خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام فضلی نژاد، از کیهان تا شوکران

اردشیر دادپی در یادداشتی با عنوان «پیام فضلی نژاد، از کیهان تا شوکران» در سایت عصر اسلام به بهانه‌ی پخش نشدن یکی از قسمت‌های برنامه‌ی شوکران در صداوسیما نوشت:

مملکت هیچ مشکل مهمی ندارد و بنابراین خبر مهمی هم ندارد و در نتیجه آخرین خبر که از قضا مهمترین خبر روز هم شده است اینکه شبکه 4 صداوسیما (ظاهرا) به خاطر یک دانه خبر ویژه روزنامه کیهان مجبور شده است مصاحبه‌ برنامه شوکران با «شیرین هانتر» را از جدول پخش قلم بگیرد و زیر خاک کند.

فریاد واویلا از این و آن بلند شده است که یعنی چی آقا، مگر شهر هرت است، کیهان پیروز شد، شوکران به حلق شوکران فرو شد، و از این مسائل. انگار از اولش افتراق خاصی بین صداوسیما و روزنامه کیهان وجود داشته است. دست دودوزه بازها که رو است، ولی حتی برخی حواس جمع‌‌ها هم یادشان رفته است که قضیه بیشتر شبیه این دست پشت آن دست زدن و نیشگون از خود هنگام خواب‌ زدگی است. دقیقا یک طرف قدرت نمایی می‌کند و طرف دیگر مظلوم نمایی. اصلا انگار این مهمترین چیزی بوده است که مخصوصا توی این اوضاع اخیر سانسور شده است.

بگذریم. بدتر از این حرف‌ها، فراموشی تاریخی عجیبی است که بر این خبر مزخرف و این واکنش‌های مزخرف تر سایه انداخته است. ملت دیگر یک جورهایی چیز خاصی از دهه 80 یادشان نمی‌آید. در مورد خبر سانسور شوکران، بسیار بسیار مهمتر از محرومیت ملت از فیض افاضات شیرین هانتر، فراموشی جمعی آنها در مورد «پیام فضلی نژاد» مجری شوکران است.

حسین شریعتمداری مدیر کیهان و پیام فضلی نژاد
حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان و پیام فضلی نژاد

پیام فضلی نژاد ظاهرا اولش روزنامه نگار سکولار و اصلاح طلب بوده است، در اوایل دوران خاتمی. در پرونده بازداشت وبلاگنویسان او را هم دست به کاغذ می‌کنند و مستقیم از نزد قاضی مرتضوی به دفتر روزنامه کیهان می‌رود و می‌شود پسر خوب حسین شریعتمداری. سالها و سالها همین آقای پیام فضلی نژاد در کنار ابراهیم حاجی محمد زاده و حسن شایانفر و مهدی محمدی و سعید مستغاثی، با اسم و رسم خودش یا بی اسم و رسم خودش، درباره‌ی آدمهای مختلف، از سینمایی و دانشگاهی گرفته تا سیاسی و حوزوی مطالب افشاگرانه نوشت و به نوعی کار دست آنها داد.

همین الان دو جلد کتاب به نویسندگی پیام فضلی نژاد موجود است به نام «شوالیه‌های ناتوی فرهنگی» و «ارتش سری روشنفکران» که هزاران نسخه‌اش با نظر ویژه نهادهای خاص به عنوان فهرست ضروری مطالعاتی برای نوجوانان و جوانان دوره‌های ایدئولوژیک فروش رفته است و چاپ بالا برده است. توی این کتاب‌ها فضلی نژاد کلی خبر ویژه و البته مقدار بالایی چرت و پرت و دروغ نوشته است عین همین خبر ویژه‌ای که چند روز پیش روزنامه‌ی کیهان درباره‌ی شیرین هانتر نوشت و به هم چسبانده است و کتاب در آورده است. عبدالکریم سروش، رامین جهانبگلو، سید حسین نصر توی این کتاب‌ها و نوشته‌ها حسابی کبود کبود می‌شوند. همان سید حسین نصری که این روزها در آخرین سری شوکران چشم در چشم او دوخته است و با او مصاحبه کرده است.

همان سالها فضلی نژاد راه می‌افتاد در دانشگاه‌های کشور و درباره‌ی زمین و زمان افشاگری می‌کرد، درباره‌ی شاعران و نویسندگان، و خواهان حذف اسم و رسم آنها از تمام مجاری رسمی می‌شد.

بعد حوالی سال 93 بود که فضلی نژاد یکهو از کیهان برید و نشریه‌ای راه انداخت به نام «عصر اندیشه». یعنی دیگر وقت بگیر بگیر گذشته است و الان وقت اندیشه است. یک وجهه‌ی روشنفکری برای این نشریه درست کرد مثل مصاحبه با آدم‌های نسبتا درست و حسابی این طرف و آن طرف، ایرانی و آمریکایی و اروپایی. اما سرمقاله‌های او در همین نشریه را هم که بخوانید، هنوز با یک کیهانی تمام عیار طرف هستید، هنوز اهل پرونده جمع کردن و خواهان بگیر بگیر و جمع کردن بساط آنهایی که او خوشش نمی‌آید.

خلاصه مثل اینکه کافی نباشد، یکی دو سال پیش، فضلی نژاد از عصر اندیشه هم پر کشید و یک برنامه در بهترین وقت شبکه 4 به او دادند به نام «شوکران». یعنی دیگر خداوکیلی این دفعه جدی است و قرار است یک آپدیت اساسی ارائه دهد و خلاصه شاهدش هم اینکه اسمش شوکران است و قضیه مثل مرگ و زندگی سقراط حیاتی است.

به هر حال،‌ به لطف حضور تعدادی مهمان معروف اما بی خطر و تعدادی سوال و جواب بی‌خطرتر، پیام فضلی نژاد تا حد زیادی موفق شد گذشته را از ذهن حاضران و غایبان آن سال‌ها پاک کند و به بسیاری از مخاطبان خود بقبولاند که الان دیگر یک روشنفکر حق طلب واقعی است. بگذریم که اتفاقا در همین برنامه هم، ثابت می‌کند ته وجودش مهر کیهان خورده است و پاک هم نمی‌شود.

اصل مساله این است که پیام فضلی نژاد از لحاظ تحصیلات و سابقه‌ی علمی و حتی روزنامه نگاری، صلاحیت اجرای یک برنامه‌ی روشنفکری و آکادمیک را ندارد. تمام نوشته‌های او را اگر بخوانید، حتی یک برگ مطلب که از لحاظ استانداردهای همین مهمان‌ها قابلیت تایید روش شناختی داشته باشد پیدا نمی‌کنید. خود انتخاب او برای رویارویی با این چهره‌ها یعنی تعهد که باشد تخصص حرف مفت است. خود انتخاب او یعنی از قبل معلوم شده است کی با کی حرف بزند، حالا یک شیرین هانتر کمتر یا بیشتر چه فرقی می‌کند؟

اصل مهمتر مساله اینکه به درک که چشم مردم به جمال دلربای «شیرین هانتر» روشن نشد. حرفی که دقیقا همه باید بیان کنند و معلوم نیست چرا بیان نمی‌کنند این است که: پیام جان! هیچ کس با تغییر و چرخش و مانور شما مشکلی که ندارد، اتفاقا خیلی هم خوب است که خودت را اصلاح کنی. فقط به نظرت یک توضیح کوچکی، یک ذکر سابقه‌ای، یک حدیث نفسی، به این همه کسانی که به خاطر سالها قلم فرسایی تو زندگی‌شان دستخوش حوادث ریز و درشت شده است، و صدها هزار نفر آدمی که هر روز در پایگاه ایدئولوژیکشان موظف به خواندن خبرهای ویژه‌ات در کیهان بودند و کتاب‌هایت جزء فهرست مطالعاتی‌شان بود و نتیجتا حرف‌های تو درباره‌ی آن آدمها را مثل وحی منزل باور کرده بودند، بدهکار نیستی؟

به فرض که الان همه چیز دعوای زرگری بین کیهان و شوکران نباشد و واقعا کنج خانه غمباد گرفته باشی که های های حقیقت ذبح شد و آزادی بیان سلب شد. به نظرت نمی‌آید این تنها وزشی از طوفان آن همه بادهاست که خودت با دست و قلم خودت کاشتی؟ حالا که ملت فراموشی جمعی گرفته‌اند و یادشان نمی‌آید، لااقل دیگر مظلوم نمایی نکن!

غلبه‌ی روزنامه‌ی تندروی کیهان بر شیرین هانتر

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. برنامه شوکران خوب است اما نه به خاطر مجری اش که نه صدا و نه سیمای یک مجری را دارد و حتی زیادی هم حرف می زند اما امثال او باید باشند تا بزرگانی که معلوم نیست تا فردا زنده باشند که دیده شوند در جایگاه رسانه حاضر شوند من محاکمه ای از طریق رسانه را نمی پسندم حتی برای بدترین افراد و این شیوه مطلوبی نیست. از انصاف نیوز می خواهم این رسانه از این شیوه استفاده نکند .
    لطفا ! خواهش می کنم شما به رنگ رسانه های دیگر در نیایید.

  2. سلام،لطفا دلیل اینکه درباره کتاب ارتش سری روشنفکران نظرتان منفیه منطقی بگید،هرچند طبق تحقیقاتم افرادی که در این کتاب اسم آورده اکثریت اشخاصی رادیکال وتندروی سکولار و ضدشیعه حقیقی هستند

    2
    3
  3. واقعااین مردم ایران چه گناهی کرده اندکه گرفتاراین دوبرادرشدند؟!؟!یکی ازیکی پرروتر، مرد مجرم داره دوران محکومیتش
    رودرزندان میگذرانه بعدمیگه مردم ایران میدونندکه من هیچ جرم وخطایی
    مرتکب نشده ام!!!این مردمی که تورامبرای ازخیانت میدونه حتمادرسیاره
    دیگری زندگی میکند!وگرنه قریب به اتفاق مردم نمیخواهندباشید
    منتهاپوست کلفت یه چیزه دیگست

  4. سلام
    انتشار این مقاله در سایتی که ادعا دارد “انصاف” دارد پرده از قرائت شما از انصاف برداشت.
    گرچه قبلا هم نشان داده بودید که انصاف یعنی تفکرات شما اما حالا دیگر نقاب انصاف را هم برداشته اید.

  5. باسلام.. انصاف نیوز یک اسم است ولی انصاف را در این سرهم بندی هایش رعایت نکرده است.‌مثل همان روزنامه قانون ک یکی از مدیراننش وام میلیاردی غیرقانونی گرفته بود و پس نمی داد ولی اسم روزنامش قانون بود!! و انصاف این است برایی صحبتها وتهمت های ک به فردی نی زنید سند ومدرک رسمی بیاورد!!
    کیهان هر تهمتی به کسی بزنه وهرافشاگری کرده و اکثر پیش بینی های سیاسی اش طبق سند ومدرک قاطع بوده است و اراجیف پشت سر مردم نساخته است.. و حتی بارها امثال انصاف !! علیه کیهان شکایت کرده اند ولی در دادگاه نظر ومستندات کیهان ثابت شده ! مخاطبان محترم را توصیه می کنم اگر دنبال اخبار و افشاگری با مدرک وسند وتحلیل های مستدل سیاسی هستید کیهان را بخوانید چون‌ تقریبا پشت تمام خبرهاش سند ومدرک دارد…امثال انصاف سالها وسالها هم تجربه کسب کنند به گردپای کیهان نمی رسند.. درواقع ناراحتی اینها از کیهان بخاطر همین رک گویی و اخبار مستند کیهان است.. برخی ها فقط ادای رسانه را در میارند وگارشان تهمت و تخریب رقیب است ولی اطلاعات واقعی ودرستی به مخاطب نمی دهند…وقتی توان مقابله منطقی و مستند دربرابر کیهان را ندارند فقط تنها چیزی بلدند اینه ک با هوچه گری وکلی گویی کنند و هی بگن کیهان افراطی است کیهان اینطوری است واونطوری و.‌.. کیهان به مخالفان تهمت می زند و… خوب اگر شما چیزی درکیسه دارید به اخبار کیهان طبق سند ومدرک پاسخ بدید‌‌‌‌.. کیهان هرافشاگری می کنه مستنداتش را هم بیان می کند..
    وسلام.. ع. ح معلم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا