خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تقسیم وظایف در کاخ سفید برای خودداری از درگیری با ایران

«رضا میرابیان»، کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در ابتدای سخنانش اعلام می‌کند که هیچ زن و مرد و هیچ سرباز آمریکایی‌ کشته یا زخمی نشده، نشان می‌دهد که او تحت فشارهای بسیار زیادی بوده و از سوی دیگر تنها فکر و ذکرش انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده است.

به گزارش شفقنا کارشناس مسائل منطقه در تشریح عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه مواضع ایالات متحده اظهار کرد: عملیات موشکی سپاه که بامداد چهارشنبه انجام شد را باید نخستین قدم از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور سپهبد قاسم سلیمانی دانست. این اقدام به صورت کاملاً موجه و بر مبنای عرف و حقوق بین‌الملل، ابتدایی‌ترین پاسخ تهران به واشنگتن بود؛ چراکه ایران از قبل، نخست‌وزیر عراق را در جریان عملیات قرار داده بود. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تهران بر خلاف واشنگتن اگر قرار باشد دست به انجام کاری بزند بدون تردید با دولت مستقر در آن هماهنگی می‌کند. از سوی دیگر سپهبد سلیمانی در داخل خاک عراق آن هم توسط آمریکایی و در راستای حضور غیرقانونی آمریکا ترور شد و بدون شک باید به این جنایت پاسخ داده می‌شد.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته تحلیل‌های بسیار متفاوتی ارائه شده و نظریه‌های گوناگون در مورد پاسخ متقابل آمریکایی‌ها و همچنین ادامه پاسخ‌دهی ایران در فضای رسانه‌ای منتشر شده است اما من امیدوارم که واشنگتن پیام موشکی ایران را دریافت کرده باشد؛ چراکه اگر ایالات متحده بخواهد دست به تحرک مخرب دیگر بزند بدون تردید مجدداً به آنها پاسخ‌ سخت‌تر داده خواهد شد. ارزیابی اولیه بر اساس واکنش‌های موجود نشان داد که ایالات متحده تا حدودی عقب‌نشینی کرد. به عنوان مثال در ابتدا دیده می‌شود که ترامپ تنها با انتشار یک پیام توئیتری اعلام می‌کند که اوضاع خوب است و کمی بعد می‌بینیم که وزیر دفاع آنها اظهار می‌کند که به دنبال جنگ با ایران نیست. به دنبال این وضعیت، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هم اعلام کرد که دیپلمات‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت خارجه نباید با اپوزیسیون خارج‌نشین ارتباط برقرار کنند و این یک عقب‌نشینی ملموس به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به سخنرانی چهارشنبه شب رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: اگر به سخنرانی ترامپ توجه کنیم به وضوح می‌بینیم که آنها یک عقب‌نشینی مشهود صورت دادند. اینکه ترامپ در ابتدای سخنانش اعلام می‌کند که هیچ زن و مرد و هیچ سرباز آمریکایی‌ کشته یا زخمی نشده، نشان می‌دهد که او تحت فشارهای بسیار زیادی بوده و از سوی دیگر تنها فکر و ذکرش انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده است. ترامپ با تکرار اظهارات اخیرش مجدداً دست به مانور رسانه‌ای علیه تهران زد و حتی با برجسته‌سازی توان نظامی و تسلیحاتی خود سعی داشت پرستیژ نظامی خود را حفظ کند. این روند به خوبی نشان می‌دهد که مشاوران و تیم ترامپ، او را از تبعات درگیری سخت و پاسخ او به تهران باخبر کرده‌اند و به همین دلیل تنها به اعمال تحریم‌های اقتصادی بسنده کرد.

میرابیان افزود: اگر فرض را بر این می‌گذاشتیم که آمریکا طی این حمله تلفات انسانی داده بود، هیچگاه ترامپ اینگونه سخن نمی‌گفت و تا بالاترین سطوح ایالات متحده تا این حد سکوت نمی‌کردند. از سوی دیگر اگر تلفات انسانی آمریکا بالا می‌رفت بدون تردید آنها بحث مرور زمان را در دستور کار قرار می‌دادند و نهایتاً چند نقطه در عراق را که منافع ایران در آن نهفته بود هدف قرار می‌دادند. اما به هر حال من معتقدم عقب‌نشینی ترامپ ریشه قوی در انتخابات ۲۰۲۰ دارد. به عبارتی دیگر برای او هیچ چیز بیشتر از نتیجه انتخابات آتی مهم نیست. در این فرآیند دموکرات‌ها و رسانه‌های آنها تا حد زیادی نقش داشتند و همین وضعیت را در کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد هستیم؛ چراکه مقام‌های دولت های عربی منطقه هیچ واکنشی در قبال آمریکا نداشتند و حد وسط را گرفتند. بنابراین آنچه در کاخ‌سفید اتفاق افتاد به‌رغم آنکه بسیار بزرگ جلوه کرد، اما آمیخته به پیام‌هایی بود که نشان می‌دهد رئیس جمهوری آمریکا هنوز هم مشی تجاری خود را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا