خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رمز «وحدت زیر تابوت شهید سلیمانی» چیست؟

پاسخ مطهری، زیباکلام، بهشتی‌پور، تاجیک

سرویس سیاسی انصاف نیوز: با تاکید رهبری بر حفظ وحدت ایجاد شده زیر تابوت شهید سلیمانی برخی سیاسیون و کارشناسان پاسخ داده‌اند که این وحدت با چه سازوکاری حفظ خواهد شد. همچنین باتوجه به سرعت سیر تحولات، از ترور و شهادت سردار سلیمانی تا حمله‌ی مستقیم ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، حدس حوادث آینده کاری آسان نیست. با اینحال علی مطهری، حسن بهشتی‌پور، نصرت الله تاجیک با تحلیل شرایط موجود تلاش کرده‌اند شمایی کلی از آنچه خواهد شد بدست دهند. آنان همچنین توضیح داده‌اند که برای حفظ وحدت ایجاد شده چه می‌توان کرد.

در ادامه بخوانید:

علی مطهری: احتمال جنگ ضعیف است

علی مطهری

علی مطهری، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس، درباره‌ی اتفاقات روزهای اخیر بین ایران و آمریکا گفت: احتمال جنگ ضعیف است چون دو طرف مایل به جنگ نیستند.

آقای مطهری در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت:‌ آینده به نفع ما خواهد بود برای اینکه شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی و یارانشان آثار سازنده‌ای برای کشور و انقلاب داشته و تحولاتی را در منطقه‌ی خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. اگر ما بتوانیم این نتیجه را از این شهادت‌ها بگیریم که نیروهای آمریکایی از منطقه‌ی غرب آسیا خارج شوند به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: این حادثه به نفع محور مقاومت در منطقه و یک گام به سوی آزادی فلسطین است. این همدلی که امروز در دنیای اسلام ایجاد شده بسیار مغتنم است و می‌توان از احساسات حماسی ایجاد شده به خوبی استفاده کرد. آمریکا تاکنون می‌گفت فقط با ایران طرف هستیم ولی شما امروز می‌بینید که مردم بقیه‌ی کشورهای اسلامی هم به حرکت درآمده‌اند و احساسات ضدآمریکایی در دنیای اسلام ایجاد شده و این فرصت خوبی است برای اینکه آمریکایی‌ها را از این منطقه بیرون کنیم و این خود کمکی است برای رسیدن به آرمان فلسطین.

فرزند شهید مطهری درباره‌ی بایدها و نبایدهای تاکید امروز رهبری در دیدار با مردم قم مبنی بر ضرورت حفظ وحدت زیر تابوت سردار سلیمانی، با توجه به اتفاقات آبان ماه گفت: باید تلاش کنیم که این وحدت از بین نرود. صحبت‌هایی نکنیم که این وحدت از بین برود. شهادت این سرداران را مصادره به مطلوب نکنیم، تصویر غلطی از سردار سلیمانی به مردم نشان ندهیم. سردار سلیمانی کسی بود که در بینش سیاسی و اجتماعی، معتدل بود و اصلا این تندروی‌هایی که در بعضی سیاسیون وجود دارد در ایشان نبود. بنابراین اگر کسانی می‌خواهند مسیر ایشان را طی کنند نباید کاری کنند که حاکی از تندروی باشد و به وحدت جامعه آسیب برساند.

وی درباره‌ی تصمیمات و سازوکارهایی که حاکمیت می‌تواند برای حفظ وحدت در نظر بگیرد، گفت: باید از سخت‌گیری نسبت به منتقدان پرهیز شود، آزادی بیان را مخدوش و محدود نکنند، تلاش کنند که انتخابات آزاد برگزار شود و مشارکت بالایی در انتخابات آینده داشته باشیم که خود این پیام خوبی به دنیا ارسال خواهد کرد و باعث می‌شود که آمریکا و صهیونیست‌ها از آسیب زدن به انقلاب اسلامی مایوس شوند. وقتی احساس کنند که انقلاب یک پایگاه اجتماعی قوی دارد از شکست انقلاب ناامید می‌شوند.

آقای مطهری در پاسخ به اینکه چطور می‌توان بخشی از جامعه را از نگرانی مصادره به مطلوب حضورشان در چنین اجتماعاتی درآورد و مرز مطالبات سیاسی و وجود دشمن خارجی را جدا کرد، گفت: هر کدام از اینها در جای خودش است. نباید مسایل را با هم مخلوط کنیم. آن کسی که برای تشییع جنازه‌ی سردار سلیمانی می‌آید به این معنی نیست که هیچ انتقادی ندارد و همه‌ی سیاست‌های حکومت را قبول دارد، منتها اصل انقلاب و نظام را قبول دارد و احساس وظیفه می‌کند و به میدان می‌آید. آن مطالبات به جای خودش باید پیگیری شود و با حمایت از شهدا و مسیر اصلی انقلاب منافاتی ندارد. نباید اینها را با هم مخلوط کنیم و بگوییم که اگر میلیون‌ها نفر به تشییع جنازه می‌آیند پس هیچ نقصی در کار ما به عنوان حکومت وجود ندارد و مردم هیچ مطالبه‌ای ندارند. اینجور نیست، آن مطالبه‌ها به جای خود، این هم به جای خود.

بهشتی پور: اتکا به مردم، مولفه‌ی ضروری قدرت

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسایل بین‌الملل و مدیر اسبق شبکه‌ی‌ العالم، ضمن تحلیل مسایل رخ داده و تشریح بایدها و نبایدها در شرایط کنونی بر لزوم تقویت اتحاد ملی و سرمایه‌ی اجتماعی تاکید می‌کند و می‌گوید برای مقابله با قدرت خارجی باید بتوان به مردم متکی بود و با موضع‌گیری علیه این و آن و اتهامات بی اساس در مورد جناح‌های مختلف و دوقطبی‌سازی، به جایی نمی‌رسیم.

بهشتی‌پور در تحلیل اتفاقات رخ داده به انصاف نیوز گفت: این حمله حداقل‌ کاری بود که می‌شدکرد، تا از یک طرف بحران را افزایش ندهند و از طرف دیگر هم درست به همان پایگاهی که از آن عملیات تروریستی انجام شده و منجر به شهادت قاسم سلیمانی شد، پاسخی داده شود. البته به طرف مقابل هم بستگی دارد که اگر بخواهد ماجراجویی کند، آنها هم اقدام خواهند کرد؛ اما با در نظر گرفتن جمیع جهات، من فکر می‌کنم ترامپ هم به دنبال دامن زدن به یک جنگ جدید در منطقه نیست، چون به زیانش تمام می‌شود. درست که ایران هم در جنگ ضرر خواهد کرد، ولی طرف آمریکایی هم متضرر خواهد شد؛ بویژه در انتخابات آمریکا که چند ماه دیگر انجام می‌شود. بالا رفتن قیمت نفت و در نتیجه بنزین برای آمریکایی‌ها یک کابوس است؛ به هرحال تمام دنیا در حال حاضر مسوول این مشکلات را آمریکا می‌دانند، به این دلیل که این آمریکا بود که از برجام خارج شد؛ کاری را که می‌رفت تا از طریق دیپلماسی حل و فصل شود و مشکلات تا حدودی کاهش پیدا کند، رفت به سمت پیچیده شدن و بحرانی شد.

به هرحال ممکن است که دنیا به دلایل اقتصادی مجبور به همکاری با آمریکا شدند و نتوانستند تحریم‌ها را کاری کنند، اما از منظر مسایل بین المللی، آمریکا مسوول تمام این ماجراها شناخته می‌شود؛ چرا که توافقی که ذیل قطعنامه‌ی 2231 سازمان ملل بود را زیرپا گذاشت.

این کارشناس درباره‌ی بایدها و نبایدها در این فضا، گفت: در دنیای سیاست قدرت حرف اول را می‌زند؛ قدرت به معنای عامش که شامل قدرت نظامی و اقتصادی و… است؛ به سهم یک کشور در تجارت جهانی و سهم تولید اقتصاد دنیا و در تولید علم و فرهنگ جهان، همگی مولفه‌های قدرتمندی یک کشور است و دنیای امروز دنیای قدرت است و کشور متناسب با قدرتی که دارد و جایگاهی که بدست می‌آورد می‌تواند کارهای خود را پیش برد.

این موضوع که ایران فقط به مساله‌ی قدرت نظامی تکیه کند قطعا وجه همت ایران نیست؛ قاعدتا، هم باید وضعیت اقتصادی‌مان بهتر شود، هم از لحاظ فرهنگی رشد کنیم، هم از نظر علمی، با اینکه الان نسبتا جایگاه خوبی داریم اما باید بیش از اینها باشد تا بتوانیم اثرگذار باشیم. از آن طرف هم بالاخره اگر می‌خواهیم که قدرتی برابر با دشمنان ایران داشته باشیم، باید به مردم اتکا داشت. حکومت‌هایی که به مردم متکی هستند می‌توانند در برابر مداخلات خارجی قد علم کنند. قدرت مردم از هرچیز دیگری برای مداخله‌ی قدرت خارجی بیشتر است. بنابراین باید وحدت ملی و اقتدار ملی را حفظ کرد.

با موضع‌گیری علیه این و آن و اتهامات بی اساس در مورد جناح‌های مختلف، بخصوص که انتخابات را در پیش داریم به جایی نمی‌رسیم. اگر حضوری که مردم در شهرهایی مثل تهران و اهواز و کرمان داشتند –که متاسفانه آن حادثه‌ی تلخ هم پیش آمد- اما حضور میلیونی مردم در صحنه اگر در انتخابات هم تکرار شود اثرگذاری توان ملی ایران را بر معادلات منطقه افزایش خواهد داد. این موضوع در سایه‌ی ایجاد تفاهم، وفاق ملی و اعتماد بدست خواهد آمد؛ نه با ایجاد اتهامات جدید.

اینکه باز برای انتخابات فضا را دوقطبی کنیم و با طرح اتهامات علیه این و آن فضا را متشنج کنیم، به خیال اینکه دوقطبی شدن مردم را بیشتر به سمت صندوق می‌آورد اشتباه است. درحالیکه می‌شود فضا را به سمت یک اتحاد ملی در برابر دشمن خارجی برد. ضرورت این موضوع را بنظرم همه قبول دارند اما آن اقداماتی که باید انجام دهند و اقداماتی که نباید انجام دهند، اینها را درعمل قبول ندارند.

من نمی‌دانم که به چه دلیل برخی موارد را مطرح می‌کنند و انگیزه‌شان چیست؟! اصل را رها می‌کنند و به مسایلی فرعی می‌پردازند.

او در پایان درباره‌ی اینکه برای حفظ اتحاد ملی چه باید کرد، گفت: چرا مردم برای قاسم سلیمانی اینگونه به خیابان‌ها آمدند؟ از طیف‌های مختلف؛ چون حرف و عملش یکی بود و این مهم است که شخصیتی چنین خصوصیتی داشته باشد. خودش در میدان باشد و دیگران را نفرستد جلو و خودش بنشیند. این مهم است که قاسم سلیمانی در صحنه حضور داشت و هرجا که لازم بود خودش وارد عمل می‌شد.

باید همین صداقت و اخلاص و ایران دوستی و ظلم‌ستیزی و عدالت طلبی که قاسم سلیمانی داشت را در پیش گیرند. شاید شعار بنظر برسد اما من واقعا فکر می‌کنم کسی مثل قاسم سلیمانی در عمل اینگونه بود و به همه‌ی ما یاد داد که می‌شود در صحنه‌ی سیاست هم این کارها را کرد.

«ایران و آمریکا به دنبال کنترل سطح تنش‌ها هستند»

نصرت الله تاجیک

نصرت‌الله تاجیک دیپلمات اسبق و تحلیلگر مسایل بین الملل درباره‌ی حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه‌ نظامی آمریکا معتقد است: «ما نه ظرفیت و نه قصد جنگ را داریم و در این مقطع توسعه‌ی کشور، علاقه‌ای برای شروع جنگی دیگر نداریم.»

تاجیک در تحلیل واقع امروز به انصاف نیوز گفت: «بر اساس اطلاعات موثق و نیمه‌موثق منتشر شده‌ای که در اختیار دارم و آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی مطالعه کرده‌ام، تحلیل خودم را می‌گویم. یک تحلیلگر هستم و دسترسی به منابع محرمانه ندارم، شاید کارشناسان نظر دیگری داشته باشند.

ایران و آمریکا درصدد مدیریت سطح تنش هستند و علاقه‌ای ندارند که تنش افزایش پیدا کند. دغدغه‌ی‌ روزهای اخیر، این بود که آیا جنگ می‌شود یا نه؟

معتقدم ظرفیت جنگ بین ایران و آمریکا وجود ندارد. ترامپ در موقعیتی نیست که وارد جنگ شود و به دلیل جریان استیضاح، انتخابات و دیگر مسایل ضرر می‌کند. ما نه ظرفیت و نه قصد جنگ را داریم و در این مقطع توسعه‌ی کشور، علاقه‌ای برای شروع جنگی دیگر را نداریم. به نظرم منطقه و حتی جهان هم ظرفیت شروع یک جنگ دیگر را ندارد.»

این تحلیلگر مسایل بین‌الملل توضیح داد: «اگر بخواهیم به سمت جنگ برویم و ادعا کنیم شروعی برای جنگ جهانی سوم است، خیلی بی‌ربط نیست.

سطحی برای جنگ وجود ندارد. تحلیل نظامی این اتفاق را به دوستان نظامی واگذار می‌کنم که در زمینه‌ی نطامی تخصص دارند، چرا این پایگاه انتخاب شده و چه اثرات و طبعاتی خواهد داشت. با توجه به توییت‌های وزیر امور خارجه‌ی ما و ترامپ، به نظر می‌رسد اقدامی متناسب بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل بوده و دو طرف راضی هستند. با توجه به رفتار آمریکایی‌ها یعنی توییت ترامپ و دیگر مسوولان آمریکایی، دو طرف در سطح کنترل تنش هستند که اقدامی عاقلانه و برای هر دو طرف خوب است.»

او ادامه می‌دهد: «جنایت تروریستی ترامپ قابل چشم‌پوشی نیست. فکر می‌کنم بیشتر به سمت کارهای دیپلماتیک و سیاسی برویم و از ظرفیت‌ها استفاده‌ی بیشتری کنیم. به دنبال بازکردن پرونده‌ای قضایی در دادگاه کیفری علیه این اقدام ترامپ باشیم. ما باید به سمت دیگر ظرفیت‌ها مثل ظرفیت‌های قانونی در داخل آمریکا هم برویم. طی چند روز آینده که کنگره‌ی آمریکا فعال شود، برخی از نمایندگان دغدغه‌هایی نسبت به این اقدام ترامپ دارند و از این ظرفیت استفاده کنیم. فکر می‌کنم در مجموع با توجه به تشییع پرشکوهی که مردم از شهدا کردند، روند عادی، نسبت به اینکه ما به سمت افزایش تنش‌ها حرکت کنیم، مطلوب‌تر خواهد بود.»

تاجیک درباره سیاست خارجه می‌گوید: «حاکمیت عقل در سیاست خارجه مهم است که خوشبختانه در میان مسوولین ما وجود دارد. به نظرم شناخت خوبی از توانایی‌ها، چالش‌ها و مشکلاتمان داریم. آرام آرام از تفکر نظامی‌گری در سیاست خارجی دور شویم و بیشتر به سمت چگونگی شکل گرفتن همکاری‌های اقتصادی در منطقه حرکت کنیم. ظرفیت عظیمی که از این نظر در منطقه وجود دارد، به جای اینکه از منطقه خارج شود که به فقیر شدن مردم می‌انجامد، از این ظرفیت برای توسعه‌ی منطقه و رفاه مردم استفاده کنیم و اجازه ندهیم تا در زمین کمپانی‌های بزرگ تسلیحاتی غربی بازی کنیم. آنها علاقمند هستند تا پولی را که برای خرید نفت می‌دهند، دوباره با فروش اسلحه به غرب برگردانند. اگر ما به دنبال طراحی الگوی همکاری‌های توسعه‌ی اقتصادی باشیم، به نظرم منطقه مقداری روی آرامش به خودش می‌بیند و رضایت شهروندی از حکومت‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

تاجیک درباره دستور رهبری مبنی بر اینکه وحدتی که زیر تابوت پیکر شهید سلیمانی ایجاد شد باید حفظ شود به انصاف نیوز می‌گوید: «یکی از مشکلات مملکت همین است، خیلی خوب است که مکانیزم و راهکاری پیدا شود تا از این وحدت ایجاد شده استفاده کنیم. قدم اول برای سامان‌‌یابی سیاست داخلی این است تا خودی و غیرخودی فراموش شود و ملت یکپارچه دیده شوند.

اینطور که شنیده‌ام در یکی از کلیپ‌های پخش شده، خلق و خوی سردار سلیمانی هم همینطور بوده است. مردم به مقتضای مردم بودنشان دیده شوند و همه به عنوان شهروند درجه یک از نظر مشارکت، حقوق شهروندی، در نظر گرفته شوند.

منظور از مشارکت صرفا مشارکت سیاسی نیست، همیشه نباید به این موضوع فکر کنیم که چگونه به مراکز قدرت راه پیدا کنیم. بسیاری علاقمند هستند تا مشارکت اقتصادی عادلانه داشته باشند و بتوانند از منابع کشور به‌صورت یکسان استفاده کنند؛ نه رایگان استفاده کنند، سوء برداشت نشود. در فعالیت‌های سیاسی و به خصوص اقتصادی کشور، اطلاع‌یابی از تصمیمات و منابع، گردش اطلاعات و اینکه چه کسی چه اطاعاتی را در چه زمانی به دست بیاورد خیلی تعیین کننده است. خیلی خوب است تا راهکاری قانونی، عملی پیدا شود تا همگی بیایند.

خیلی خوب است که تنها از ایشان در سمینار و سربرگ و غیره استفاده‌ی ابزاری نشود، این موارد مشکلی را حل نمی‌کند. اگر اراده‌ای در سیاست و حکو مت کشور به وجود بیاورد و از وحدت مردم برای قدرت ملی استفاده کنیم کاری عاقلانه است. ولی اگر تا اسفندماه از این وضعیت استفاده کنیم، به بی‌اعتمادی به حکومت دامن می‌زند.»

زیباکلام: ترامپ گفت ما زدیم شما زدید تمام شد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا