خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان: پنهان‌کاری هیچ توجیهی ندارد

مسعود پزشکیان در مورد پنهان کردن موضوع هواپیمای اکراینی از چهارشنبه تا صبح شنبه می‌گوید آنها که چنین کردند باید پاسخگو باشند و هیچ توجیهی ندارد.

نماینده‌ی مردم تبریز و نایب رییس مجلس به انصاف نیوز گفت: پنهان‌کاری از سوی هیچ‌کس کارِ پذیرفته‌ای نیست. همیشه می‌گویند «النجات فی الصدق»، یعنی آن چه که آدم را نجات می‌دهد صداقت و درستی است، ولی اینکه چطور شده که این اتفاق را اینگونه پنهان کرده‌اند، باید کسانی که چنین کرده‌اند پاسخگو باشند. آدم هیچ توجیهی نمی‌تواند بکند.

تا اعتماد برنگردد عذرخواهی بی‌فایده است

عبدالله ناصری درباره‌ی نسبت دولت با اتفاق رخ داده برای هواپیمای مسافربری و اشاره‌ی تلویحی رییس جمهور بر اطلاع از آن در ساعاتی قبل از اطلاعیه، به انصاف نیوز گفت: «خیلی برای دولت افت است که از سقوط هواپیمای مسافربری که تحت نظارت سازمان اجرایی کشور است بی‌خبر باشد و ما متاسفانه در گزارش سردار حاجی‌زاده به صراحت دیدیم که گفت در شرایط حساس ما به سیستم هوایی ناوبری اعلام می‌کنیم که پروازها را متوقف کنند و آنها بعضا نمی‌پذیرند. این ناهماهنگی و دوگانگی مدیریت در شرایط اضطرار خودش مهم‌ترین فاجعه است. نشان می‌دهد که کشور آنقدر فشل است که بخش نظامی اعلام می‌کند پرواز هواپیمای مسافربری را متوقف کنید، مدیریت اجرایی هواپیمایی اما این کار را نمی‌کند. اگر این ناهماهنگی حقیقت داشته باشد، عمق فاجعه اینجاست.

من تعجب می‌کنم آقای روحانی چرا همان لحظه‌ی اولی که خارجی‌ها اعلام کردند هواپیما ساقط شده جلسه‌ی شورایعالی امنیت ملی نگذاشت. این خبرهای غیررسمی که رییس جمهور می‌خواست استعفا دهد و… از این دولت و از این نهاد ریاست جمهوری پذیرفته‌شدنی نیست. بنابراین من و همه‌ی مردم استعفای رییس جمهور را باید بگذاریم به حساب شوخی. آقای روحانی در بیانیه‌اش از مردم عذرخواهی نکرده؛ چطور می‌شود باور کرد که اگر دولت خبردار می‌شد رییس جمهور استعفا می‌داد. تمام اینها بازمی‌گردد به نوع مدیریت؛ نیروهای مسلح زیرنظر کسی دیگرند و سازمان هواپیمایی کشور زیرنظر کسی دیگر. برای امروز و دیروز هم نیست و ما متاسفانه بعد از جنگ شاهد این ناهماهنگی بودیم و امیدواریم که تکرار نشود».

او به یک مثال در این باره اشاره کرد: یادتان نرود در دولت اصلاحات، ساخت فرودگاه امام خمینی بین دولت و نیروهای مسلح مساله شد و به ناحق کار را از دست دولت گرفتند. فرودگاه امام که قرار بود هاب بزرگ منطقه و خاورمیانه باشد، امروز شد در حد فرودگاه مهرآباد؛ چون اعلام کردند که ما اجازه‌ی ساخت فرودگاه به پیمانکار خارجی نمی‌دهیم و فرودگاه امام شد این بیغوله‌ای که امروز می‌بینید. این دوگانگی واقعیتی است که تا حل نشود مساله خواهد شد؛ از خیلی از تصمیمات رییس جمهور بی اطلاع خواهد بود و از خیلی از تصمیمات این بخش هم آن بخش بی اطلاع خواهد بود.

این فعال اصلاح طلب همچنین گفت: ضمن اینکه، این را بدانید! آقای رییس جمهور که در مورد مساله‌ی گرانی بنزین آن طنز را گفت که من از طریق اخبار شنیدم، دیگر حتی اگر در این مورد در جریان هم نبوده باشد مردم باور نمی‌کنند؛ مردم می‌گویند رییس جمهوری که می‌گوید «من بنزین را در رادیو و اخبار شنیده‌ام» خب حالا هواپیما را هم اگر خبر می‌داشت چه‌کار می‌کرد؟!

ناصری که زمانی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بوده، در پاسخ به اینکه مقصر رواج پنهان‌کاری و راه حل آن چیست و برای بازسازی اعتمادها باید چه کرد، گفت: وقتی مردم به عنوان ستون اصلی تمامیت ارضی نامحرم شناخته شوند، همین می‌شود و این سابقه دارد. باید برای همیشه باور کرد که مردم اساس این کشورند، اگر این را پذیرفتند آن وقت صداوسیمای ما متحول می‌شود، رابطه‌ی مسوولین با مردم متحول می‌شود، مهم‌تر از همه سانسور برداشته می‌شود. کشوری و دولتی که در یک تظاهرات چندروزه‌ی اجتماعی- اقتصادی ناشی از گرانی بنزین اینترنت را قطع می‌کند، عین اینکه آب را قطع کند، باوری به آزادی اطلاعات ندارد. تا وقتی این شیوه هست ما از این اتفاقات داریم.

او با توصیه به اینکه گروهی حقیقت‌یاب در مورد برخی سوانح گذشته گزارشی شفاف تهیه کنند، گفت: مردم تا اعتمادشان برنگردد عذرخواهی، استعفا یا حتی یک اعدام برای این کار  اعتماد را به جامعه برنمی‌گرداند. این نامحرم دانستن مردم متاسفانه رواج پیدا کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آتش به اختیار یعنی چی یعنی در این سازمان کسی نبوده که بتواند تصمیم صحیح به هنگام بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا