خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا کاهش تولید اوپک به کاهش رونق اقتصادی می‌انجامد؟

قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت. درحالی که تولیدکنندگان اوپک تولید نفت را کاهش داده‌اند، اما عرضه‌ی بیشتر نفت در ایالات متحده و نگرانی ناشی از کاهش رشد اقتصادی در جهان همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه‌ی انصاف نیوز، «هنینگ گلیستین» در گزارشی در رویترز درباره‌ی افزایش قیمت نفت اوپک نوشت: پیش از افزایش نرخ قیمت نفت، هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 66 دلار و 73 سنت بود. نفت برنت با نرخ رشد 6 دهم درصدی 42 سنت افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت 57 دلار و 51 سنت بود. قیمت این نفت 29 سنت افزایش یافت تا نرخ رشد 5 دهم درصدی داشته باشد.

خریداران نفت گفتند: بازار نفت در حال حاضر شدت یافته است.

ایالات متحده، ونزوئلا را در 28 ژانویه تحریم نفتی کرد. تولید نفت این کشور 920 هزار بشکه در روز کاهش یافته است؛ این نرخ حدود 40 درصد است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که ونزوئلا یکی از اعضای بنیانگذار آن است، از ابتدای سال جاری (میلادی) تلاش کرده است تا تولید نفت این سازمان را، یعنی حدود 1.2 میلیون بشکه در روز را برای حمایت از قیمت‌ها کاهش دهد.

بازار سرمایه ای‌اربی‌سی کانادا در یادداشتی تحقیقاتی درباره بازار نفت نوشت: بازار جهانی از آنچه انتظار می‌رفت، در این برهه زمانی از سال در شرایط سخت‌تری قرار دارد. اما میزان آمار بشکه‌های فروخته نشده می‌تواند با سرعت بیشتری در مناطق مختلف اشباع شود.

علیرغم این موارد، نشانه‌هایی وجود دارد که بیانگر افزایش تولید نفت در سال 2019 است.

وزارت انرژی آمریکا پنج شنبه تولید 6 میلیون بشکه نفت خام را از ذخایر ملی این کشور پیشنهاد داد تا سرمایه‌ی کافی برای نوسازی ذخایر استراتژیک این کشور افزایش یابد.

نتیجه‌ی یک نظرسنجی رویترز درباره‌ی میزان تقاضای نفت  نشان می‌دهد، تحلیل‌گران انتظار دارند که کاهش تقاضای سوخت در سال جاری سبب کاهش شدید رونق اقتصادی شود.

بنجامین لو یکی از تحلیل‌گران گفت: ضعف مداوم اقتصادی سبب کاهش تولید نفت خام می‌شود که این فشارها با کاهش میزان تقاضای نفت خام همراه است.

یک نظرسنجی خصوصی که در روز جمعه منتشر شد، این آمار را نشان می‌دهد: فعالیت کارخانه‌های چینی در فوریه برای سومین ماه متوالی کاهش یافت. چین که دومین اقتصاد جهانی را در دست دارد با بحران صادرات رو به رو شده است.

ضعف اقتصادی در سراسر منطقه (آسیا) احساس می‌شود. صادرات کره جنوبی در ماه فوریه سه سال اخیر کاهش یافته است. همانگونه که میزان تقاضا از بازار بزرگ تجارت چین کاهش یافته است. این فاکتور یک نشانه‌ی دیگر از کاهش قدرت اقتصادی کره، چهارمین قدرت اقتصادی آسیاست.

با توجه به اینکه یکی از دلایل اصلی جهانی شدن، میزان تقاضای نفت است؛ مصرف سوخت در اقتصاد کشورهای در حال توسعه‌ی آسیایی در حال افزایش است.

به عنوان مثال مصرف سوخت خودروهای دیزلی در هند در طول سال جاری به دلیل رشد سریع خودروهای سنگین 7 درصد افزایش یافته است.

ترجمه: علی خسروجردی، انصاف نیوز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا