خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صداقت، آسان ترین و موثر ترین راه

"دلیل را جایگزین علت نکنیم"

دکتر مسعود فروزنده، پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داد، درباره‌ی نحوه‌ی اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت:

سقوط هواپیمای اوکراینی یک تراژدی با مضمون دو خطای انسانی بود. نخستین خطا در تشخیص بود که منجر به شلیک شد و دومین اشتباه همانا تاخیر در اعلام و اطلاع رسانی بود.

در واقع مردم و جهانیان خطای اول را می‌بخشند و ان را ناشی از شرایط جنگی می‌دانند اما درباره‌ی خطای دوم به بحث و نقد می‌پردازند. در اقناع افکار عمومی لازم نیست روش پیچیده و انواع شگردهای تبلیغاتی به کار رود و دلیل را جایگزین علت کنیم. بلکه اصولا تجربه نشان داده است ساده ترین و موثرترین راه همانا صداقت صریح است.

حوادث پیاپی سه ماه اخیر هرچند از یک جنس نبودند اما افکار عمومی را سخت تکان داد و اصلی ترین نکته و عبرت همانا ضعف در اطلاع رسانی و گفتگوی صادقانه دولتمردان را نشان می‌دهد. گویا یک مکانیسم گفتمانی در حال تکوین است که اصرار دارد تفسیری یک سویه از زبان دولتمردان را بر اذهان جامعه غالب کند.

در ماجرای بنزین همه‌ی نخبگان جامعه بر ضعف اطلاع رسانی تاکید داشتند و تحلیل اهل قلم هم این نکته‌ی ساده را فاش ساخت که اگر دولت به شفافیت و صداقت و صراحت عمل می‌کرد خسارت کمتری به بار می‌آمد.

در ماجرای هواپیمای اوکراینی چنین است. دست کم گرفتن اقناع عمومی و گفتگوی صریح با مردم خطر بزرگی است که بزرگترین سرمایه‌ی تاریخ ایران را به نابودی می‌کشاند.

ستادکل نیروهای مسلح سه روز پس از سقوط هواپیمای اوکراینی: خطای انسانی بود

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام،
    بهتر است به جای افغانستانی گفته شود افغان. شهادت ربطی به دین ندارد همانطور که در ایران شهید ارمنی داریم. در اصل همه شون جان باختن، یا زندگی شون رو از دست دادن، با دادن لقب شهید هیچ دردی از دل کسی درمان نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا