خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فریدون مجلسی: شاید مقصود تهدیدها اسرائیل باشد

«پوتین نگران دستاوردهای روسیه و ایران در سوریه است»

فریدون مجلسی، تحلیلگر سیاست خارجی، درباره‌ی سفر غیرمنتظره‌ی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به سوریه می‌گوید که روسیه نگران دستاوردهای چند ساله‌ی خود در سوریه است.

مجلسی در گفت‌وگو با انصاف نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا سفر پوتین به سوریه را با تصمیم ایران برای واکنش به ترور سردار سلیمانی مرتبط می‌داند، گفت: قطعا مرتبط است. برای اینکه پوتین ضمن اینکه از درگیری ایران و ادامه‌ی تحریم‌ها به خاطر بازار نفت خودش زیان نمی‌بیند، اما نهایتا روسیه خواهان این است که در منطقه‌ای که حضور نظامی قدیمی و نفوذ دارد این تعادل به هم نخورد و نگران این است که مبادا دستاوردهایی که در این چندساله با کمک ایران در سوریه حاصل شده در یک جنگ منطقه‌ای آسیب ببینند.

وی افزود: به هر حال مقاماتی که وظیفه‌شان جنگ و دفاع است جور دیگری حرف می‌زنند و ما چون از توانمندی‌ها و امکانات خبر نداریم، به صورت طبیعی می‌خواهیم که جنگی صورت نگیرد اما آن‌ها به پیروزی‌هایی می‌اندیشند، ما به آسیب‌ها و مسائلی که به مردم تحمیل خواهد شد، چه مردم ایران و چه مردم سایر کشورهای منطقه. باید دید که در روزهای آینده با تهدیدهای صورت گرفته کار به کجا خواهد کشید. به‌ویژه که آمریکا، ایتالیا و آلمان نیروهای ائتلاف خودشان را دارند از عراق خارج می‌کنند و عرصه‌ی آسیب دیدن خودشان را برای یک درگیری جدی خالی می‌کنند که در صورت برخوردهای پیش بینی شده کمترین آسیب انسانی را ببینند.

مجلسی درباره‌ی احتمال وقوع جنگ و ارزیابی از انتقام سخت و واکنش آمریکا نیز گفت: اگر قدرت نظامی برابری وجود داشت در آن صورت با آزادی عمل بیشتری تصمیم گرفته می‌شد. ایران قاعدتا استراتژی‌های ویژه‌ای برای جنگ‌های خاص اتخاذ کرده است که باید منتظر ماند و نتیجه را دید. ولی آنچه مسلم است واکنش‌ها شدید خواهد بود. به‌ویژه احتمال می‌رود که واکنش با نیروی انسانی نباشد. برای اینکه به‌صورت تهدید غیرمستقیم گفته شده؛ مثلا گفته شده جایی که آمریکا دوست دارد را خواهیم زد و این تصور را پیش می‌آورد که شاید مقصود اسرائیل باشد؛ هر چند آنها هم قاعدتا واکنش نشان خواهند داد.

این کارشناس سیاست خارجه، در تحلیل تحولات خاورمیانه بعد از شهادت سردار سلیمانی گفت: من فکر می‌کنم ایشان برای جانشینی خودش نیروهایی را تربیت کرده که بتوانند آن راه را ادامه دهند. ولی باید دید که هدف نهایی نظامی‌ها در داخل و خارج کشور چیست. این چیزی است که ما نمی‌دانیم؛ فقط می‌دانیم که می‌خواهند دفاع کنند. ولی وقتی که در عراق به پادگان حشد الشعبی حمله شد، در آنجا تهدیدهای بسیار زیادی شد که انتقام سختی از آمریکا گرفته می‌شود. الان دیگر با توجه به اتفاقات اخیر در سایه قرار گرفته و شهادت سردار سلیمانی باعث شده است که یک وضعیت جدیدی پدید بیاید. تنها چیزی که من فکر می‌کنم بنا به اعتقادات سنتی مردم در زمان خشم تصمیمی گرفته نشود و بتوانند تصمیمات را با یک تفکر عمیق‌تری بگیرند و اگر اقدامی می‌کنند همه‌ی جوانب را بسنجند.

وی با اشاره به دشمنی ایران و رژیم اسرائیل و اینکه ایران به دنبال ضربه زدن به آن است، گفت: اما اینکه برای این هدف که چهل سال نقشه کشیده شده است چگونه عمل خواهد شد، این را کسانی می‌دانند که کاملا در متن جریان هستند و توانمندی‌ها و ابتکار عمل‌های ویژه‌‌ای را که در اختیار دارند به آن آگاهی دارند.

مجلسی درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از رفتار اسرائیل بعد از شهادت سردار سلیمانی، گفت: اسرائیل دیگر نمی‌خواهد حرکتی انجام دهد؛ برای اینکه آرزوی آنها بود که سردار سلیمانی هرچه زودتر از صحنه بیرون برود و این دلگرمی را به خودشان دادند که با بنیامین نتانیاهو بتوانند آسیب‌های کمتری ببینند و بالاخره یک ترتیبی برای بیرون رفتن از بن بست پیدا کنند. ولی من فکر نمی‌کنم راه حلی پیدا شود و الان هم که نیروهای ائتلافی، دریای عمان و خلیج فارس را محاصره کردند و به جز عراق که در حال خارج شدن تاکتیکی هستند، در سایر مناطق پایگاهشان وجود دارد، کشتی‌هایشان را هم قطعا از منطقه‌ی خلیج فارس دور کردند و می‌کنند که حداقل در تیررس نزدیک ایران نباشند؛ برای اینکه موشک‌ها هرچقدر دورتر باشند فرصت بیشتری برای رهیابی خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. میخواست قبل از هماهنگی با ترامپ بر سر عملیات تروریستی نگران بشه قزاق مکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا