خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رؤیای ناتمام» امیرکبیر

«رؤیای ناتمام» امیرکبیر در گفتمان هنر و معماری انجمن مفاخر معماری ایران، توسط چهار پژوهشگر میراث فرهنگی بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالگرد درگذشت امیرکبیر، سیدمحمد بهشتی، سید احمد محیط طباطبایی، محمدسعید ایزدی و محمد سالاری گوشه‌هایی از رویای ناتمام دارالفنون را طرح می‌کنند و گوشه چشمی به معماری و آبادانی متاثر و مرتبط با دارالفنون دارند.

در فراخوان حضور علاقمندان در این نشست آمده است: «دارالفنون یک رویای ناتمام است. بانی و مبتکر آن، فرصت نیافت شاهد فعالیت این نخستین موسسه آموزش عالی ایران باشد. اجل مهلت نداد. برای امیرکبیر، دارالفنون، یک رویا بود که ناتمام ماند.

امیرکبیر شهید یک رؤیا است. شهید مبارزه نور با تاریکی. شهید مبارزه دانش با جهل. اما شهادتش هم درسی نهفته در خود داشت. او را در حمام باغ فین کشتند. باغی که امروز یکی از نه باغ پرونده میراث جهانی «باغ ایرانی» است و تعبیر برخی‌ها از «باغ ایرانی»، یعنی عدن و بهشت که تجلی عالم ماورا است و به دست معمارانی عارف ساخته‌شده‌اند. امیرکبیر با شهادتش در یک «باغ ایرانی» یادآوری کرد که این نیز باغ و ملکی است ساخته دست انسان؛ نه گوشه‌ای از بهشت. چرا که در بهشت کشتار نمی‌کنند!

امروز نیز دارالفنون، از بسیار جهات، هنوز رویای ناتمام است. هنوز آموزش عالی ما نمی‌تواند تولید علم کند. هنوز، مانند زمان دارالفنون، ما علم یا فناوری را از خارج می‌آوریم و به زخم دردمان می‌زنیم. هنوز نتوانسته‌ایم دارالفنون را به درالعلم تبدیل کنیم. هنوز رؤیاهای ناتمام بسیاری داریم.»

نشست «دارالفنون؛ رؤیای ناتمام» چهارشنبه ۱۸ دی، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در «مرکز هنر پژوهی نقش جهان» با همکاری فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و ورود عموم آزاد است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا