خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت نماینده سابق اهواز با «اردکانیان» برای وزارت نیرو

«محمد کیانوش راد» نماينده مردم اهواز در مجلس ششم، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «روحانی اردکانیان را به مجلس معرفي نكند» نوشت:

🔹اگر چه مخالفت با معرفي مهندس اردكانيان شايد از طرف برخي از همفكران ام با بازخورد منفي مواجه گردد، اما منافع و نظرات مردم در اولويت است و پيشنهاد مي كنم ، روحاني فردي را معرفي كند كه بصورت جدي و صادقانه به خواسته هاي مردم و فعالان محيط زيستي اعتقاد داشته باشد.

🔹دولت تدبير و اميد در جهت تنوير افكار خوزستاني ها و فعالان محيط زيستي كوتاهي كرده است. دولت نتوانسته برخورد قانع كننده اب با خواسته هاي فعالان محيط زيست و رفع نگراني ها و دغدغه هاي مردم و نمايندگان آنان در مجلس داشته باشد.

🔹منافع ملي را نبايد به گونه اي تفسير نمود كه در تضادِ با منافع استان ها، خصوصا استاني استراتژيك چون خوزستان تلقي گردد.
منافع استان ها، جزء مقوّم ِ منافع ملي ماست و منافع ملي جز در سايه منافع استان ها معنايي ندارد. اقدامات دولت و حاكميت تنها هنگامي كه مبتني بر آمايش سرزميني باشد، رافع تضاد ميان استاني است.

🔹اين چه زور و چه منطق ناحقي است كه برخي از روستاهاي خوزستان، از جمله ايذه و مسجد سليمان فاقد آب براي كشاورزي و حتا آشاميدني باشند، اما آب فراوان از جلوي ديدگان آنان به مناطق دور دست منتقل گردد.

🔹مردم با انتقال آب شرب نه تنها موافق، بلكه خواستار توجه دولت ها در اين خصوص هستند، اما با انتقال آب براي مصارف صنعتي و كشاورزي، مخالف هستند.
اين در حالي است كه اهواز، آبادان و خرمشهر نيز از كمبود و ناسالم بودن آب شرب در رنج است.

🔹وزير پيشنهادي بايد صراحتا اعلام نمايد :

١- انتقال آب از سرشاخه هاي كارون، با توجه به نظر صريح ريس جمهور دكتر روحاني در اولين سفر استاني خويش به خوزستان، صرفا پس از نظرات كارشناسانه و منحصرا به منظور تامين آب آشاميدني مردم، در استان هاي هدف در برنامه ها گنجانده شود.

مردم خوزستان رشادت ها و فداكاري ها و جانفشاني هاي ملت ايران را، خصوصا استان هاي همجوار خود، از جمله مردم شريف اصفهان را در حفظ تماميت ارضي و تقديم هزاران شهيد فراموش نمي كنند، و اعتقاد دارند تنها با اجراي سياست هاي كارشناسانه و عادلانه با نگاهي فرامنطقه اي بايد از بروز زمينه هاي اختلافي ميان استاني جلوگيري كرد.

٢- حق آبه طبيعي رودخانه هاو تالاب هاي پايين دست تامين گردد.

٣- اجراي هر گونه پروژه اي پس از تاييد پيوست هاي زيست محيطي انجام پذيرد.

٤- وزير پيشنهادي برنامه هاي اجرايي خويش را جهت حل مشكلات آب و فاضلاب، برنامه تامين آب پروژه ٥٥٠ هزارهكتاري دشت خوزستان و ايلام احياء و بازسازي شبكه هاي شهري و روستايي آب آشاميدني در شهرهاي خوزستان را اعلام نمايد.

٥- برنامه هاي توسعه كشاورزي و صنعتي خصوصا در استان هايي كه از منابع آبي مشترك بهره برداري مي كنند، ضرورتا پس از آمايش سرزميني انجام پذيرد.

٦- بحث صيانت از كارون و دشت خوزستان بحثي است كه با سرنوشت مردم خوزستان و ايران گره خورده است. حفاظت از خوزستان بحثي ملي است و نه منطقه اي .
دولت بايد تضمين لازم و كافي را با تخصيص اعتبار ويژه جهت ايجاد پروژه هاي تصفيه خانه ها جديد، براي ممانعت از ورود پساب هاي صنعتي، كشاورزي، بيمارستاني و شهري به كارون و بازسازي شبكه آب شهري در شهرهاي خوزستان را اعلام كند.

٧- وزارت نيرو و دولت در مراجع تصميم سازي و تصميم گيري از سازمان هاي مردم نهادِ محيط زيستي و از فعالان محيط زيست براي تصميم گيري ها بصورت نهادينه شده استفاده نمايد. دولت بايد با تعيين كارشناساني خبره و از شخصيت هاي علمي ملي و منطقه اي، با تقويت روحيه همگرايي ملي، اطمينان همه شهروندان را جلب نمايد.

🔹تنها با رويكردي نو و توجه به موارد فوق الذكر توسط دولت و حاكميت، تسكيني بر آلام مردم خوزستان فراهم خواهد گشت.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا