خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونه از کودکان در برابر خبرهای بد مراقبت کنیم؟

این روزها اطراف‌مان پر است از خبرهای بد و تکان‌دهنده، از بلاهای طبیعی تا خبرهای جنگ و عملیات‌های تروریستی. جریان بی‌وقفه این اخبار، سلامت جسم و روان بزرگسالان را به خطر می‌اندازد، چه برسد به اینکه کودکان در معرض حجم بالای این نوع اخبار قرار بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین، رویدادها و اخباری این روزها مملو از موضوعات ناراحت‌کننده و اضطراب‌آور شده است. ظاهرا فرار از شنیدن این اخبار هم سخت است. این اخبار از طریق رسانه‌های گروهی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات و اینترنت منتشر می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده است، قرار گرفتن در جریان دایمی خبرهای بد، به‌ویژه فجایع بزرگ یا عملیات پر از خشونت، به روح و روان بزرگسالان و کوچکترها صدمه می‌زند.

متاسفانه ما بزرگترها بیشتر مواقع فراموش می‌کنیم که از کودکان خود در برابر اثرات منفی این حوادث محافظت کنیم. اما چگونه می‌توانیم از این نظر مراقب کودکان خود باشیم؟

احساس کودکان در برابر اخبار بد

کودکان، به‌ویژه کودکان در سن پیش‌ از مدرسه، در برابر حوادث ناگوار، بسیار حساس هستند. آنها همیشه به این فکر می‌کنند که ممکن است همان اتفاق‌های بد برای آنها و خانواده‌شان هم رخ دهد.

البته نوزادان و کودکان نوپا در معرض تهدیدات جسمی و روانی اخبار بد قرار ندارند. کودکان کمی بزرگتر که نسبت به اطراف‌شان به اندازه کافی آگاهی کسب کرده‌اند، این اخبار بد را به خود جذب می‌کنند و بسیار نگران می‌شوند.

بنا بر بررسی‌های محققان استرالیایی مشخص شد، برخی از کودکان با شنیدن اخبار بد و فجایع مختلف دچار مشکلات بد روحی می‌شوند و به ‌همین دلیل است سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، نباید کودکان را در معرض اخبار بد قرار داد.

این بررسی‌ها نشان داده است، حوادث نگران‌کننده، کودکان را بیش از حد نگران می‌کند و آنها نمی‌توانند به‌راحتی افکارشان را از این موضوعات دلهره‌آور خالی کنند.

مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

با وجود اخبار تکان‌دهنده‌ای که اطراف‌مان را پر کرده است، باید گفت که هنوز هم می‌توانیم از کودکان خود در برابر آنها مراقبت کرده و اجازه ندهیم اثرات منفی این اخبار روح و روان آنها را آزار دهد.

با روش‌های زیر می‌توانید سلامت جسمی و روحی کودک‌تان را حتی در این دنیای پرتنش حفظ کنید.

۱. شنیدن اخبار را محدود کنید

تا جایی‌که می‌توانید اجازه ندهید کودک‌تان، به‌ویژه اگر کمتر از ۱۰ سال سن دارد، به تماشای خبرهای تلویزیون بنشیند. زمانی‌که خبر بدی می‌شنوید، در مورد آن جلوی کودکان‌تان صحبت نکنید و حتی‌المقدور در حضور کودک، به تماشا یا شنیدن برنامه‌های خبری مشغول نشوید.

اما از طرفی نباید طوری رفتار کنید که کودک احساس کند شما در حال مخفی‌کاری هستید. مطمئن باشید که مخفی‌کاری در این دوران غیرممکن است و سرانجام او به اخبار دست پیدا می‌کند. در واقع وقتی سعی می‌کنید چیزی را از او مخفی کنید، او را بیشتر می‌ترسانید و کودک احساس می‌کند در خطری بسیار جدی قرار دارد.

به جای این کار می‌توانید در مورد موضوع رخ داده با او «به تناسب سن او» صادقانه صحبت کنید. البته اخبار را با جزئیات برای او بازگو نکنید یا در مورد آنها دروغ نگویید. این کار باعث ترس و نگرانی بیشتر کودک می‌شود.

بیشتر کودکان با شنیدن خبرهای بد به شدت ناراحت و نگران می‌شوند. در این‌گونه مواقع باید با کودک‌تان در مکانی که او احساس آرامش می‌کند، بنشینید و از او بخواهید از احساسش صحبت کند.
۲. کنار آنها باشید

موقع تماشای اخبار از تلویزیون، کنار کودک‌تان باشید و به او کمک کنید تا موضوعاتی را که می‌شنود به‌درستی درک کند و اگر دچار ترس و نگرانی شدند، او را مطمئن کنید که قرار نیست آن اتفاق‌های بد هم برای او رخ دهد.

همچنین به کودک‌تان اجازه دهید از احساساتش با شما صحبت کند. در این صورت می‌توانید به او بیاموزید که چگونه احساسات خود را کنترل کند. این گفتگوهای باارزش کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه کودک بتواند احساسات خود را مهار کند، هوش احساسی او هم تقویت شود.

۳. همه خبرها بد نیستند

به کودک‌تان بگویید که معمولا در اخبار رسانه‌های گروهی، از حوادث و هر اتفاق ناخوشایندی که رخ می‌دهد، صحبت می‌شود. در برنامه‌های خبری معمولا از قدرت‌ها و شهامت‌های افراد و خبرهای خوبی که ممکن است پیش بیاید، بسیار کم گفته می‌شود. این بدین معنا نیست که در دنیا فقط حوادث بد است. اگر خوب به اطراف خود دقت کنیم، می‌توانیم نمونه‌های زیادی از رویدادهای خوب را بیابیم. بدین ترتیب کودک احساس نمی‌کند روی آتش زندگی می‌کند و ممکن است روزی گرفتار فاجعه‌ای شود.

 

بررسی‌ها نشان داده است، قرار گرفتن در جریان دایمی خبرهای بد، به‌ویژه فجایع بزرگ یا عملیات پر از خشونت، به روح و روان بزرگسالان و کوچکترها صدمه می‌زند.
۴. به کودک احساس امنیت بدهید

بیشتر کودکان با شنیدن خبرهای بد به شدت ناراحت و نگران می‌شوند. در این‌گونه مواقع باید با کودک‌تان در مکانی که او احساس آرامش می‌کند، بنشینید و از او بخواهید از احساسش صحبت کند. در این گفتگوها می‌توانید به او یاد دهید با حالات روحی پر از اندوه خود چگونه کنار بیاید و احساسات بد خود را مهار کند. حتی می‌توانید نمونه‌هایی از وضعیت بد روحی خود در گذشته برای او بیاورید و به او نشان دهید که چگونه از پس آن وضعیت برآمدید.

۵. با نوعی بازی یا فعالیت جدید، حواس کودک‌تان را پرت کنید

اگرچه نمی‌توانید تمام اخبار بد را دور نگهدارید، می‌توانید با نوعی بازی یا فعالیت جدید، حواس کودک‌تان را به موضوعی دیگر معطوف کنید. در ضمن با این کار زمان نشستن جلوی تلویزیون را به حداقل می‌رسانید. حتی می‌توانید بعد از شنیدن خبرهای بد، برای بهتر کردن روحیه کودک‌تان، همراه او بازی کنید. بدین ترتیب او متوجه می‌شود که دنیا همیشه ترسناک و خطرناک نیست.

منبع:.abc.net.au

مترجم: نادیا زکالوند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا