خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اروپا راه ماجراجویانه‌ای را در مورد برجام آغاز کرده‌ است»

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل ،اقدام اروپا در استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران را خطایی استراتژیک عنوان کرد و گفت: آنها با اتخاذ این تصمیم راه ماجراجویانه‌ای را در مورد برجام و فعالیت هسته‌ای ایران آغاز کرده‌اند.

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که این اقدام اروپایی‌ها ایران را ترغیب می‌کند که به دوران قبل از برجام بازگردد گفت: این در صورتی است که اروپایی‌ها بهتر از همه می‌دانند که  ماندن ایران در برجام چه کمک موثری به همکاری‌های بیشتر ایران و آژانس و نظارت این آژانس بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌کند.

وی با بیان این که در صورتی که اروپایی‌ها این مکانیسم را به پیش ببرند و به بند 37 برجام نیز متوسل شوند در آن صورت این احتمال وجود دارد که قطعنامه‌هایی که علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده بود و تحریم‌هایی که لغو شده بود بازگردد و ایران به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت در عرصه بین المللی مطرح شود،خاطرنشان کرد: در این صورت برخلاف تحریم‌های آمریکا که یک جانبه بود، کشورهای مختلف که اکنون با ایران کار می‌کنند از جمله ترکیه، چین و روسیه مجبور خواهند شد این تحریم‌ها را اجرایی کنند.

بهشتی پور  با تاکید بر این که این اقدام اروپایی‌ها باعث می‌شود ایران به سمت رفتارهای رادیکال ترغیب شود ،گفت: مفهوم این موضوع این است این احتمال وجود دارد تهران تصمیم بگیرد همکاری خود را با آژانس قطع کند و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کند،قطعا این اقدامات هم به ضرر ایران و هم به ضرر اروپا خواهد بود چرا که باعث افزایش ناآرامی در منطقه خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌المل با بیان این که استدلال ایران در مورد کاهش تعهدات برجامی استدلال روشنی است ، خاطرنشان کرد : ایران اعلام کرده به خاطر این که طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در اجرای برجام عمل نکردند و در راستای ایجاد تعادل در برجام اقدام به کاهش تعهدات خود کرده و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران در اقدامات خود تجدید نظر می‌کند.

بهشتی پور با اعتقاد به این که اروپاییان با فعال کردن مکانیسم ماشه راه ماجراجویانه‌ای را در پیش گرفته اند ، اظهار کرد: این در حالی است که هنوز ایران به برجام عمل می‌کند چرا که بخش مهمی از برجام موضوع نظارت‌های آژانس بوده که همچنان ادامه دارد .

وی با تاکید بر این که اروپایی‌ها با این اقدام به جای این که کمکی به حل مشکل کنند، موضوع را پیچیده‌تر و بغرنج تر می‌کنند، خاطر نشان کرد: آنها به جای فشار به ایران باید به آمریکایی‌ها فشار بیاورند که با خروج از برجام باعث ایجاد این مشکلات شده‌اند .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا