خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دیدار شینزو آبه و بن سلمان چه گذشت؟

وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد، دیدار شینزو آبه نخست وزیر این کشور با ولیعهد عربستان بر سه محور اصلی یعنی تنش‌های به وجود آمده در منطقه، روابط دوجانبه ژاپن و عربستان و نیز میزبانی عربستان از نشست گروه ۲۰ استوار بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه العربیه، ماساتو اوتاکا، سخنگوی وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد، دیدار شینزو آبه، نخست وزیر این کشور با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر سه محور اصلی یعنی تنش‌های به وجود آمده در منطقه، روابط دوجانبه ژاپن و عربستان و نیز میزبانی عربستان از نشست گروه ۲۰ استوار بود.

اوتاکا با تاکید بر توافق توکیو و ریاض برای همکاری در زمینه حمایت از صلح و ثبات در منطقه، به نقل از آبه اظهار کرد: ژاپن تصمیم دارد با هدف جمع‌آوری اطلاعات آزادانه کشتی‌ را به آب‌های خلیج فارس بفرستد.

نخست وزیر ژاپن افزود: آبه در این دیدار برای بن سلمان تصمیم توکیو برای اعزام نیروهای دفاع از خود به منطقه جهت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به امنیت و حفاظت از کشتی‌های ژاپنی را شرح داد.

او بدون تعیین زمان دقیقی برای اعزام ناوشکن، تنها اعلام کرد، آماده‌سازی اعزام این ناوشکن هنوز در دست انجام است.

به گفته اوتاکا، ولیعهد عربستان کاملا از طرح ژاپن برای ورود به منطقه حمایت کرد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه ژاپن به نقل از آبه با تاکید بر اینکه هرگونه تقابل نظامی در منطقه پیامدهایی در سطح جهانی و نه فقط منطقه خواهد داشت و باید از هرگونه افزایش تنش دوری کرد، گفت: ژاپن هم‌پیمان آمریکا بوده و یک ارتباط قدیمی با ایران دارد و به همین دلیل در کاهش تنش در منطقه نقش ایفا می‌کند.

نخست وزیر ژاپن در ادامه همه طرف‌های مربوطه را به آغاز اقدامات دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها و خویشتن‌داری دعوت کرد.

آبه درباره همکاری‌ها میان توکیو و ریاض نیز گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور به بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد و دو کشور ۶۹ محور همکاری از جمله تولید داخلی، توسعه منابع انسانی و افزایش ظرفیت آنها، آموزش و فرهنگ دارند.

آبه در این دیدار با اشاره به حمایت ژاپن از میزبانی نشست گروه ۲۰ از سوی عربستان، بر آمادگی توکیو برای کمک به ریاض در برگزاری موفق این نشست تاکید کرد.

جلسه گفت‌وگوهای رسمی میان دو طرف برگزار شد که به بررسی موضوعات اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و فرهنگی و تبادل نظر درباره برخی مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی اختصاص داده شد.

همچنین در این دیدار علاوه بر تنش‌های اخیر در منطقه، درباره راه‌های تامین امنیت دریانوردی و پشتیبانی‌های نفتی گفت‌وگو شد.

خبرگزاری رسمی عربستان نیز اعلام کرد سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان نیز یک جلسه مذاکرات رسمی با آبه داشت و دو طرف به بررسی روابط دو جانبه توکیو-ریاض، همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، امنیتی، هوش مصنوعی و انرژی تجدیدپذیر پرداختند.

آبه روز شنبه در اولین ایستگاه سفر منطقه‌ای خود که پنج روز ادامه خواهد داشت، وارد ریاض شد. او قرار است علاوه بر عربستان، به کشورهای امارات و عمان نیز سفر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا