خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تشریح اقدام «ضد نفوذ» در پروژه ی نفوذ «دانشگاه دورهام»

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور به برخورد ژورنالیستی با خود با تیتر «سند استخدام «حسام الدين آشنا» در طرح امنيتي امريكا و انگلیس عليه ايران در سال ۱۳۸۶» واکنش نشان داده است.
به گزارش انصاف نیوز، آشنا در پاسخ به عبدالرضا داوری در یادداشتی با تیتر «در باره نفوذ و ضد نفوذ | تخریب تا کجا؟»، نوشت:
با تشکر از برخی دوستان که امکان بحث در مورد یک پروژه پنهان نفوذ و ضد نفوذ را فراهم کردند لازم می‌دانم در باره پروژه معروف به دانشگاه دورهام نکاتی را روشن کنم تا در کشاکش عقده گشایی‌های سیاسی جاری، نقش تشکیلات اطلاعاتی کشور در حراست از مرزهای امنیتی کشور نادیده گرفته نشود.
موضوع پروژه ایران دانشگاه دورهام انگلستان مربوط به سال 2008 است که در سال 2011 در مجموعه ویکی لیکس افشا شد. [لینک]
و در رسانه‌های مهم ایران نیز چنین بازتاب یافت: «سفارت آمریکا در انگلیس 6 طرح پیشنهادی از کسانی که آن‌ها را مرتبطین ایرانی در لندن خطاب کرده دریافت کرده بود که قرار بود در قالب آن‌ها زمینه‌های کسب اطلاعاتی از فضای سیاسی ایران در سطح توده مردم فراهم شود. دکتر «محمد علی پدرام» و دکتر «انوش احتشامی» افرادی بودند که سفارت آمریکا در انگلیس از آن‌ها به عنوان مرتبطین واشنگتن در لندن یاد می‌کند و طرح هایی در همین راستا ارائه داده‌اند.» [لینک]عنصر اصلی در پروژه نفوذ و ضد نفوذ دانشگاه دورهام آقای محمد علی پدرام فارغ التحصیل دبیرستان فرهنگ، دانش آموخته رشته حقوق در ایران و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه دورهام بریتانیا است. همکاری پدرام با آمریکایی‌ها با سردبیری سایت میانه در سال 2007/1386 آغاز شد؛ این سایت که با کمک مالی آمریکایی‌ها و تحت پوشش موسسه گزارش‌گری جنگ و صلح (IWPR)در لندن تأسیس شد با یک برنامه ریزی دراز مدت به دنبال کشف و پرورش روزنامه نگاران جوانی بود که قرار بود از ابتدا در چهارچوب‌های مورد نظر غربی‌ها رشد کنند. [لینک]

این سایت حتی موفق شد برای خود در برخی سایت‌های ایرانی هم خبرسازی و تبلیغ کند؛ در یک متن ترویجی در باره میانه اینچنین آمده است:

«فلسفه وجودی میانه مبتنی بر این آموزه است كه امكان شناخت و فهم هر جامعه‌ای صرفا از طریق تعامل و یادگیری از همان جامعه فراهم می‌شود. میانه فرصتی خواهد بود برای نویسندگان، روزنامه‌نگاران و حتی علاقمندان به این رشته كه مقیم ایران هستند تا مطالب جالب، آموزنده و آگاهی‌دهنده ی خود را البته با لحاظ حرفه‌ای‌گری رسانه‌ای و وقار نگارشی در معرض دید جهانی قرار دهند. میانه شامل صفحاتی برای بحث و تبادل آرای كاملا میانه‌گرا همراه با بخش نظرات خوانندگان ایرانی و غیر ایرانی خواهد بود. همچنین میانه در آینده با بكارگیری روش سنجش كیفی می‌كوشد تا امكان درجه بندی مقالات وارده را توسط مشتركان ویژه كه شامل نویسندگان زبده، روزنامه نگاران و دانشگاهیان است، فراهم نماید». [لینک]پدرام از همان ابتدای فعالیت و حتی پیش از آن تحت نظارت نزدیک قرار گرفت و مشخص شد بعد از طی مراحل اولیه و شناسایی برخی افراد به دنبال اهداف عملیاتی کوتاه مدت هم هست. او تلاش کرد حدود 10 نفر از نویسندگان جوان میانه را تحت عنوان یک کارگاه آموزشی به انگلستان و سپس آمریکا ببرد تا به اصطلاح اخبار مبارزات انتخاباتی آن دوره آمریکا را -که منجر به پیروزی اوباما شد – پوشش دهند. بررسی ها نشان داد این سفرِ کارگاهی در راستای آماده سازی یک مجموعه حرفه‌ای برای پوشش خبری متفاوت در جریان انتخابات سال 88 و پیش بردن پروژه به اصطلاح شهروند- خبرنگار در جریان فتنه احتمالی است؛ اینجا بود که با همکاری اداره کل مطبوعات خارجی ارشاد و تشکیلات امنیتی کشور ضمن ممانعت افراد از خروج از کشور نسبت به آگاه سازی و اخذ تعهد از آنان اقدام شد. سایت میانه عملا از سال 2011 دیگر به روز نشده است. چند سال بعد در برخی سایت‌های خبری رابطه این سایت و آمریکا افشا شد. [لینک]

پدرام در بخش دیگری از فعالیت‌های خود از سال 2008 تلاش کرد با هدف گشایش خط رابطه به اصطلاح علمی با ایران، مجموعه‌ای از سمینارها و سخنرانی ها را با ارائه پروپوزالی 300 هزار دلاری به آمریکایی ها در دانشگاه دورهام برگزار کند. این جریان هم از دیده تیز بین نهادهای ذی ربط پنهان نماند و با هدایت‌های انجام شده، رایزنی فرهنگی ایران در لندن و مرکز اسلامی لندن، فرهیختگانی در قم و تهران را برای استفاده از این فرصت در تبیین مواضع انقلابی و اندیشه‌های اسلامی روانه ی دانشگاه دورهام کردند؛ [لینک]

ایرانیانی که به سمینارها و کارگاه‌های دورهام اعزام می‌شدند پیش از سفر کاملا توجیه شده و از دسترسی طرف مقابل به هر گونه ازاطلاعات یا تحلیل دقیق ممانعت شد و برعکس تمام حوزه‌های علائق و جمع آوری انگلیسی‌ها گردآوری و به ایران منتقل شد. و از سفر افرادی که ممکن بود از نسبت‌های خانوادگی آنان سوء استفاده شود جلوگیری شد.

بعد از یک دوره ی موفقیت آمیز از پروژه ی ضد نفوذ، برخی ایرانیان ضد انقلاب با تمرکز روی فعالیت‌های پدرام و تعارض میان ادعاها و عملکرد او با انتشار متنی به افشاگری علیه کارامدی پروژه دورهام پرداختند. در این افشاگری آمده است:
«از سالها پیش دانشگاه دورهام روابط نزدیکی را با برخی مسوولین جمهوری اسلامی برقرار کرده بود. به عنوان مثال می توان به روابط کاری بین مرکز ایران شناسی دانشگاه دورهام و وابسته فرهنگی سفارت آقای حلمی اشاره کرد. پس از افشا گری دانشجویان ایرانی، دانشگاه در یک عقب نشینی آشکار ضمن به تعلیق درآوردن کار مرکز ایران شناسی آقای رضا مولوی رئیس مرکز را به مرخصی نامحدود فرستاد. اما دستهای پنهان و آشکاری در دانشگاه که به هر قیمتی در پی ایجاد رابطه با نهادهای حامی احمدی نژاد در ایران هستند از پا ننشستند و در پی چاره جویی برآمدند. اینبار آقای دکتر علی پدرام برای اینکار انتخاب شد. علی پدرام حدود یک سال پیش بموجب انعقاد قراردادی محرمانه بین دانشگاه دورهام و وزارت امورخارجه آمریکا مدیریت برنامه ای تحت عنوان«ابتکار عمل حکمرانی خوب» را عهده دار شد. این قرارداد 300 هزار دلاری چندان هم محرمانه نماند و به همت تعدادی از کسانی که از این قرارداد باخبر بودند به اطلاع همگان رسانده شد.
اخیرا مرکز تحت امر آقای پدرام (حکمرانی خوب) تصمیم به برگزاری کنفرانس شیعه شناسی در اواسط ماه ژوئن 2010 در دانشگاه دورهام گرفته است. اغلب مدعوین این کنفرانس از وابستگان مرکز مهدیه در ایران هستند. مرکز مهدیه در قم واقع شده است و مدیریت آن به عهده آقای حجت السلام مختاری امام جمعه سابق شهر نیوکاسل انگلستان می باشد حجت الاسلام محمد حسین مختاری که زمانی خود با پشتیبانی مالی موسسه پژوهشهای امام خمینی وابسته به آیت الله مصباح یزدی در دورهام مشغول به تحصیل در مقطع دکتری بود پس از اتمام تحصیل به استاد راهنمای خود آقای کالیت ترنر قول همکاری در زمینه راه اندازی مرکز شیعه شناسی راداد و برای تهیه مقدمات کار عازم ایران شد». [لینک]پدرام در یک تله اطلاعاتی پیچیده و چند جانبه گرفتار شده بود چرا که هم تحت هدایت دستگاه امنیتی ایران کار کرده و هم پول آمریکایی ها را بباد داده بود؛ گزارش‌های سفارت آمریکا در لندن در ابتدا بسیار خوشبینانه از پروژه ی پدرام و دورهام سخن می گفت؛ آنها چنان اغفال شده بودند که باور کرده بودند گویا به قلب تصمیم گیری ها در تهران نفوذ کرده و افرادی را با خود همراه کرده اند. این اغفال با مهارت تمام و با اشاعه برخی شایعات در مورد سمت برخی اشخاص تکمیل شد. [لینک]

متاسفانه انگلیسی‌ها به تدریج و با کشف برخی سرنخ‌ها، تردید در مورد جهت گیری پروژه را آغاز کردند و پس از مدتی از اتمام ناتمام برنامه و تعطیل فعالیت‌ها سخن به میان آمد. به این ترتیب یکی دیگر از نقشه های آمریکا و انگلیس برای نفوذ در کشور خنثی و پدرام نیز از دانشگاه دورهام اخراج شد.
او مدتی بعد با راه اندازی سایت شرق پارسی، نسخه فارسی الشرق الا‌وسط را با پول سعودی تاسیس کرد. [لینک]

این تلاش نیز با اقدامات لازم چندان دوامی نیافت؛ او در حال حاضر موسس و مدیر پروژه ای به نام اتحاد جهانی نخبگان است که در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می کند [لینک]. این فعالیت هم از جنس نفوذ است و مواجهه با آن هوشمندی می‌طلبد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. افشای این امر ار سوی آقای داوری می تواند برای هشدار دادن به بیگانگان باشد. در واقع ایشان به بیگانگان (امیدوارم از روی جهل و ساده لوحی) سیگنال داده اند که مراقب باشید طرخ تان لو رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا