خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه پوتین و اردوغان: ترور سلیمانی به امنیت منطقه آسیب می‌زند

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که ترور سردار قاسم سلیمانی به امنیت و ثبات در منطقه آسیب می‌زند.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سفرش به آنکارا اعلام کرد روابط روسیه و ترکیه به رغم برخی تلاش‌های خرابکارانه در همه عرصه‌ها در حال پیشرفت است. وی گفت: برخی‌ها برای تشدید تنش در منطقه تمایل دارند اما روسیه و ترکیه برای کاهش این تنش‌ها تلاش می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز نسبت به آغاز جنگ در منطقه در پی رخدادهای اخیر هشدار و تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم سوریه، لبنان، عراق یا منطقه خلیج فارس به عرصه درگیری‌های نظامی تبدیل شود.

رهبران دو کشور همچنین درباره حمله تجاوزکارانه اخیر آمریکا به کاروان حشد شعبی در عراق که به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد شعبی و همراهانشان انجاکید گفتند: ترور سردار سلیمانی به امنیت و ثبات در منطقه آسیب می‌زند.

در همین حال در بیانیه مشترک رهبران روسیه و ترکیه درخصوص تحولات اخیر در منطقه آمده است، پوتین و اردوغان مخالف هرگونه مداخله نظامی و عملیات‌های نظامی یکجانبه هستند.

همچنین چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد پوتین و اردوغان خواهان کاهش تنش میان ایران و آمریکا شده‌اند. همزمان دو رهبر بر حل مسالمت آمیز مشکلات در منطقه خاورمیانه تاکید کردند. وی گفت مسکو و آنکارا در مذاکرات استانبول درباره آتش‌بس در لیبی هم گفت‌وگو داشتند و دو کشور طرف‌های درگیری را به بازگشت به میز مذاکره فراخواندند.

همچنین روسای جمهور ترکیه و روسیه اعلام کردند که حملات اخیر در منطقه منجر به دور جدیدی از بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت پوتین و اردوغان آماده مشارکت در توافق صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم هستند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت، رهبران این دو کشور در مورد حل وفصل تمامی مسائل در منطقه خلیج‌فارس از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز بر پایه قوانین بین‌المللی تاکید کردند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، پوتین و اردوغان در استانبول روی بیانیه مشترکی توافق کردند که بر قصد توسعه مشارکت در همه زمینه‌ها تاکید دارد. سرگئی لاوروف در ادامه سخنانش همچنین تاکید کرد، رهبران روسیه و ترکیه درباره وضعیت در خلیج فارس پس از اقدامات آمریکا رایزنی کردند. آن‌ها همچنین روی موضع مشترکی درخصوص حل و فصل بحران در لیبی توافق کردند و از تمامی طرف‌ها خواستند از نیمه شب ۱۲ ژانویه آتش‌بس اعلام کنند.

بیانیه مشترک پوتین-اردوغان همچنین تاکید دارد، این دو کشور از طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهند تا فورا به پای میز مذاکره بازگردند. براساس این بیانیه، گفت‌وگوی بین لیبیایی باید در چارچوب توافق ۲۰۱۵ انجام شود. رهبران روسیه و ترکیه تاکید دارند، ثبات در لیبی تنها از طریق گفت‌وگوی بین لیبیایی جامع حاصل می‌شود.

در این بیانیه مشترک همچنین تاکید شد، پوتین و اردوغان مجدداً بر تعهد به تمامیت ارضی لیبی و وحدت تأکید کردند. آن‌ها همچنین نسبت به تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا عمیقا ابراز نگرانی کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا