خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مراتع کبودراهنگ همدان مستعد صنعت زنبورداری

شهرستان کبودراهنگ سرزمین غارهای شگفت‌انگیز، رتبه نخست بیشترین تعداد چشمه‌های ثبت شده در ایران را به خود اختصاص داده‌ و رتبه اول استان در جذب گردشگر را دارد.

روزنامه همدان پیام نوشت: «کبودراهنگ به عنوان وسیع‌ترین شهرستان استان همدان به علت موقعیت جغرافیایی، کشاورزی و صنعت از مهمترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود.

در حال حاضر کبودراهنگ یکی از شهرستان‌هایی است که به علت داشتن اراضی و مراتع وسیع ظرفیت بسیار مناسبی در توسعه هر چه بیشتر صنعت پرورش زنبورعسل دارد و به طور قطع توجه ویژه به این حوزه از نقش مؤثری در افزایش تولید عسل و اشتغال و درآمد اقتصادی پایدار برای این شهرستان و حتی استان خواهد داشت.

چندی پیش فرماندار کبودراهنگ در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری این شهرستان از وجود ۹۰ هزار هکتار اراضی و منابع بکر و مستعد برای صنعت زنبورداری در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در شهرستان کبودراهنگ ۹۰ هزار هکتار منابع و اراضی بکر با گونه‌های مختلف گیاهی برای صنعت پرورش زنبورداری وجود دارد و این شهرستان برای رونق هر چه بیشتر این صنعت مساعد است.

مسلم غلامی بیان کرد: در این رابطه کمک مسئولان و دستگاه‌های اجرایی شهرستان در بحث زنبورداری ضروری بوده و رونق تولید عسل و پرورش زنبور در شهرستان حمایت‌های همه‌جانبه دستگاه‌های ذی‌ربط را می‌طلبد.

در همین رابطه مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه کبودراهنگ به عنوان وسیع‌ترین شهرستان استان همدان جایگاه خوبی برای پرورش زنبورعسل دارد، اظهارکرد: سطح اراضی کشاورزی این شهرستان ۲۲۰ هزار هکتار بوده که سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار کشت شده و مابقی به صورت آیش است.

علی سرخوش افزود: از ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار هکتار کل اراضی سطح شهرستان کبودراهنگ حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار آن جزء مراتع بوده که این مراتع غنی از گونه‌های گیاهی بومی مختلف هستند و مکان مناسبی می‌توانند برای پرورش زنبورعسل باشند.

او با اشاره به فعالیت ۱۳۰ بهره‌بردار پرورش زنبورعسل در شهرستان کبودراهنگ ادامه داد: در حال حاضر شهرستان کبودراهنگ در 3 بخش شیرین‌سو، گل‌تپه و بخش مرکزی دارای ۱۲۶ واحد زنبورستان در مجموع با ۱۱ هزار و ۶۸۶ کلنی است.

سرخوش خاطرنشان کرد: از ۱۲۶ واحد پرورش زنبورعسل سطح شهرستان به تفکیک ۷۳ واحد با ۷۹۸۵ کلنی زنبورعسل در بخش مرکزی، ۱۹ واحد با ۴۳۳ کلنی در بخش شیرین‌سو و ۳۴ واحد با ۳۲۶۸ کلنی در بخش گل‌تپه واقع شده است.

وی تولید سالانه ژل رویال این شهرستان را بیش از ۲۷۲۷.۵ گرم برشمرد و اظهارکرد: از ۱۱ هزار و ۶۸۶ کلنی موجود واحدهای نبورعسل این شهرستان ۹۶۳ کلنی به تولید ژل رویال اختصاص دارد.

سرخوش با اشاره به مصرف سالانه ۲۴۴ هزار و ۱۴۶ کیلوگرمی شکر واحدهای زنبورعسل موجود سطح شهرستان بیان کرد: علاوه بر عسل و ژل رویال سالانه واحدهای زنبورعسل این شهرستان دارای ۱۷۳۴ کیلوگرم تولید موم و ۴۰.۵ گرم برموم هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ هم از شناسایی ۱۵۰ گونه گیاهی در یکی از عرصه ‌های منابع طبیعی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این تعداد گونه‌های گیاهی در کوه‌های آق‌بلاغ و آق‌داق در سمت منطقه شیرین‌سو شناسایی شده‌اند.

ابوالقاسم علی‌ویردی با اشاره به مساحت ۹۵ هزار هکتاری اراضی ملی شهرستان کبودراهنگ خاطرنشان کرد: آستراسه، نعنا، چتریان، شب بو، گل گاوزبان، گندمیان و بقولات جزء گیاهان دارویی بوده که به وفور در شهرستان کبودراهنگ موجود است.

دستیار مردمی استاندار همدان هم در ۱۶ مردادماه امسال در جلسه فعالان اقتصادی مشاغل تولیدی کوچک شهرستان بهار بیان کرد: در3 موضوع عسل، پوشاک و فرش به دنبال یک کار استانی هستیم که با کمک برخی از افراد که دارای انگیزه بالا هستند و خسته نیستند، اقداماتی را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شورا قصری‌فر در این جلسه با اشاره به اینکه عسل استان‌ همدان با گلوکز زیر یک درصد هر کیلو به قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: این عسل به راحتی قابلیت فروش هر کیلو ۱.۵ میلیون تومان را با بسته‌بندی‌های مختلف دارد و لازمه آن این است که زنبورداران سطح استان همدان ضمن آشنایی و تعامل با یکدیگر نسبت به ایجاد یک برند عسل به نام استان اقدام کنند و عسل تولید شده خود را تنها به نام آن یک برند به فروش برسانند.

او با اشاره به اینکه عسل زنبورداران را در بسته‌هایی 4 گرمی به قیمت شش تا هفت هزار تومان با برنامه‌‍ریزی لازم می‌توان به فروش رساند، ادامه داد: تمامی زنبورداران با برند مورد نظر به نام استان به راحتی قابلیت فروش عسل خود را با قیمت هر چه بالاتر فراهم خواهند کرد.

دستیار مردمی استاندار همدان در ادامه بیان کرد: در حال حاضر این برنامه در ۱۰ استان کشور در حال پیگیری بوده و استان همدان هم به عنوان یازدهمین کشور پیگیر انجام چنین کاری است.

به گزارش ایسنا، وجود آب و هوای مناسب و مراتعی با پوشش گیاهی مناسب و نیز حمایت مسئولان به طور قطع از نقش مؤثری در رونق و موفقیت دوچندان صنعت پرورش زنبورعسل این شهرستان و حتی استان همدان برخوردار خواهد بود که نباید از این ظرفیت طلایی غافل شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا