خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عکس | عیادت محمدرضا پهلوی از آیت الله بروجردی

انصاف نیوز: حسین کرمانپو، پزشک با انتشار این عکس در فیسبوک نوشت: «چند روز قبل به اتفاق استاد خوبم جناب آقاي دكتر محسني، اورولوژيست؛ سري به آقاي عابدي رييس مدرسه علميه مجد زدیم كه از مشهورين منطقه حسن آباد است. انشا الله در مورد ايشان و دكتر محسني و چرايي سرزدن ما به ايشان خواهم نوشت اما بهانه اين نوشتار، اين عكس بود كه حاج آقا عابدي داد تا ما رويت كنيم. در عكس محمدرضا پهلوي به ديدار آيت الله بروجردي رفته وقتي وي در بيمارستان فيروزآبادي بستري بوده است. روحاني ايستاده هم خود آقاي فيروزآبادي است. عكس به نظر من از آن تصاوير زيرخاكي است».

122

داستان عیادت چه بود؟

به گزارش انصاف نیوز، عیادت محمدرضا پهلوی از مرحوم آیت‌الله بروجردی در بیمارستان فیروزآبادی تهران مربوط به ۱۳ آذر ۱۳۲۳ است، یعنی در سه سالگی سلطنت محمدرضا. قبل از این عکسی از زاویه ی دیگری نیز از همین عیادت در همان سال منتشر شده بود.

مجله ی حضور – بهار 1385، شماره 56 در این باره نوشته است:

«آیت الله بروجردی را بر اثر بیماری با حال بیهوشی از بروجرد به بیمارستان فیروز آبادی شهر ری آوردند که 70 روز در آن بیمارستان بستری بود علما و فضلا و متدینین فرصت را غنیمت شمرده از آیت الله بروجردی برای ریاست و هدایت حوزه علمیه قم دعوت نمودند، محمدرضا شاه که تازه به قدرت رسیده بود و احتیاج به حمایت داشت خود را به علما نزدیک می کرد و در ملاقات با آیت الله بروجردی در بیمارستان بر دعوت علما صحه گذاشت».

آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی، نوه آیت‌الله العظمی بروجردی و استاد درس خارج حوزه در این باره ملاقات گفته است:

«آیت الله بروجردی به مدت دو ماه در بیمارستان فیروزآبادی تهران بستری شدند. در این مدت، تقریباً همه شخصیت‌های روحانی و سیاسی از قم و تهران، از شاه گرفته تا دیگران، به عیادت ایشان آمدند. در این شرایط، فرصت بسیار خوبی برای کسانی که تقاضا داشتند ایشان به قم بیایند، فراهم شد».

123
عکسی که از راویه ای دیگر در همان سال 1323 منتشر شده بود

علی اشرف فتحی، در گزارشی در سایت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با انتشار عکسی دیگر از این عیادت که از زاویه ی دیگری گرفته شده، می نویسد:

«دومین مواجهه آیت‌الله بروجردی با پهلوی‌ها به ۱۳ آذر ۱۳۲۳ برمی‌گردد که وی از بروجرد برای معالجه به تهران عزیمت کرده و در بیمارستان فیروزآبادی بستری‌ شده بود. محمدرضا شاه ۲۵ ساله که سه سال بود به سلطنت رسیده بود، برای عیادت از آیت‌الله به بیمارستان می‌رود و عکسی نیز از این دیدار منتشر می‌شود».

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا