خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری وزرای خارجه ترکیه و عراق

محمد علی الحکیم،، وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود تاکید کرد: هرگونه تنش در منطقه قدرت تروریست‌ها را بیشتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز، محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در بغداد تصریح کرد: عراق بر تمامیت ارضی خود تاکید دارد و ما به طرف ترکیه گفتیم که بر لزوم خروج نیروهای خارجی به شیوه‌های دیپلماتیک، از راه مذاکره و احترام به حاکمیت و منافع مشترک تاکید داریم.

وزیر خارجه عراق عنوان کرد: با طرف ترکیه‌ای در زمینه کاهش تنش در منطقه بین ایران و آمریکا توافق نظر داشتیم و گفتیم باید منطقه از خطر جنگ ویرانگر به دور بماند. هیچ برنده‌ای در این جنگ وجود ندارد و به کل جهان کشیده خواهد شد.

وی یادآوری کرد، باید عراق را برای تحقق امنیت داخلی که منعکس کننده امنیت کل منطقه است از جناح‌بندی‌های منطقه‌ای دور کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق خاطرنشان کرد: دو کشور خواهان امنیت و تمامیت ارضی خود هستند و ترکیه همسایه و دوست عراق است و از عراق در تمامی زمینه‌ها حمایت می‌کند.

الحکیم ادامه داد: ما حملاتی را که عراق شاهد بوده و نقض حاکمیت کشورمان را محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق اضافه کرد: هرگونه تنش در منطقه قدرت تروریست‌ها و رنج مردم منطقه را بیشتر می‌کند.

وی افزود: با ترکیه در مقابله با داعش همکاری می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه نیز تاکید کرد: با عراق جهت عبور از مرحله دشوار، کاهش تنش بین واشنگتن و تهران و برقراری ثبات در منطقه همکاری می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه ادامه داد: ترکیه نمی‌خواهد عراق صحنه درگیری‌های قدرت‌های خارجی باشد، عراق تنها نیست و با آن خواهیم بود.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: با عراق برای برقراری ثبات در عراق همکاری می‌کنیم و باید به حاکمیت و ثبات عراق احترام گذاشت.

وزیر ترکیه تاکید کرد: ترور ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران تنشی خطرناک در منطقه است.

وی اظهار کرد، ترکیه در کنار عراق در زمینه بازسازی و مقابله با تروریسم خواهد بود و همکاری بین بغداد و آنکارا در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی است و مذاکرات جاری برای دور نگه داشتن منطقه از تنش است.

قبل از این دیدار مولود چاووش اوغلو و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بغداد دیدار کرده و راه‌های کاهش تنش در منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرد که با رئیس جمهوری عراق اقداماتی که می‌توان با همکاری ترکیه-عراق جهت کاهش تنش در منطقه انجام داد را مورد بررسی قرار داده‌اند.

او نوشت: سلام و احترام رئیس جمهوری‌مان را به برهم صالح ابلاغ کردم. تاکید کردیم که عراق در این روزهای بحرانی تنها نیست. اقداماتی که می‌توانیم با همکاری یکدیگر جهت کاهش تنش در منطقه انجام دهیم را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین اهمیتی که برای وحدت و ثبات عراق قائل هستیم را مورد تایید قرار دادیم.

برهم صالح نیز  در این دیدار مخالفت خود را با اصل جنگ نیابتی و اینکه عراق صحنه‌ای برای تجاوز به هر کشور همسایه‌ای باشد، اعلام و بر لزوم کاهش تنش روزافزون تاکید کرد.

چاووش‌اوغلو صبح امروز در سفری رسمی و به دستور رئیس‌جمهوری کشور وارد بغداد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا