خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جمعه شب، اعلان نتایج نهایی تایید و رد صلاحیت‌ها

وزیر کشور گفت: وزارت کشور از نظر قانونی دخالتی در امور شورای نگهبان ندارد اما در عین حال تعاملات خود را با این نهاد انجام می دهد.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در همایش فصلی خانه احزاب در سالن الغدیر وزارت کشور افزود: با رابطه رفاقتی و به احترام رئیس جمهوری با شورای نگهبان تعامل کرده و تا جاییکه می توانیم کمک می کنیم.

وزیر کشور با اشاره به مذاکرات و دیدارهای خود با دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: با آقای جنتی توافق کردیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم حقی ضایع می شود، نماینده ای گذاشته و مساله را پیگیری کنیم و مقیدم قانون باید پیگیری شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: هر قدر خداوند را در تسلیم سرنوشت کشور به دست مردم شکر کنیم، کم گذاشته ایم و باید تلاش کنیم تا در مقابل شهدا پاسخگو باشیم.

وی افزود: از شروع انتخابات، مقدمات کارهای اداری، جاری و هماهنگی ها انجام شد و بنا این بود که با شورای نگهبان، روی محور قانون و تعاملف کارها پیش رود.

وزیر کشور گفت: شورای نگهبان با ما خیلی همکاری کرد و ما هم با شورای نگهبان هماهنگی کردیم و نتیجه این تعامل خوب بود.

تشکیل یکهزار و 63 هیات اجرایی در کشور

رحمانی فضلی با اشاره به تشکیل یکهزار و 63 هیات اجرایی در کشور افزود: همیشه تشکیل هیات های اجرایی از مراحل سخت کار است زیرا باید 30 نفر را معرفی کنیم و از بین اینها هیات نظارت باید هشت نفر را انتخاب کند.

وی ادامه داد: همیشه این معرفی کردن و عدم انتخاب اینها به یک سری اختلاف هایی منجر می شد که در سطح تهران همیشه به وزرا و شورای نگهبان و بالاتر از اینها حتی رئیس جمهوری ارجاع می شد، اما این بار با هماهنگی که داشتیم این تعداد هیات تشکیل شد و اختلافی ایجاد نشد و انرژی در رفع نقاط اختلاف صرف نشد.

رحمانی فضلی گفت: ترکیب بگونه ای بود که اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین اعتراضی به این ترکیب نداشتند و حداقل من ندیدم، هم شورای نگهبان و هم ما راضی بودیم و نتیجه آن نتیجه خوبی بود.

مر قانون را در مورد صلاحیت ها داریم

وزیر کشور گفت: از اول هم گفتیم، مر قانون را در مورد صلاحیت ها داریم، عدم احراز در هیات های اجرایی نیست و نمی توانیم عدم احراز بزنیم و قانون به ما این اجازه را نمی دهد.

وی ادامه داد: البته قانون به ما این اجازه را داده که تحقیقات محلی انجام دهیم و وزارت کشور باید ساز و کاری برای این کار ایجاد و نهادینه می کرد تا هم اینک که قانون این اجازه را داده درست انجام شود.

رحمانی فضلی گفت: این ظرفیت در وزارت کشور نبود و در هفت، هشت روز نمی توانستیم تحقیقات محلی انجام دهیم و نتیجه این شد که 10 هزار نفر فاقد سابقه از بین 12 هزار نفر به ما ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: از بقیه افراد 300 نفر انصراف دادند و حدود 800 نفر با دلایل و اسناد متقنی که از دستگاه های استعلام شونده به ما داده بودند، تایید صلاحیت نشدند.

وزیر کشور گفت: وظیفه خود را در هیات های اجرایی انجام دادیم و در حوزه ثبت نام ها ایرادی که به ما وارد شد این بود که وزارت کشور تلاش می کند زیاد بیایند ثبت نام کنند که بعد اینها رد صلاحیت شوند یا نرسند اینها را بررسی کنند و فله ای تایید صلاحیت کنند یا اگر رد شدند برای شورای نگهبان هزینه درست کنند؛ ما روحمان از چنین چیزی خبر نداشته است.

اگر زمان ثبت نام دو هفته بود 24 هزار نفر برای مجلس نامنویسی می کردند

وی افزود: اگر به جای یک هفته ثبت نام زمان آن دو هفته می شد عدد ثبت نامی ها به 24 هزار نفر می رسید.

رحمانی فضلی ادامه داد: هیات های نظارت نظر خود را دادند و در جریان رد و یا تایید صلاحیت ها بودیم؛ از نظر قانونی هیچ ارتباطی با شورای نگهبان در تایید و رد نهایی صلاحیت ها نداریم و نمی توانیم امر، نظارت و شکایت کنیم و قانون به ما چنین اجازه ای نداده است.

وی گفت: شورای نگهبان بطور مستقیم مسئول ناظر است اما به دلیل احساس مسئولیتی که داشتیم و احساس می کردیم، برخی افراد و اشخاص شاید در زمان کوتاه واقعا بررسی و دقت نشده و اقدامات لازم است پیگیری شود.

وزیر کشور ادامه داد: هم رئیس جمهوری دستور پیگیری به من دادند و هم خود رئیس جمهوری پیگیر مساله بودند و توقع عمومی از اعضا و گروه ها بود که به ما مراجعه می کردند.

رحمانی فضلی افزود: با شورای نگهبان از بعد مشورتی و همراهی وارد صحبت شدیم و تلاش کردیم نظرات خود را به آنها منتقل کنیم. تعاملات ما با شورای نگهبان وجود دارد و بدنبال این هستیم که قانون اجرا شود و حق هیچکس ضایع نشود و حداقل رقابت در جامعه شکل گیرد.
وزیر کشور افزود: نگاه ما در داخل کشور و مسائل منطقه ای هم این است؛ فرمولی که برای حل مسائل بحرانی منطقه داریم به آنها پیشنهاد می کنیم که دعوا نکنید، بیایید اینجا دور هم بنشینید، به هر حال مسائل داخلی کشور را در نظام دمکراسی حل و فصل کنید، رای دهید و بر اساس رای تصمیم بگیرید.

شور و شوق انتخاباتی، اقتدار ملی

وی تاکید کرد: هر چقدر شور و شوق بیشتر شود از نظر اقتدار ملی برای ما خوب است و این یکی دیگر از اهداف ما است.

رحمانی فضلی گفت: با نتایجی که تاکنون به من گفتند و تا زمانیکه شورای نگهبان اعلام نکند اجازه ندارم عدد آن را اعلام کنم و بر اساس اطلاعاتی که دارم عدد امیدوار کننده ای است و امیدوارم حداقل رقابت شکل گیرد و حجم قبول شدگان هم بگونه ای باشد که حداقل حقوق ضایع شود.

نتایج نهایی فردا شب رسما اعلام می شود

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه نتایج نهایی رد و تایید صلاحیت ها فردا شب(جمعه) اعلام می شود به برگزاری الکترونیکی انتخابات هم اشاره کرد و گفت: در بحث سخت افزار به طرح افق رسیدیم و سفارش تولید دادیم و چند شرکت کننده آمدند و شرکت های وزارت دفاع برنده شد و از نظر ما هم اطمینان قلبی به وجود آمد که وزارت دفاع که از دستگاه های نظامی امنیتی است کار را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در بحث نرم افزاری هم ایراد و اشکالاتی از نرم افزارهای ما که همان نرم افزارها تکامل یافته و رفع ایراد شده بود و در انتخابات قبلی مجلس در 14 شهرستان انجام شد و نتیجه آن قابل قبول بود، گرفتند که رفع شد و شورای نگهبان دوباره ایرادهای جدید گرفت.

رحمانی فضلی گفت: آخرین باری که رفع ایراد شد از نظر شورای نگهبان همچنان ایرادها باقی بود؛ بحث، فنی است و شورای نگهبان هم ناظر فنی دارد که گفتند از نظر آنها ایراد باقی است.

وی ادامه داد: چند ایراد همچنان باقی است و مصر هستیم هر گونه پیگیری که لازم باشد انجام، دادیم و جایی نیست که پیگیری نکرده باشیم و امروز از نظر ما روز آخر است و بعد از آن نمی توانیم دستگاه ها را آماده کنیم، دستگاه ها باید پلمب شوند و تلاش خود را انجام می دهیم.

احزاب بازیگران اصلی صحنه انتخابات هستند

وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه احزاب بازیگران اصلی صحنه انتخابات هستند، افزود: از نظر شرایط اجتماعی در داخل کشور فضاهایی داریم که دقت بیشتری در نوع تبلیغات و نوع رقابت ها می طلبد؛ فضاهایی هستند که در آنها اختلاف و درگیری پیش آمده و با تنش هایی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: اینک هم بسیاری از مناطق هستند که به شورای تامین اعلام کردیم و آمادگی لازم را دارند و اینها از باب پیشگیری است تا صیانت خوبی انجام دهیم و باعث نگرانی نشود.

رحمانی فضلی افزود: بگونه ای باشد که اصول اولیه و اصلی رقابت سالم را با رعایت ادبیات، اخلاق، قانون، مناسبات و تعاملات و عدم دخالت دستگاه ها رعایت کنیم که در غیر این صورت تحریک پذیری انتخابات بالاست و مقداری بی توجهی باعث تنش می شود.

باید تلاش کنیم انتخابات مظهر رقابت منطقی و قابل قبول باشد

وزیر کشور در عین حال با بیان اینکه انتخابات باید محل گره خوردن همه سلایق، افکار و نظرات در جهت اتحاد، انسجام و کار آمدی کشور باشد، گفت: باید تلاش کنیم انتخابات مظهر رقابت منطقی و قابل قبول باشد.

وی ادامه داد: این انتخابات با این نحو قانون اشکالات بسیاری دارد و باید رفع شود؛ 12 هزار نفر ثبت نامی داشتیم باید کاری کنیم که این تعداد مراجعه نکنند، نه به این معنا که مانع شویم بلکه شرایطی بگذاریم که غربالگری اولیه انجام شود؛ کاری کنیم که در همان مرحله اول، ورودی کاملا کنترل و غربالگری شده بوسیله مکانیزم های غیر دولتی و غیرنهادی انجام شود.

رحمانی فضلی افزود: در مرحله تبلیغات می توانیم بگونه ای عمل کنیم که انتخابات ناسالم را کم کنیم؛ هنوز انتخابات شروع نشده تعداد زیادی نامه و شکایت داریم که نامزدها و طرفداران آنها از هم دارند که فلانی پول، روغن و کت و شلوار توزیع می کند. ما نمی گوییم که این سخنان درست است اما برای اینکه شبه ایجاد نشود قانون های ما باید سفت باشد.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا