خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش متفاوت نادر مشایخی و کیهان کلهر به «تحریم فعالیتهای هنری»

خبرگزاری دانشجو در مطلبی با عنوان «واکنش دو استاد موسیقی به تحریم فعالیتهای هنری توسط برخی چهره‌ها» نوشت: کیهان کلهر و نادر مشایخی دو هنرمند شناخته شده موسیقی یکشنبه شب بیست و دوم دی‌ماه در حاشیه تازه‌ترین کنسرت‌های خود که در «تالار وحدت» تهران برگزار شد، از دلایلشان برای برپایی این اجرا‌های زنده با وجود تصمیم برخی دیگر از هنرمندان برای لغو برنامه‌های خود سخن گفتند.

کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز بین‌المللی موسیقی کشور که طی هفته‌های اخیر همراه با کوارتت «شهرزاد» مشغول برگزاری تور کنسرت‌های «شهر خاموش» است، شب گذشته ضمن ابراز تأسف و عرض تسلیت به مناسبت حادثه تلخ و ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی خطاب به مخاطبانش ضمن اشاره به مخالفتش با برخی اطرافیان که پیشنهاد لغو این کنسرت را به او داده بودند گفت: ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و می‌توان گفت: خیلی از این ماجرا‌هایی که دیدیم در اختیار خودمان نبود. از سوی دیگر زمزمه‌هایی از این طرف و آن طرف بود که ما هم باید کار نکرده و کنسرت هم برگزار نکنیم. اما لازم است در اینجا توضیحاتی را پیرامون این مساله ارائه دهم.

وی با اشاره به چهار دهه تلاش خانواده موسیقی ایران برای رسیدن به جایگاه امروز، ادامه داد: فکر می‌کنم در این شرایط ما باید در کنار شما باشیم و از نفس هم استفاده کنیم و به جای عصبانی بودن و پرخاشگری، این جو زمخت و خشن را با موسیقی تلطیف کنیم تا برای همه ما قابل تحمل باشد.

این هنرمند افزود: موسیقی جدی و هنر جدی هیچ‌گاه نباید تعطیل شود، چرا که کارش به تفکر واداشتن افراد است نه مسائل دیگر. به هر صورت اگر می‌خواهیم به لحاظ اجتماعی هر قدمی برداریم باید در ابتدا به فرهنگ توجه کرده و آن را بارور کنیم. ما باید ریشه تمام مسائل را در فرهنگ بدانیم. به‌طور حتم اگر مسائل فرهنگی رو به تحلیل باشد و ما کار نکنیم، خیلی‌ها از این بابت خوشحال می‌شوند. به هر حال من بازهم خوشحالم که امشب در خدمت شما هستم و این شانس را دارم که شما عزیزان با این همه گرفتاری اینجا جمع شده‌اید، تا در کنارهم برای یک ساعت موسیقی جدی گوش کنیم.

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر هم در رویداد شنیداری «میان کنش» که یکشنبه شب بیست و دوم دی ماه در «تالار وحدت» تهران میزبان مخاطبان بود با اشاره به دلایل اجرای زنده این پروژه با وجود برخی واکنش‌ها بیان کرد: اسم این رویداد همان گونه که قبلاً هم اطلاع‌رسانی شده بود، «میان کنش» است و این میان کنش وقتی اتفاق می‌افتد که بتوانیم زمان را فشرده کنیم. تا بتوانیم نشان دهیم می‌توان جور دیگری زندگی را تماشا و زمان را تجربه کرد.

این هنرمند پیشکسوت افزود: به معنای دیگر ما می‌خواهیم چنین باشیم که ما این تجربه را انجام داده‌ایم و هر کس هم می‌تواند تجربه خود را از زمان داشته باشد. اصلاً زیبایی زندگی هم فقط در همین است که بتوانیم تغییر زمان را حس کنیم و زمان بتواند گذشته و آینده را تغییر دهد. من نمی‌دانم برای شما چگونه است؟ اما برای من گذشته قطعیت ندارد و هر لحظه مانند زمان حال در حال تغییر است. برای من هیچ چیزی تاریخ ندارد. من وقتی امروز عکس یا فیلمی را می‌بینیم با نوع دیدن من به همان فیلم و عکس در فردا متفاوت است. این‌ها برای من زیبایی زندگی هستند.

وی افزود: ما این رویداد را به همین جهت برگزار می‌کنیم، چون اعتقاد داریم می‌توان در تمام موقعیت‌ها عاطفی تصمیم نگرفت و برخورد درستی با ماجرا داشت. البته در این مجال غم بزرگی که در بچه‌های ارکستر وجود دارد را نیز اعلام می‌کنم، چرا که برای هم وطنان عزیزمان در ماجرای سقوط هواپیما اتفاق تلخ و ناگواری افتاده است که فکر می‌کنم یک دقیقه سکوت برای این عزیزان خوب باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا