آقای پورجعفری بود. ایشان بدون پدرم آب و غذا نمی‌خورد و بدون پدرم نمی‌خوابید. ایشان نماد یک مجاهد صادق بود که آخر هم در رکاب پدرم به آرامش رسید.

وی متذکر شد: همه ستمگران عالم بدانند پدرم در قلب ملت ایران و امت مقاومت و آزادی‌خواهان جهان جای دارد. با تجدید پیمان مجدد با رهبر عزیزمان قول می‌دهم من و همه فرزندان پدرم با خاطرات و مهربانی‌های پدرم که همواره زنده است و نزد خداوند روزی می‌خورد، زندگی می‌کنیم و بغض و کینه خود و فرزندانمان را با دستور ولایت علیه ظالمان تا ابد حفظ خواهیم کرد.

در حال تکمیل…


فارس: قشرهای مختلف مردم تهران فوج فوج در حال حرکت به سمت دانشگاه تهران، محل برگزاری مراسم تشییع هستند و این درحالی است که قرار است مراسم تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی از ساعت 8 آغاز شود.

در حالی که یک ساعت به زمان آغاز رسمی مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش باقی مانده است، قشرهای مختلف مردم تهران فوج فوج در حال حرکت به سمت دانشگاه تهران، محل برگزاری مراسم تشییع هستند.

مردم با در دست داشتن تصاویری از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس سر می‌دهند و خواهان انتقام سخت ترور سردار سلیمانی هستند.

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

** اعدام نمادین ترامپ توسط مردم/ حمل جنازه رئیس جمهور جنایتکار آمریکا

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

** لال شود زبانی که حرف از مذاکره بزند

** انتقام؛ مطالبه اصلی شرکت کنندگان

دست نوشته‌های زیادی با موضوع انتقام سخت از آمریکایی‌ها در دستان شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع میلیون سردار حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش به چشم می‌خورد.

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس] گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

** ایران و العراق لایمکن الفراق

مراسم تشییع پیکر شهدا، رأس ساعت 8 در دانشگاه تهران آغاز می‌شود و در ادامه، رهبر معظّم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماز را بر پیکر مطهّر سردار سلیمانی اقامه خواهند کرد.

پس از اقامه نماز، پیکر شهدا از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع خواهد شد.

پیکر سردار سلیمانی پس از تشییع در تهران به قم منتقل می‌شود و پس از تشییع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برای تدفین به کرمان منتقل می‌شود.

در حال تکمیل…


ایرنا:مراسم تشییع پیکر سردار شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش با حضور خیل عظیم عزاداران در حال برگزاری است.

مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ساعت ۸ صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه تهران آغاز شد و تعداد زیادی از مقامات کشوری و لشکری برای اقامه نماز در محل دانشگاه تهران حاضر شده‌اند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم بر پیکر شهید سلیمانی اقامه نماز خواهند کرد.

در حال حاضر تمام خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران مملو از جمعیت عزادار بوده و هر لحظه بر تعداد تشییع کنندگان پیکر این سرباز وطن افزوده می‌شود.

سپهبد شهید قاسم سلیمانی  بامداد روز جمعه  به همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان حشد الشعبی توسط بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید. این اقدام جنایتکارانه آمریکا در حالی رخ داد که سپهبد سلیمانی به دعوت نخست وزیر عراق و در جهت کاهش تنش‌های منطقه ای، در کشور عراق حاضر شده بود.
پیکر شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش پس از تشییع باشکوه در شهرهای عراق، روز گذشته وارد خوزستان شد و بعد از وداع مردمی در اهواز به مشهد مقدس منتقل شد. پیکر شهید سلیمانی شب گذشته به تهران متقل شد.

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس] گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

رهبر انقلاب اسلامی در فضایی حزن انگیز بر پیکر سپهبد شهید سردار سلیمانی و همرزمانش نماز اقامه کردند.

مراسم تشییع و بدرقه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی از صبح امروز در خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران آغاز شده است.

گذرگاه‌های تهران از سپیده دم امروز شاهد حضور گسترده، پرشور و تاریخی مردم این شهر و همه مهمانان آن در مراسم بدرقه سردار سپهبد قاسم سلیمانی است؛ شکوهی به عظمت سردار در خیابان های تهران برپاست و کلام و تصویر از توصیف آن عاجز.

گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر مسیرهای منتهی به مراسم، حکایت از حجم انبوه جمعیت برای بدرقه سردار شهید سلیمانی دارد. ازدحام جمعیت برای شرکت در مراسم از سمت کرج و استان البرز بوده  و ایستگاه های مترو ارم سبز و دیگر ایستگاه های منتهی به این مسیر با ازدحام بالای جمعیت روبروست.

اقشار مختلف جمعیت از زنان و مردان به همراه کودکان خود مشاهده می‌شود که به صورت خانوادگی در این حضور داشتند و ازدحام جمعیت موجب تعطیلی برخی ایستگاه مترو شده است و قطارها تا توقف پنج دقیقه ای در هر ایستگاه دارند.

بر اساس اعلام مترو، قطارها در مسیر انقلاب توقفی نخواهند داشت و دو یا سه ایستگاه پیش از مسیر انقلاب از حرکت ایستاده اند. حرکت از سمت میدان انقلاب همراه با دسته های عزاداری و نوحه خوانی است و مردم با ذکر صلوات از اتوبوس ها پیاده می شوند. ایستگاه های اتوبوس هم همچنان به شکل ازدحام بوده است و جمعیت به شکل فزاینده ای در همه خیابان ها اضافه می شوند و در مسیر راهپیمایی مردم بلندگوها مردم را در عزاداری همراهی می کنند. بر اساس اعلام شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی در تهران با امضای طوماری خواهان گرفتن انتقام سخت شهادت سردار سلیمانی شدند. جمعی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان با اعدام نمادین ترامپ، جنازه وی را از چهارراه کالج تا دانشگاه تهران حمل کردند.

حال و هوای دانشگاه تهران

خیابان های اطراف دانشگاه تهران مملو از جمعیت است و شعارهای مرگ بر آمریکا و  نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا از مهمترین شعارهای حاضران در خیابان هاست. همزمان با تکمیل ظرفیت جمعیت در دانشگاه تهران برخی خبرهای تایید نشده از برخی مشکلات تنفسی جمعیت حاضر خبر می دهند.   به دلیل استقبال بسیاز زیاد مردم مقابل دانشگاه تهران، توسط گروه های حافظ نظم و نیروهای انتظامی معبری از خیابان فخررازی به دانشگاه باز کردند تا تعدادی از خانواده های مسئولان بتوانند وارد دانشگاه شوند. درب دانشگاه تهران بسته شده و امکان ورود مردم به داخل دانشگاه وجود ندارد. حضور بسیار زیاد جمعیت سبب شده امکان برگزاری نماز در داخل دانشگاه تهران نیز فعلا امکان پذیر نشود.

امروز مردم تهران و ایران به احترام شهدای مقاومت قیام کردند تا به شهدا بگویند که سنگرشان خالی نیست و امروز هر ایرانی جلوه تاریخی یک حماسه است.  پیام مقام معظم رهبری درباره شهادت سردار سلیمانی قرائت  و با ابراز احساسات مردم حاضر در صحنه روبرو شد. مراسم با تلاوت آیات قران و مداحی در دانشگاه تهران آغاز شده، تشییع کنندگان پیکر سردار سلیمانی از خیابان های اطراف از جمله نواب و میدان توحید خود را به دانشگاه تهران می رسانند.  به دلیل حضور و تجمع زیاد مردم انقلابی مقابل دانشگاه تهران، از مردم به کرات خواسته شد که مقابل دانشگاه تهران تجمع نکنند و به سمت میدان انقلاب وآزادی حرکت کنند. بی نظمی داخل دانشگاه تهران به دلیل حضور پرشور مردم همچنان وجود دارد.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا، حجم جمعیت در میدان انقلاب به حدی است که کسی نمی تواند قدمی بردارد و تنها امکان ایستادن وجود دارد.
در محل دانشگاه شریف اعلام شد که نیروی انتظامی اعلام کرده که در میدان انقلاب جمعیت زیادی هست و دیگر به سمت دانشگاه تهران نروند و یا خیلی آهسته حرکت کنند که دچار مشکل نشوند.
نیروهای امدادگر و نجات‌گر هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ از تمامی مردم در تهران درخواست کردند که توجه کافی به سالمندان، کم‌توان‌ها، خانم‌ها و کودکان حاضر در مراسم داشته باشند؛ فشار جمعیت بالاست.
پس از اقامه نماز بر پیکر شهدای مقاومت، نمازگزاران در حال خروج از میدان آزادی به سمت خیابان انقلاب هستند و سخنگو از مردم می خواهد با آرامش از دانشگاه تهران خارج شده و به سمت میدان آزادی پیکرهای شهدا را تشییع کنند. جمعیت در این لحظه در خیابان آزادی تقاطع بهبود مستقر و منتظر پیکرهای مطهر شهداست.
در حالی که مراسم تشییع در دانشگاه تهران به پایان رسیده اما همچنان سیل جمعیت از سمت خیابان های اطراف به طرف دانشگاه می روند. دو ماشین که با گل آرایی برای تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده بود، بدون حمل پیکر در حال خروج از دانشگاه تهران است. با توجه به جمعیت زیاد در هر سه مسیر رفت و برگشت خیابان آزادی حضور خودروی حامل پیکر شهدا در این محل دست کم ممکن نیست، کل خیابان پر از مشایعت کنندگان است که حرکت خودرو را ناممکن می کند. تشییع پیکر شهدای مقاومت از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی در حال انجام است.

مسیرهای پرترافیک

خبرنگاران ایرنا از حجم بالای ترافیک در خیابان ها و اتوبان های منتهی به مسیر حکایت دارد. اتوبان چمران، خیابان فاطمی و خیابان های منتهی به خیابان انقلاب از جمله خیابان حجاب و وصال و کارگر با ترافیک سنگین روبرو هستند و به دلیل دشواری تردد خودروها شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی پیاده به سمت دانشگاه تهران می روند.
نیروی انتظامی از مردم حاضر مقابل دانشگاه شریف درخواست می‌کند که با توجه به ازدحام بسیار زیاد جمعیت در میدان انقلاب و خیابان های نزدیک آن خیلی آرام به آن سمت حرکت کنند. با توجه به اعلام پرشدن ظرفیت دانشگاه تهران عده ای از مشایعت کنندگان در خیابان آزادی مستقر شده‌اند و به سمت خیابان انقلاب نمی‌روند.

حاشیه‌های حضور مردم

بر اساس گزارشات میدانی خبرنگاران ایرنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خیابان حجاب از شرکت کنندگان در مراسم با صبحانه پذیرایی کرد. خیابان حجاب مملو از جمعیت به سمت دانشگاه تهران است.  حرکت خودجوش مردم انقلابی، شهید پرور و قدرشناس تهران در آیین تشییع شهدای مقاومت  با برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع، چای نان و، پنیر، آش، شیر داغ و توزیع پوسترهای مختلف از شهید سلیمانی و سایر شهدای حمله تروریستی آمریکا نکته جالب و قابل توجه این مراسم است. پوسترهای سردار سلیمانی در دست مشایعت کنندگان است و عده ای به صورت خودجوش پوسترهایی با تصاویر مختلف از او را میان تشییع کنندگان توزیع می کنند و موکب های پذیرایی از تشییع کنندگان برقرار است.
پرچمهای اسرائیل و آمریکا کف خیابان های اطراف دانشگاه صنعتی شریف پهن شده و مردم از روی آنها تردد می‌کنند. مقابل این دانشگاه پیمان‌نامه‌هایی میان مردم در حال پخش است.  عده ای از شرکت کنندگان در مراسم پلاکاردهایی را در دست دارند که روی آن علاوه بر تصاویر سردار سلیمانی نوشته شده من… «انتقامت را می گیرم» و در کنار شعارهای متداول مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل شعار مرگ بر منافق هم شنیده به گوش می رسد.
پوسترها و دست نوشته‌هایی با عبارت‌های «علم بر زمین نمی ماند سردارم» «خون بهایت فتح قدس است»، «ما تا آخر ایستاده ایم»، «پیروزی نزدیک است»، «سنگرت خالی نیست سردار دلها»، «بدرود فرمانده» و «خامنه ایِ امام انتقام انتقام»  شور و حال خاصی به این مراسم داده است.  افرادی کفن پوش هم با شعار «یک کلام انتقام» میان جمعیت حضور دارند.
صف نماز میت تا مقابل دانشگاه شریف هم کشیده شده و «ای پسر فاطمه، تسلیت، تسلیت» و «انتقام انتقام» شعار غالب جمعیت پس از اقامه نماز است. جمله مشهور «والله ان قطعتمو یمینی، انی احامی ابدا عن دینی» که منسوب و در مدح رشادت های «عباس بن علی» (ع) خوانده می شود؛ از بلندگوها به گوش می رسد. نوزادانی هم به همراه مادران خود در خیابان های تهران حضور دارند. گروهی از اعضای کتائب حزب‌الله عراق  وعراقی های ساکن حوالی خیابان انقلاب و دکتر غریب با در دست داشتن پرچم‌های زرد رنگ کتائب حزب الله عراق، شعار «کلا کلا آمریکا» و «الامریکا شیطان الاکبر» در مراسم تشییع شهدای مقاومت حضور دارند. پرچم‌های گره خورده ایران، عراق و حزب الله لبنان در دست در بین جمعیت دیده می‌شود.

مسوولان لشگری و کشوری حاضر در مراسم بدرقه سردار سلیمانی

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا  حجت الاسلام «محمود علوی» وزیر اطلاعات در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران حضور یافته است. «علی ربیعی» سخنگوی دولت، «غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهور، سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده سابق سپاه، «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، «عبدالعلی عسگری» رییس سازمان صدا و سیما، «علی یونسی» دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، «محمود احمدی نژاد» رییس دولت نهم و دهم پیروز حناچی شهردار تهران، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، حجت السلام و المسلمین محسن قرائتی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، علی ربیعی سخنگوی دولت و حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی خاموشی» رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از چهره‌های حاضر در مراسم هستند.

اشک‌های رهبر در فراق سردار

رهبر معظم انقلاب صبح امروز درحالی بر پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی نماز خواندند که در بخش های مختلف نماز بارها گریه کردند و همزمان با با تکبیرهای رهبر انقلاب و صدای گریه ایشان نمازگزاران حاضر هم گریه می‌کنند. هم اکنون نماز تمام شد و پیکر شهدای مقاومت به برای مشایعت مردم به بیرون از دانشگاه انتقال یافت.

سپهبد شهید قاسم سلیمانی بامداد روز جمعه  به همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان حشد الشعبی توسط بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید. این اقدام جنایتکارانه آمریکا در حالی رخ داد که سپهبد سلیمانی به دعوت نخست وزیر عراق و در جهت کاهش تنش‌های منطقه ای، در کشور عراق حاضر شده بود. پیکر شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش پس از تشییع باشکوه در شهرهای عراق، روز گذشته وارد خوزستان شد و بعد از وداع مردمی در اهواز به مشهد مقدس منتقل شد. پیکر شهید سلیمانی شب گذشته هم به تهران متقل شد.

گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]گزارش: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران [+عکس]

در حال تکمیل…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا