خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا نوشت: سیستان و بلوچستان شهرستانهای خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس 12 شهر تعطیل شده و امکانات هلال احمر برای کمک رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده‌های محروم استان وجود ندارد.

سیل زدگان سیستان و بلوچستان به یاری مردم نوعدوست نیاز دارند

گروهی از سیل زدگان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایسنا گفته‌اند، مردم دشتیاری چابهار و زرآباد کنارک، دلگان، نیکشهر، خاش و غیره در بارش‌های سنگین باران و برف خسارت  دیده‌اند و بر ضرورت و اهمیت توجه دولت، هلال احمر و خیران به آسیب دیدگان تاکید کرده‌اند.

انور امیری از شهروندان منطقه بلوچستان گفته، با توجه به گستردگی سیل و حجم بالای خسارت های وارده به مردم، هم اینک به طناب، ماشین های شاسی بلند، پتو، کنسروجات، نان، آب معدنی، شیرخشک، آب معدنی، پد بهداشتی، لباس گرم و نیز نیروی مردمی توانمند برای کمک به گرفتار شدگان در سیل نیاز است.

وی افزود: روستاهای عورکی بازار بزرگ، شکربازار مولوی بازار، حاج آدم بازار، حاج جما بازار، حاج آدم بازار در حوزه دشتیاری و نیز روستاهایی در کنارک کاملا زیر آب رفتند.

احمد رئیس، از دیگر شهروندان اظهار کرد: در کمک رسانی ها به جنوب سیستان و بلوچستان و بویژه دشتیاری ویژه تر دیده شود زیرا همه روستاهای اطراف رودخانه باهوکلات و منطقه عورکی، للوباز، بوتی، بلوچی زیر آب رفته اند و فقط خود مردم هستند که به همدیگر کمک می کنند لذا لازم است به فوریت کلیه نیروهای نظامی با امکاناتی که دارند در صحنه حاضر شوند، چون مردم با دست خالی هیچ کاری نمی توانند انجام بدهند.

محمدامین میربلوچزهی از شهروندان استان گفته، با توجه به حجم بالای ورود آب و به زیر آب رفتن روستاها بسیاری از مردم به بالای درختان و منازل و مدارس پناه برده و متاسفانه شماری از هم وطنان در سیلاب خروشان جان داده اند.

عبدالرئوف رحیمی نیز گفت: نوروز امسال را در کشور با سیل شروع کردیم و فاجعه دروازه قرآن شیراز را یادمان هست و هم اکنون فاجعه ای دیگر در بلوچستان عزیز در حال رخ دادن است. معلوم نیست مردم دشتیاری و زرآباد و دیگر نقاط سیل زده دیشب را در این سرمای جان سوز بدون سر پناه چگونه صبح کردند، اما هنوز هیچ رسانه‌ای در موردشان خبری نمی‌دهد.

راه ارتباطی 500 روستا مسدود شده و برق 130 روستا قطع شده است

ارجمندی، مدیر کل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان به صدا و سیما گفته، نیاز شدید به اقلام امدادی شامل مواد غذایی و چادر برای اسکان موقت است و انتظار می رود استانهای معین همچون کرمان و هرمزگان کمک رسانی کنند.

وی اضافه کرد: راه ارتباطی 500 روستا مسدود شده و برق 130 روستا قطع شده است. همچنین شبکه آب آشامیدنی 100 روستا در مناطق جنوبی و مرکزی استان از مدار خارج شده است.

ارجمندی تصریح کرد: باغات موز و محصولات کشاورزی در منطقه کنارک، چابهار و دلگان به شدت خسارت دیده اند.

پرواز بالگردهای اورژانس در مناطق سیل زده /۳ کشته در سیل

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از فعال شدن بالگردهای اورژانس در استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی خبر داد.

مجتبی خالدی با بیان اینکه تیم های واکنش سریع در استان سیستان و بلوچستان وارد عمل شدند، گفت: در سه استان درگیر چهار نفر مصدوم شدند. همچنین تیم های اورژانس 24 خانم باردار را به مراکز درمانی انتقال دادند.

وی درباره کشته شدگان در حوادث جوی اخیر تصریح کرد: در مجموع سه نفر در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند که یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است.  در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست داده است.

ریزش سقف اتاقی در بخش ccu بیمارستان زهک

رئیس بیمارستان سیدالشهداء شهرستان زهک گفت: بدنبال بارندگی بدلیل نفوذ آب از سقف یکی ازاتاقهای بخش ccu، قسمتی از سقف کاذب خیس کشیده و ریزش می کند.

دکترعرب یعقوبی افزود: خوشبختانه دربازدیدی که هنگام بارندگی از تمامی بخشهای بیمارستان داشتیم متوجه خیس کشیدن قسمت هایی از سقف کاذب دراتاق فوق الذکر شدیم که بلافاصله به همکاران دستور انتقال مریض به اتاق دیگری باامکانات بخش ccu داده شد.

وی ادامه داد: به هنگام بارندگی شدیدی که صورت گرفت یک قسمت از سقف کاذب ریزش می کند اما خوشبختانه هیچ مریضی در اتاق حضور نداشته و آسیبی هم به هیچ کس وارد نشده است، همانگونه که در فیلم منتشرشده هم معلوم است هیچ مریضی روی تخت نیست و دستگاهها نیز خاموش است.

راه ارتباط 350 روستا در جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده است

عباس ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به ایسنا گفت: راه ارتباط 350 روستا در جنوب سیستان و بلوچستان به علت سیلاب قطع شده است. در بارندگی های اخیر در 102 روستای جنوب استان، پل ها، تاسیسات برق و شبکه های آبرسانی به شدت آسیب دیده است.

وی افزود: در این مدت 850 نفر گرفتار در سیلاب نجات داده و 200 خودور هم از داخل سیلاب بیرون کشیده شده است. سه اردوگاه اسکان اضطراری در سه شهرستان فنوج، کنارک و قصرقند با امکانات لازم تدارک دیده شده است.

مدارس دلگان برای سومین روز متوالی تعطیل شد

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دلگان گفت: به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی شدن رودخانه ها و آب ‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها، تمامی مدارس شهرستان در دو شیفت صبح و عصر فردا دوشنبه ۲۳ دی ماه تعطیل است.

مجتبی شجاعی با تاکید بر اهمیت رعایت توصیه های ایمنی و امدادی افزود: با توجه به شرایط نامساعد و آبگرفتگی معابر دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان نیز تعطیل است.

ایوب کرد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی 90 روستای حاشیه تفتان و میرجاوه از شامگاه 21 دی ماه تا کنون بر اثر طغیان رودخانه های محلی و در مناطق کوهستانی بر اثر بارش برف مسدود شده و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر ارتباطی روستاییان با قوت ادامه دارد.

پاک اندیش، فرماندار قصرقند گفت:  در حال حاضر 40 روستای این شهرستان در محاصره آب قرار دارند و هیچ ارتباطی با دیگر مناطق ندارند و 30 تیر برق در این شهرستان در جریان سیل سقوط کرده است.

سلیم کدخدا، فرماندار سرباز نیز گفت: بر اثر طغیان رودخانه های فصلی ارتباط شهرستان سرباز با بندر چابهار قطع شده است. حال حاضر ارتباط بیش از دویست روستای این شهرستان با مرکز شهرستان قطع است.

مسدود شدن راه ارتباطی 90 روستای حاشیه تفتان و حوزه میرجاوه بر اثر سیلاب و برف

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی 90 روستای حاشیه تفتان و میرجاوه از شامگاه 21 دی ماه تا کنون بر اثر طغیان رودخانه های محلی و در مناطق کوهستانی بر اثر بارش برف مسدود شده و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر ارتباطی روستاییان با قوت ادامه دارد.

ایوب کرد صبح امروز در بازدید از وضعیت راه های استان گفت: بر اثر بارندگی های شدید 20 تا 22 دی ماه جاری در سراسر استان علاوه بر وارد شدن خسارت به زیرساخت های جاده ای و انسداد تعداد معدودی از راه های فرعی، قطع ارتباط روستاهای حاشیه تفتان و اطراف میرجاوه را شاهد بودیم.

وی افزود: در حال حاضر 10 محور فرعی محور های فرعی میل نادر – سفیدآبه (محدوده چاه خرما)، مهرستان – سرباز، مهرستان – ایرانشهر، مهرستان – سوران، سوران – خاش، سوران – هیدوچ، سوران – کنت، سراوان – جالق، جالق – کله گان و جالق -مورتک به دلیل طغیان رودخانه های محلی و وقوع سیلاب مسدود می باشند.

یک کشته و یک مفقود در سیل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از کشته شدن یک تن در استان هرمزگان و مفقود شدن یک تن در سیستان و بلوچستان طی حوادث جوی ٧٢ ساعت گذشته خبر داد.

مرتضی سلیمی با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: طی ٧٢ ساعت گذشته ١٣ شهرستان استان سیستان و بلوچستان نیز متاثر از سیل بودند.

به گفته وی، این ١٣ شهرستان از جمله ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند هستند.
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه از امدادرسانی در ۴٠ شهر و روستا در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۴۸ نفر در این استان امدادرسانی شدند و ٣٢٧ نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند. همچنین یک نفر نیز در شهرستان راسک مفقود شده که جست و جو ها برای یافتن وی ادامه دارد.

علت بارش‌های شدید جنوب کشور چیست؟

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت و گو با ایسنا درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور اظهار کرد: در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است همچنین تغییرات اقلیمی الگوهای جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سال گذشته ما در کشور بارندگی خوبی داشتیم اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، گفت: امواج در این بازه زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود.

بارندگی‌ها در منطقه سیستان خسارتی در پی نداشت

مرضیه معین افشار، دبیرستاد مدیریت بحران فرمانداری ویژه زابل گفت: بارندگی های مجموع دو روز گذشته در منطقه سیستان خسارتی را در پی نداشته است.

وی افزود: تیمهای امدادی و واکنش سریع ما در مناطق مختلف به صورت شبانه روزی و در آماده باش کامل به سر می برند ولی خوشبختانه تاکنون مشکل و یا موردی گزارش نشده است.

وی، میزان بارندگی در سطح منطقه سیستان از اولین روز بارندگی در ۲۰ دیماه تا ساعت 6:30 صبح امروز یکشنبه ۲۱ دیماه در ایستگاه هواشناسی مستقر در فرودگاه زابل، ۱۳ و نیم میلیمتر، زهک ۲۲ و نیم میلیمتر، میلک ۲۵ ونیم میلیمتر، محمدشاه کرم ۲۱ میلیمتر، تیمور آباد ۱۹ ونیم میلیمتر، چرک ۱۸ ونیم میلیمتر، هیرمند و جزینک ۱۶ و نیم میلیمتر، نیمروز ۱۵ و هامون ۱۰ و نیم میلیمتر بارندگی اعلام کرد.

بارش در ۱۴۵ نقطه سیستان و بلوچستان

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به ایسنا گفته، بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های باران سنجی از ۱۴۵ نقطه استان بارندگی گزارش شده که میزان بارش های ۹۴ ایستگاه بیش از ۵۰ میلی متر بوده است.

وی افزود: بیشینه بارندگی ها با میزان ۱۸۶ میلی متر از ایستگاه «دستگرد» از توابع نیکشهر گزارش شده که ظهر دیروز اعلام شده و به دلیل قطع بسترهای ارتباطی این شهرستان، میزان بارش های بعد ازظهر و دیشب این ایستگاه، هنوز دریافت نشده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از ظهر دیروز تا کنون ارتباط تلفنی هواشناسی استان با ایستگاه های هواشناسی و بارانسنجی شهرستان های نیکشهر، قصرقند و فنوج قطع شده است که به برقراری، اطلاعات بارندگی این مناطق نیز به روز خواهد شد.

خسارت سنگین سیلاب به زیرساخت های شهرستان دلگان

مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان گفته، پس از فروکش کردن بارندگیها از بامداد امروز ۱۳ تیم متشکل از ادارات معین شهرستان به همراه نمایندگان هلال احمر به منظور حضور در مناطق  آسیب دیده و ارزیابی اولیه و مدیریت میدانی و روانی و همچنین تنظیم شیوه کمک رسانی در محل، به روستاها و عشایر اعزام شدند.

وی ادامه داد: حجم بارشها که به صورت مستمر و بدون توقف و منظم  از روز جمعه تا شب گذشته، در دلگان در طی حدود ۳۵ ساعت صورت گرفت ۱۱۷ میلیمتر بود در حالی که حجم متوسط بارندگی سالانه استان ۱۱۳ میلیمتر است که در طول یک سال می‌بارد.

شجاعی بیان کرد: دلگان در طی کمتر از دو روز این‌ حجم بارش را داشته است که البته علاوه بر برکات آتی و اثرات مثبت این بارندگی بر غنی شدن سفره های زیرزمینی، خسارت بسیار زیاد مادی و زیرساختی و همچنین تلفات احشام و دام مردم و آسیب به برخی واحدهای مسکونی و مزارع و موتورهای کشاورزی وارد کرده است.

وی تاکید کرد: البته همکاری خوب مردم با ستاد مدیریت بحران و پای کار بودن دهیاران و بسیجیان و عوامل امدادی عامل پیشگیری از خسارتهای جانی بوده است به شکلی که به اصرار دهیاران و شوراهای روستایی و اطلاع رسانی به موقع، اهالی، منازل گلی خود را ترک و در منازل امن روستا ساکن شده بودند.

دلگان به شدت  نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ های امدادی و ارسال اقلام امدادی

وی افزود: دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ های امدادی و ارسال اقلام امدادی است چرا که به بسیاری از جاده های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده‌اند، در برخی مناطق  وسایل و زندگی مردم را اب برده ، اقلام خوراکی در منازل روستاها و عشایر  از بین رفته است.

شجاعی عنوان کرد: هوا رو به سرماست و نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو و بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستیم. توزیع آب آشامیدنی و نان و آرد نیز بسیار حیاتی است.

شهر خاش وضعیت بحرانی دارد

به دنبال وقوع بارش های سنگین و مداوم طی دو شبانه روز اخیر شهر خاش و نقاط روستائی و عشایری در این شهرستان وضعیت بحرانی به خود گرفتند. با توجه به حجم بالای بارش ها شهر خاش دچار آبگرفتگی شدید شده و به زیر آب رفته و مناطق روستایی هم همین وضعیت را دارند.

بسیاری از رودخانه ها مانند پنج انگشت، گوهرکوه، تفتان، ایرندگان، شوگه، خان بی بی، کارواندر، گزو، ترشاب، تمندان و غیره به صورت چندباره سیلابی شده اند و هم اینک نیز خروشان هستند.

سقف خانه‌های قدیمی و خشت و گلی و حتی منازل نوساز آجری و بلوکی خیس و سنگین و خطرساز شده‌اند و در صورت تداوم بارش ها احتمال وارد شدن خسارت به منازل مردم زیاد است.

عنایت ایرندگانی، بخشدار ایرندگان خاش گفت: به طور میانگین حدود ۹۰ میلی متر باران در این بخش باریده و هم اینک خطرات ریزش کوه و ریزش سقف منازل قدیمی و خشت و گلی احساس می‌شود.

بارندگی برای دومین روز مدارس 12 شهر سیستان و بلوچستان را تعطیل کرد

بارندگی های مستمر در دو شبانه روز اخیر برای دومین بار مدارس برخی شهرهای سیستان و بلوچستان را به تعطیلی کشاند.

مدارس دلگان، دشتیاری، کنارک، چابهار، مهرستان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، لاشار و بخش کورین امروز در تمامی مقاطع و در نوبت صبح و عصر تعطیل هستند، اما مدارس پیش دبستانی و دبستانی خاش و نوک آباد تعطیل اعلام شده اند.

ذخیره 60 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خاش

فرماندار خاش گفت: به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی اخیر در شهرستان خاش افزون بر 60 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خاکی و سنگی و ملاتی این شهرستان ذخیره شده است.

صاحب گل صالحی افزود: خوشبختانه سد مهران به عنوان تنها سد خاش که سابقه ساخت آن به سال 65 بر می‌گردد در پی بارش‌های اخیر آبگیری شده و افزون بر سه میلیون متر مکعب آب پشت آن ذخیره شده است.

صالحی بیان کرد: سدهای واقع در گوهرکوه، نوک آباد و ایرندگان و مرکزی خاش هم آبگیری و بخش قابل توجهی آب پشت آنها ذخیره شده است.

وی گفت:  به دنبال وقوع بارش ها ده ها دیوار حفاظتی و بند خاکی تخریب شده اند.

تردد در محور ترانزیتی خاش به زاهدان بدون زنجیر چرخ میسر نیست

فرماندار خاش گفت: با توجه به وقوع بارش سنگین برف محور ترانزیتی خاش به زاهدان به شدت لغزنده بوده و تردد بدون زنجیر چرخ میسر نیست.

صاحب گل صالحی افزود: از ساعتی قبل بارش برف در حوزه بخش نوک آباد، میرآباد تا چانعلی واقع در محور خاش به زاهدان شروع شده، لذا توصیه بر رانندگی آرام و با احتیاط را برای رانندگان داریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا