خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رفتگان دنیای هنر در سال 2017

فراز پورمحبی، انصاف نیوز: در سال میلادی که گذشت دنیای هنر، چهره‌های سرشناس دیگری را از دست داد. «سیان آن» در توصیف احساس طرفداران هنرمندانی که درگذشته‌اند، نوشت: «مرگ بسیاری از هنرمندان مشهور و محبوب به طرفدارانشان حس نابودی زمان و مکان را القا می‌کند.»

خبرنگار انصاف نیوز نگاهی دارد به معروف‌ترین هنرمندانی که در این سال درگذشتند. برخی از آنها زندگی و برخی مرگ جنجالی داشتند:

 

  • چاک بری

 

 

خواننده و گیتاریست آمریکایی در سن 90 سالگی درگذشت. او یکی از بنیان‌گذاران سبک «راک اندر ول» محسوب می‌شود. از مشهورترین ترانه‌های او ترانه‌ای به اسم «Johnny B. Goode» است که به یکی از شمایل راک‌اند رول تبدیل‌شده است. او یکی از زبردست‌ترین گیتاریست‌های دنیا نیز بود. مجله‌ی معتبر «رولینگ استون» در سال 2004 او را به‌عنوان ششمین گیتاریست برتر تاریخ قلمداد کرد. چاک بری در سال 1979 آلبومی را با عنوان «Rock it» منتشر کرد؛ اما پس‌ازآن آلبوم استودیویی جدیدی از او منتشر نشد تا 38 سال بعد، در سال 2017 که آلبومی بنام «Chuck» از او روانه‌ی بازار شد. همان سالی که چاک بری را به کام مرگ فروبرد.

 

  • تام پتی

 

خواننده و گیتاریست آمریکایی که در سن 66 سالگی براثر ایست قلبی درگذشت. تام پتی بنیان‌گذار گروه راک «Tom Petty and the Heartbreakers» بود. تام پتی مانند «پرینس» موزیسین معروف انگلیسی که او هم در سال 2016 درگذشت، قادر به نواختن چندین ساز مختلف بود. او برنده‌ی جایزه‌ی گرمی نیز شده بود.

 

  • راجر مور

«سر راجر مور» هنرپیشه‌ی بریتانیایی بیشتر برای ایفای نقش در سری فیلم‌های جیمز باند شناخته می‌شود. او سومین جیمز باند سینما بود و گفته می‌شود با حضور او در نقش جمیز باند این کاراکتر «انگلیسی‌تر» شد. در بازی او نوعی هجو انگلیسی دیده می‌شود. او در سن 89 سالگی در سوئیس براثر سرطان درگذشت.

 

  • فتس دومینو

 

دنیای راک اندر رول یکی دیگر از مشاهیر خود را در همین سال از دست داد. «فتس دومینو» پیانیست و خواننده‌ی آمریکایی سبک راک بود. بیش از 65 میلیون از آثار ضبط‌شده‌ی او به فروش رفته است. ترانه‌ی «The Fat Man» که در سال 1949 منتشر کرد، نخستین اثر ضبط‌شده‌ی راک اندر رول بود که به فروش میلیونی رسید. او در سن 89 سالگی به مرگ طبیعی درگذشت.

 

  • مری تایلر مور

 

هنرپیشه‌ی آمریکایی و نخستین «Show woman» تلویزیونی بود. شوی تلویزیونی «مری تایلر مور شو» توانست انحصار شوهای تلویزیونی را از چنگ مردان درآورد. او با شکستن کلیشه‌های جنسیتی در دنیای سرگرمی، الهام‌بخش بسیاری از زنان و فمینیست‌ها شد. او فعال سیاسی نیز بود و بااینکه اوایل از دمکرات‌ها پشتیبانی می‌کرد اما به‌مرور به یک محافظه‌کار تبدیل شد. او در سن 81 سالگی براثر عوارض ناشی از دیابت نوع یک درگذشت.

 

  • جان هرت

«سر جان هرت» هنرپیشه‌ی مشهور بریتانیایی که در فیلم‌هایی همچون «هری پاتر» به ایفای نقش پرداخته بود، در سن 77 سالگی براثر سرطان درگذشت. «دیوید لینچ» که خود یکی از نوابغ هنر سینما محسوب می‌شود، جان هرت را بزرگ‌ترین هنرپیشه‌ی دنیا توصیف کرده است. بازی او در فیلم «مرد فیل نما» ساخته‌ی دیوید لینچ، یکی از شاهکارهای بازیگری تاریخ سینما محسوب می‌شود. در این فیلم باوجوداینکه چهره‌ی جان هرت پشت گریم سنگین و غیرقابل انعطاف مرد فیل نما پنهان‌شده است، اما به طرز اعجاب‌آوری قادر به انتقال تمام احساسات کاراکتر فیلم به تماشاگر می‌شود. او برای این فیلم نامزد جایزه‌ی اسکار، گلدن گلوب و بفتا شد که جایزه‌ی بفتا را برای بهترین هنرپیشه‌ی مرد به دست آورد.

 

  • مایکل بالهاوس

مایکل بالهاوس مدیر فیلم‌برداری برجسته‌ی آلمانی بود که در سن 81 سالگی در آلمان درگذشت. او بارها نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما هیچ‌گاه به آن دست نیافت. «مارتین اسکورسیزی» فیلم‌ساز بزرگ آمریکایی، فیلم‌برداری برخی از بهترین کارهای خود را به او سپرده بود. او مدیر فیلم‌برداری فیلم‌های شاخصی همچون «رفقای خوب»، «دار و دسته‌ی نیویورکی» و «رفتگان» همگی ساخته‌ی اسکورسیزی بود.

 

  • مالکوم یانگ

گیتاریست گروه معروف سبک هارد راک استرالیایی، AC/DC، در سن 64 سالگی براثر عوارض ناشی از بیماری‌های مختلف همچون سرطان، نارسایی قلبی و زوال عقل درگذشت. او به همراه برادرش بنیان‌گذار گروه AC/DC بودند. گروه AC/DC یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی تاریخ است. این گروه تاکنون 200 میلیون از آثار ضبط‌شده‌ی خود را در سرتاسر جهان به فروش رسانده که حدود 72 میلیون نسخه‌ی آن در آمریکا به فروش رفته است. مجله‌ی معتبر «رولینگ استون» گروه AC/DC را در رتبه‌ی 72 برترین هنرمندان موسیقی تمام دوران رده‌بندی کرده است.

 

  • کریس کورنل

خودکشی با طناب دار پایان راه کریس کورنل خواننده‌ی آمریکایی و رهبر گروه Soundgarden بود. او هنگام مرگ 52 سال داشت. مرگ خودخواسته‌ی او بسیاری از طرفداران سبک راک را بهت‌زده کرد. کورنل به همراه کرت کوبین (خواننده‌ی گروه نیروانا که او نیز با شلیک تفنگ به زندگی خود پایان داد) از معماران جنبش «گرانج» در دهه‌ی 90 میلادی بود؛ اما آنچه کریس کورنل را از بقیه‌ی خوانندگان راک متمایز می‌کرد، قدرت صدای آوازی او بود. او می‌توانست در طیف آوایی چهار اکتاو بخواند.

 

  • چستر بنینگتون

طرفداران موزیک راک هنوز در شوک خودکشی کریس کورنل بودند که خبر خودکشی چستر بنینگتون، همچون پتکی بر سر آن‌ها فرود آمد. این خواننده‌ی آمریکایی در سالروز تولد کریس کورنل، خود را همانند او به دار آویخت. او خواننده‌ی اصلی گروه «Linkin Park» بود. این گروه توانست با درهم آمیختن موسیقی الکترونیک، راک و رپ، سبک منحصربه‌فردی تولید کند که طرفداران بسیاری داشت. چستر بنینگتون، هنگام کودکی مورد آزار و اذیت قرارگرفته بود و هیچ‌گاه نتوانست آن را فراموش کند. ترانه‌هایی که او می‌سرود، آمیخته از افسردگی و اعتراض بود. او هنگام مرگ 41 سال داشت.

 

  • دیوید کسیدی

هنرپیشه و موزیسین آمریکایی در سن 67 سالگی براثر نارسایی کلیه درگذشت. او یکی از بت‌های نوجوانان آمریکایی در دهه‌ی هفتاد میلادی بود.

 

  • جری لوئیس

یکی از معروف‌ترین کمدین‌های سینما به‌ویژه در دهه‌ی پنجاه و شصت میلادی بود. دوبله‌ی «حمید قنبری» نقش بسزایی در معروفیت او در ایران داشت. این کمدین آمریکایی تا پایان عمرش به فعالیت‌های هنری خویش ادامه داد. او از منتقدین باراک اوباما بود و از ریاست جمهوری دونالد ترامپ حمایت کرد. جری لوئیس بنیاد خیریه «ضعف عضلانی» را نیز تاسیس کرد که توانست در شناساندن و کمک مالی به افراد دچار این بیماری سهم زیادی ایفا کند. او در سن 91 سالگی درگذشت و هر شش فرزند حاصل ازدواج اولش را از ارث محروم کرد.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا